Partnerzy serwisu:

PKP PLK: Od katastrofy pod Szczekocinami bezpieczeństwo wzrosło

inf. prasowa 15.07.2016 276

PKP PLK: Od katastrofy pod Szczekocinami bezpieczeństwo wzrosło
druga rocznica katastrofyFot. Grzegorz Koclęga
PKP PLK przypominają, że na przełomie 2012/13 roku wdrożony został program poprawy bezpieczeństwa, który objął ponad 200 inicjatyw, a do szkolenia maszynistów i dyżurnych ruchu wprowadzono nowoczesne symulatory.
Sąd Okręgowy w Częstochowie skazał dyżurnych ruchu ze Starzyn Andrzeja N. i ze Sprowy Jolantę S. na kary więzienia za nieumyślne spowodowanie katastrofy kolejowej pod Szczekocinami. Piszemy o tym tutaj.

Zarządca infrastruktury informuje dziś, że że na przełomie 2012/13 roku wdrożony został program poprawy bezpieczeństwa, który objął ponad 200 inicjatyw w obszarze pracowniczym, organizacyjnym, inwestycyjnym i techniczny. W zakresie poprawy bezpieczeństwa szczególny nacisk położono na obszar pracowniczy. Wprowadzono dodatkowe godziny szkoleń i zwiększono ich częstotliwość. Ponad 10 tys. pracowników odpowiedzialnych za bezpieczeństwo przeszło kursy z radzenia sobie w sytuacjach stresowych i ze sprawnej komunikacji m.in. dyżurny – maszynista.

PLK zakupiła za 4 mln zł symulator do szkolenia dyżurnych ruchu. Obowiązują dodatkowe komunikaty w sytuacji gdy pociąg zmienia tor jazdy. Procedury - dodatkowa wymiana informacji maszynista – dyżurny gdy pociąg zmienia tor jazdy. Zarządca infrastruktury ograniczył również pięciokrotnie liczbę lokalizacji jazd na tzw. sygnał zastępczy z ok 160 lokalizacji w 2012 r do ok 30 wyłącznie czasowo i zgodnie z przepisami, obecnie.

Rośnie poziom bezpieczeństwa na polskiej kolei

Zarządca przypomina też, że rok 2014 był najbezpieczniejszy na kolei i w 2015 utrzymano ten trend. Kolej jest coraz bezpieczniejszym środkiem transportu. W 2015 roku o 12 procent spadła liczba kolizji wykolejeń oraz o 12 procent mniej było wypadków na przejazdach kolejowo – drogowych.

Bezpieczeństwo jest priorytetem w działalności zarządcy infrastruktury PKP Polskich Linii Kolejowych. Prowadzone w tym obszarze działania koncentrują się na inwestowaniu w infrastrukturę, ale w równym stopniu nakierowane są na szkolenie kadry odpowiedzialnej za bezpieczeństwo oraz doskonalenie procedur.

Stałym elementem poprawy bezpieczeństwa są działania techniczne i inwestycyjne. PLK zapewnia, że inwestuje w sprzęt i modernizuje infrastrukturę. Tylko w ubiegłym roku wyremontowano ponad 800 km torów, 600 km sieci trakcyjnej, wymieniono 1250 rozjazdów, zmodernizowano 670 przejazdów kolejowo – drogowych i wybudowano 84 wiadukty, którymi zastąpiono przejazdy. Wszystkie te elementy bezpośrednio wpływają na poprawę bezpieczeństwa na sieci kolejowej.

Są też szkolenia

W ubiegłym roku przeszkolono ponad 25 000 osób odpowiedzialnych za bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. Za ponad 4 mln zł PLK wybudowała nowoczesny symulator dla dyżurnych ruchu. W ciągu trzech miesięcy blisko 200 osób już przećwiczyło na nim różne sytuacje, które mogą zdarzyć się każdego dnia. Program szkoleń jest cały czas uzupełniany o nowe elementy. Spółka zamierza wykorzystać w szkoleniu kolejne urządzenia.

Również PKP Intercity prowadzi szkolenia z bezpieczeństwa. Od 2015 działa wart 5 mln zł najnowocześniejszy w kraju symulator jazdy lokomotywą. Szkolenia na nim podnoszą kwalifikacje maszynistów i poprawiają bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Szkolenia na symulatorze są obowiązkowe dla przyszłych i czynnych maszynistów. Co roku PKP Intercity przyjmuje blisko 100 wyszkolonych maszynistów.

Maszynistów PKP Intercity obowiązuje zakaz prowadzenia rozmów przez telefon komórkowy. Pracownicy poddawani są codziennym kontrolom trzeźwości. Wprowadzono obowiązek informowania o ewentualnym zatrudnieniu u innego przewoźnika. W 2014 roku PKP Intercity zainstalowało kamery we wszystkich lokomotywach. System rejestruje m.in. obraz przed lokomotywą. Materiał pozyskany z kamer wykorzystywany jest także w procesie szkoleń.

Tysiące kontroli

PLK tylko w 2015 roku przeprowadziła w zakresie bezpieczeństwa ponad 120 tys. kontroli różnych stanowisk i jednostek organizacyjnych, a także kontrole w zakresie bezpieczeństwa ruchu pociągów w miejscach prowadzonych inwestycji oraz blisko 80 wewnętrznych audytów Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem. Nadzór prowadzony jest w dzień i w nocy, i obejmuje działania planowe oraz nadzwyczajne. W przedsięwzięciu uczestniczą także funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei. PKP zapewnia też wsparcie psychologiczne pracownikom, którzy bezpośrednio uczestniczyli w zdarzeniu w czasie wykonywania obowiązków służbowych lub brali udział w usuwaniu jego skutków. W PKP Intercity program wsparcia psychologicznego i szkoleń psychologicznych obejmuje maszynistów i konduktorów, którzy zetknęli się z sytuacją awaryjną lub uczestniczyli w wypadku.

PLK współpracuje z 20 szkołami prowadzącymi kierunki kolejowe. - To działanie niezbędne dla płynnej i naturalnej wymiany kadr na odpowiedzialnych stanowiskach związanych z bezpieczeństwem. PLK organizuje praktyki oraz funduje stypendia dla uczniów kierunków kolejowych. Dotychczas to wsparcie wyniosło ponad 600 tysięcy złotych. Dzięki absolwentom możliwe jest uzupełnienie kadry o pracowników znających specyfikę kolei - czytamy w informacji zarządcy infrastruktury.

PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony