Partnerzy serwisu:

PKP PLK: Kolej Plus na etapie oceny wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych

inf. pras. PKP PLK, oprac. ms. 23.12.2021 3,6k

PKP PLK: Kolej Plus na etapie oceny wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych
Zdjęcie ilustracyjneFot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Złożono 47 wniosków do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają ocenę dokumentów z wstępnymi studiami planistyczno-prognostycznymi o szacowanej wartości około 18 mld zł. Celem Programu jest wyeliminowanie wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei.
Wnioskodawcy do 24 listopada złożyli do PKP Polskich Linii Kolejowych dokumenty z opracowanym wstępnym studium planistyczno-prognostycznym. Dokumenty dotyczą 47 projektów o szacowanej wartości około 18 mld zł, które obejmują łącznie długość około 1500 km linii.

24 miasta wskazane w studiach, nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych. Dokumenty wnioskodawców obejmują łącznie 42 miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, których dostęp do kolei byłby lepszy lub w ogóle możliwy. Kompleksowe informacje dotyczące projektów z programu Kolej Plus opisujemy na łamach "Rynku Kolejowego" tutaj.

W puli 47 projektów jest 39 liniowych, w tym 13 o łącznej długość ok. 450 km dotyczących odbudowy lub poprawy parametrów nieczynnych linii. 9 projektów dotyczy budowy nowych linii o łącznej długości około 300 km. Rewitalizacji linii dotyczy 7 projektów o łącznej długość około 710 km. Jest 8 projektów punktowych związanych z budową nowych przystanków.

Gdzie projektów zgłoszono najwięcej?

– Gratuluję wnioskodawcom, których projekty przeszły do kolejnego etapu Kolej Plus. Z zadowoleniem przyjmujemy tak duże zainteresowanie samorządów Programem. To pokazuje, że kolej jest ważnym elementem w rozwoju regionów. Naszym celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu. Na takie działania z Programu Kolej Plus polski rząd przeznaczy 5,6 mld zł – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Najwięcej opracowań wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych zlecili wnioskodawcy w województwach: śląskim (15), wielkopolskim (5), małopolskim (5) i lubelskim (5). Po 4 projekty złożono w woj. mazowieckim i dolnośląskim. Po 2 projekty w woj. lubuskim i łódzkim oraz po 1 projekcie w województwach: opolskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim.

Opracowane wstępne studia planistyczno – prognostyczne określają niezbędny zakres prac. Wnioskodawcy mieli zawrzeć również opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotny jest dokument, potwierdzający zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. kosztów kwalifikowalnych inwestycji, a także deklaracje właściwego organizatora przewozów o uruchomieniu i finansowaniu minimum 4 par pociągów przez 5 lat.

Etap wielokryterialnej oceny

W kolejnym etapie projekty będą podlegały wielokryterialnej ocenie. Na analizę wniosków PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mają 3 miesiące. Wynikiem prac będzie utworzenie listy rankingowej projektów, a następnie - po akceptacji przez Ministra Infrastruktury, kwalifikacja do realizacji w Programie Kolej Plus.

Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart 6,6 mld zł, w tym 5,6 mld zł stanowią środki Budżetu Państwa i ok. 1 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.


PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony