Partnerzy serwisu:

PKP Intercity: Świadomość ekologiczna młodych ludzi rośnie, wróci moda na kolej

Michał Szymajda 27.09.2021 2k

PKP Intercity: Świadomość ekologiczna młodych ludzi rośnie, wróci moda na kolej
Fot. ms (zdjęcie ilustracyjne)
Polska ma trzecią co do wielkości sieć kolejową w Unii Europejskiej, zaraz po Niemcach i Francuzach. Jednak jej wykorzystanie jest znacząco mniejsze niż na zachodzie. Zdaniem członka zarządu PKP Intercity Tomasza Gontarza moda na kolej wróci, a świadomość ekologiczna jej klientów pozwoli jej odzyskać dawną świetność.
Gontarz, podczas dyskusji "Kolej neutralna klimatycznie – czy w Polsce jest to możliwe?”, która odbyła się podczas targów Trako wskazywał, że w 2019 roku Polacy odbyli średnio prawie 8 podróży koleją rocznie, natomiast we Francji 19,4, a w Niemczech 35,2. – Przy tym wszystkim mamy trzeci największy system kolejowy w Europie. To pokazuje jaki drzemie w nim potencjał. Moim zdaniem w Polsce możemy wozić nawet 600, 700 mln pasażerów koleją – powiedział Tomasz Gontarz. Jego zdaniem aspekt ekologiczny jest ważnym elementem promocji kolei i coraz lepiej rozumieją to podróżni.

– Świadomość tego, że kolej jest ekologiczna, istnieje i rośnie. Podkreślamy zawsze, że 85% taboru PKP Intercity to pojazdy elektryczne, zeroemisyjne. Podkreślamy także to, że pasażer wybierający kolej będzie odpowiadać za emisję trzykrotnie mniejszej ilości CO2 niż w przypadku wyboru własnego auta i aż ośmiokrotnie mniejszą niż w przypadku lotu samolotem. Ta świadomość jest już widoczna, co widać biorąc pod uwagę efekty naszych badań. 51% pasażerów z grupy prawie tysiąca osób, które o to pytaliśmy, wskazało, że aspekt ekologiczny wpłynął na decyzję o wyborze pociągu jako środka transportu – mówił Gontarz.

Zdaniem wiceszefa PKP Intercity młode pokolenie mocno akcentuje kwestie klimatyczne i w pewnym momencie wstydem będzie podróż autem na festiwale muzyczne czy wakacje. – W wielu relacjach kolej wygrywa też czasem przejazdu. To dodatkowa zachęta – dodał.

Ważny głos w dyskusji na temat podniesienia roli kolei w Polsce i jej związku z ochroną klimatu zabrał prezes Kolei Małopolskich Tomasz Warchoł.

– Z punktu widzenia przewoźnika aglomeracyjnego zaznaczam, że bardzo ważne jest zachowanie właściwej częstoliwości kursowania pociągów. Założyliśmy sobie, że będziemy uruchamiać pociągi w takcie nie mniejszym niż 30 minut i to robimy, Gdy takt jest nieco rzadszy trudno nam już zachęcić pasażera do podróży koleją w ramach aglomeracji czy miasta. Trudno jest mu podjąć decyzję o pozostawieniu auta w garażu – mówił.

Dodał, że kolej powinna szukać swoich szans w niedocenianych dotąd transportowych niszach.

– Przykład Podhalańskiej Kolei Regionalnej, która bardzo szybko stała się popularna, dowodzi tego, że dobrą kolej pasażerską można tworzyć nie tylko w aglomeracjach, czy między miastami. Należy jednak komunikować ją także z autobusami, tworząc dobrą zintegrowaną ofertę transportu publicznego – dodał.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony