Partnerzy serwisu:

PKP PLK będą rekompensowały przewoźnikom dłuższe trasy objazdowe

Witold Urbanowicz 01.12.2017 27

PKP PLK będą rekompensowały przewoźnikom dłuższe trasy objazdowe
fot. PKP PLK
PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają wzmożony front robót inwestycyjnych, co wiąże się z koniecznością kierowania na trasy objazdowe. Wielokrotnie prowadzone były dyskusje o stawkach dostępu w sytuacji takich utrudnień. Zarządca infrastruktury zapowiada wprowadzenie bonifikat dla przewoźników pasażerskich i towarowych, których trasa przejazdu wydłużyła się o ponad 40 km.
Dzisiaj (1 grudnia) Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz PKP Polskie Linie Kolejowe podsumowali tegoroczną realizację Krajowego Programu Kolejowego, zapowiadając zarazem zwiększenie frontu robót. Oznacza to w wielu przypadkach utrudnienia dla przewoźników, którzy muszą korzystać z dłuższych tras objazdowych.

PKP PLK zapowiedziały wprowadzenie od nowego rozkładu zmian w rozliczaniu takich tras. – Wszystkie pociągi, które będą jeździły trasą dłuższą o 40 km względem trasy modelowej, będą miały rekompensatę. W 100% stosujemy trasę krótszą, a do tego dochodzi 15% rekompensaty od dodatkowego dystansu – wyjaśnia Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. Bonifikata dotyczy zarówno pociągów kursujących w oparciu o roczny, jak i indywidualny rozkład jazdy. – Przewoźnicy będą musieli składać wniosek, wskazując, że trasa jest wydłużona – wyjaśnia Merchel.

I tak, przykładowo pociąg pasażerski relacji Przemyśl Bakończyce – Szczecin Port Centralny pokonywał dystans na trasie modelowej 899,326 km, a na trasie okrężnej będzie jechał 951,592 km. Oznacza to wydłużenie trasy o 52,266 km. Opłata podstawowa dla trasy okrężnej wynosi 7921,87 zł. Przewoźnik dostanie różnicę opłaty między dłuższą a krótszą trasą, a także dodatkową 15-proc. rekompensatę – w tym przypadku zwrot dla przewoźnika wyniesie 465,83 zł. Inny przykład dotyczy pociągu Kołobrzeg – Kraków Główny. Długość trasy modelowej to 862,137 km, a okrężnej – 945,857. Pociąg jedzie dłużej więc o dystans 83,72 km. W tym przypadku zwrot wyniesie 1656,26 zł.

Zarządca infrastruktury deklaruje wolę dalszych rozmów z przewoźnikami. – Staramy się często uczestniczyć w spotkaniach z przewoźnikami. Dialog jest bardzo ważny. Będziemy na pewno wprowadzać kolejne ułatwienia – deklaruje Ireneusz Merchel.

Ulgi oznaczają, że PKP PLK mniej zarobi. – Bardzo ostrożnie szacujemy to na 20 mln zł. Wchodzimy na wiekszą skalę inwestycji. Nie mamy jeszcze symulacji, które pociągi towarowe będą jechały objazdem – wyjaśnia Merchel. Jak przypomina, w nowym roku wpływy będą niższe o kolejne 110 mln zł w związku ze zmianą zasad naliczania innych opłat. – Zmiany oznaczają brak opłat za krawędź peronową, za manewry. Te pieniądze pozostają u przewoźników – wyjaśnia prezes PKP PLK.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony