Partnerzy serwisu:

PKP PLK: Coraz więcej ekranów akustycznych. Czy jest alternatywa?

Roman Czubiński 13.10.2020 4,6k

PKP PLK: Coraz więcej ekranów akustycznych. Czy jest alternatywa?
fot. PKP SA
W odpowiedzi na rosnące koszty zabezpieczeń akustycznych PKP PLK zamierza bardziej zdecydowanie egzekwować obowiązek ich wykonania przez inwestorów budujących mieszkania w pobliżu linii – informuje „Puls Biznesu”. Równocześnie trwają poszukiwania rozwiązań innych, niż kosztowne i szpecące krajobraz wysokie ekrany dźwiękoszczelne.
Najczęściej stosowane przy modernizowanych liniach zabezpieczenia przed hałasem to ekrany akustyczne. Pojawiają się obawy o znaczne zwiększenie kosztów ich budowy, gdy deweloperzy – ale także państwo w ramach programu „Mieszkanie Plus” lub jego przyszłych modyfikacji – zaczną na dużą skalę inwestować w pobliżu torów. Według danych przytoczonych przez PB już samo uzupełnienie zabezpieczeń w miejscach wskazanych podczas analiz porealizacyjnych będzie kosztowało zarządcę infrastruktury kolejowej łącznie ok. 300 mln zł. Jeśli spełni się czarny dla PKP PLK scenariusz, według szacunków konieczne może stać się wybudowanie ponad 1300 km nowych ekranów o wartości 3,3 mld zł.

Obowiązki dewelopera

Budowa zabezpieczeń znacząco podnosi koszty inwestowania w infrastrukturę. Co pewien czas pojawiają się więc pomysły ich ograniczenia poprzez łagodzenie norm hałasu. PKP PLK ze swej strony stara się zabezpieczyć przed przyszłymi roszczeniami, uzależniając pozytywną opinię na temat inwestycji przy torach od zamieszczenia w materiałach reklamowych wyczerpującej informacji na temat hałasu generowanego przez linię kolejową. Takie zapisy mają umożliwić nabywcom mieszkań podjęcie świadomej decyzji o wyborze lokalizacji.

Pojawiają się też próby przerzucenia części kosztów na deweloperów. Cytowana przez PB Magdalena Janus z biura prasowego PKP PLK przekonuje, że obowiązek redukcji hałasu na terenie nowych inwestycji mieszkaniowych przez inwestora wynika z Prawa Budowlanego oraz z Ustawy o Transporcie Kolejowym. – PKP Polskie Linie Kolejowe, gdy są do tego uprawnione, nie wydają pozytywnych opinii dotyczących planowanej zabudowy do czasu przedstawienia przez inwestora zabezpieczeń akustycznych – informuje przedstawicielka zarządcy infrastruktury.

Ekrany mogą być niższe

PKP PLK deklaruje też poszukiwanie innych niż wysokie ekrany sposobów zabezpieczeń – tańszych i pozbawionych innych ich wad, takich jak psucie krajobrazu. Jednym z nich są specjalne maty wibroizolacyjne. Na rynku są też dostępne niskie ekrany, tylko nieznacznie wystające ponad poziom główki szyny. Rozwiązanie takie jest już stosowane w Finlandii oraz w Czechach. Niskie ekrany wzbudziły zainteresowanie polskiego zarządcy infrastruktury, choć prezes Ireneusz Merchel zastrzegł na naszych łamach, że mogą one komplikować wykonywanie prac utrzymaniowych. Warto zaznaczyć, że problemy z przeskalowanymi ekranami nie są jedynie polską specyfiką.

Prezes Fundacji ProKolej dr Jakub Majewski zwraca natomiast w artykule w PB uwagę, że uzupełnianie zabezpieczeń akustycznych po zakończeniu inwestycji powoduje także zakłócenia ruchu pociągów. – Może już na etapie projektowania linii trzeba lepiej prognozować ruch i otoczenie w pobliżu linii kolejowych, by ograniczyć ryzyko kolejnych prac – ocenia ekspert. Za przykład sytuacji, w której mieszkańcy domagają się postawienia ekranów, a PKP PLK odmawia spełnienia ich żądań, może posłużyć modernizacja odcinka linii 7 w warszawskim Wawrze. Zdarzają się też jednak sytuacje odwrotne, jak przed kilkoma laty na odcinku Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony