Partnerzy serwisu:

PKP Intercity opóźnia się z przetargami na lokomotywy

Martyn Janduła 05.07.2017 4,4k

PKP Intercity opóźnia się z przetargami na lokomotywy
fot. Martyn Janduła
Strategia taborowa PKP Intercity zakłada zakup 40 nowych lokomotyw. Według wcześniejszego harmonogramu pierwszy przetarg miał ruszyć już na przełomie 2016 i 2017 roku. Tymczasem przewoźnik wciąż nie ogłosił postępowania. Ministerstwo wyjaśnia, że powodem opóźnień są obecnie prowadzone analizy.
W październiku Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przedstawiło harmonogram realizacji strategii zakupu nowych lokomotyw przez PKP Intercity. Obowiązująca w Spółce Strategia Taborowa do 2020 roku zakłada zakup 40 lokomotyw: 30 lokomotyw elektrycznych, w tym 20 lokomotyw jednosystemowych z V=160 km/h i 10 lokomotyw wielosystemowych z V=190 km/h oraz 10 lokomotyw spalinowo-elektrycznych. – Ze względu na różne typy pojazdów, zostaną rozpisane trzy przetargi. Pierwszy na przełomie 2016/2017 roku na lokomotywy jednosystemowe z V=160 km/h oraz lokomotywy elektryczno-spalinowe, a w 2017 roku na lokomotywy wielosystemowe z V=190 km/h – poinformował wówczas Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w ministerstwie.

Poseł Tomasz Kostuś zwrócił uwagę, że do obecnej chwili przewoźnik nie rozpisał żadnego z zaplanowanych postępowań przetargowych. – Ta sytuacja zdecydowanie niekorzystnie wpływa na wizerunek przewoźnika, który w ostatnich latach poczynił istotne inwestycje, co skutkowało znacznym wzrostem liczy pasażerów. Tylko szybkie przeprowadzenie przetargów, w ramach obowiązującej strategii taborowej do roku 2020, pozwoli na utrzymanie tego korzystnego trendu – pisze do wiceministra Kostuś. Zwraca też uwagę na problem taborowy PKP Intercity, które wciąż musi dzierżawić lokomotywy serii 754 od Kolei Czeskich.

Opóźnienie przez doświadczenie

Andrzej Bittel ponownie odpowiedział na interpelację. Zapewnił, że strategia taborowa się nie zmieniła, a opóźnienia względem poprzedniego harmonogramu wynikają z przeprowadzanych obecnie analiz. Ma to związek z zakończonymi oraz trwającymi obecnie postępowaniami spornymi, arbitrażowymi związanymi z realizacją wcześniejszych dostaw nowych pojazdów kolejowych.

– Zaistniała konieczność ponownej analizy przez PKP Intercity części zapisów stosowanych w specyfikacjach przetargowych – poinformował Bittel. – Obecnie trwa ocena specyfikacji przetargowych pod kątem uwzględnienia w nowych postępowaniach zdobytych dotychczas doświadczeń – zapewnił wiceminister. Dodatkowa weryfikacja dokumentacji, jak czytamy w odpowiedzi, była niezbędna również z uwagi na wprowadzane przez organy unijne zmiany do specyfikacji systemu ETCS. Zmiany te wpłynęły nie tylko na terminy postępowań dotyczących nowych lokomotyw, ale także wydłużyły trwające już postępowanie dotyczące doposażenia w system ETCS posiadanych już lokomotyw serii EU44 „Husarz”.

Zaktualizowany harmonogram

Nowy harmonogram przewiduje, że przetarg na zakup 20 elektrycznych lokomotyw jednosystemowych z V=160 km/h zostanie ogłoszony do końca lipca 2017 roku. W zakresie przetargu na lokomotywy elektryczno-spalinowe trwa obecnie dialog techniczny z potencjalnymi oferentami. Natomiast dla projektu zakupu 10 lokomotyw wielosystemowych z V=190 km/h PKP IC opracowuje obecnie montaż finansowy, a ogłoszenie tego przetargu planowane jest na czwarty kwartał 2017 roku.

Nowych spalinówek nie będzie

Bittel wyjaśnia także, że PKP Intercity nie planuje do roku 2020 pozyskać lokomotyw spalinowych do regularnej obsługi składów pasażerskich na liniach niezelektryfikowanych. – W pierwszej kolejności kładziony jest nacisk na wzrost dostępności lokomotyw serii SU160 „Gama”. W tym celu trwają intensywne rozmowy PKP IC z Pesą – podkreśla wiceminister.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony