PKP Intercity: Nie możemy używać belgijskich lokomotyw
Michał Szymajda ⚫ 03.03.2023 ⚫
12,1k

fot. M. Szymajda
PKP Intercity przyznaje, że sytuacja na rynku lokomotyw jest trudna, stąd przewoźnik stara się pozyskać elektrowozy z różnych źródeł. – Nie zdarzają się jednak sytuacje, że z powodu braku taboru trakcyjnego odwołujemy połączenia – zaznacza członek zarządu PKP Intercity Jarosław Oniszczuk.
Do ubiegłego roku problemem w spółce bywały lokomotywy spalinowe, jednak w 2022 roku problem uwydatnił się w także w sferze elektrowozów. Naprawy i przeglądy nielicznych szybkich pojazdów EP09, a także jeszcze rzadszych EP08, sprawiają problemy, bo ich potencjalnych wykonawców jest bardzo niewiele (po upadku Olkolu rynek jeszcze się skurczył). Występuje problem z dostępnością komponentów, które projektowano dla nich jeszcze w latach 80., a same naprawy stały się bardzo drogie. Tymczasem rośnie liczba pasażerów PKP Intercity i zapotrzebowanie na pociągi.
PKP Intercity chce zapewnić sobie odpowiednią rezerwę lokomotyw, dlatego ogłasza przetargi na dzierżawę takich pojazdów. Do ostatnich dwóch zgłosiła się tylko jednak firma oferująca lokomotywy ściągnięte z Belgii. Są przygotowane do kursowania do 160 km/h… jednak, zdaniem PKP Intercity, nie po polskich torach.
– Bardzo byśmy chcieli wynająć te pojazdy, jednak te lokomotywy nie są spolonizowane. Na razie mogą więc stać na polskich torach, ale nie mogą po nich prowadzić wagonów z pasażerami. Jeśli elektrowozy otrzymają stosowne certyfikaty, jeśli odbędzie się polonizacja, to z przyjemnością weźmiemy taką ofertę pod uwagę – powiedział członek zarządu PKP Intercity Jarosław Oniszczuk.
Oniszczuk przyznał, że występuje problem z dostępnością lokomotyw. – Niestety takich pojazdów, przygotowanych do prowadzenia pociągów pasażerskich, na rynku brakuje. To problem nie tylko nasz, ale ogólnoeuropejski – dodaje. Czy nie będzie to stanowić problemu w czasie szczytów przewozowych w sezonie letnim?
– Przygotowujemy pewne rozwiązana, które pozwolą nam poradzić sobie ze zwiększonymi potokami podróżnych. Zestaw lokomotywa plus wagony, względem elektrycznych zespołów trakcyjnych, ma tę zaletę, że można nimi bardziej elastycznie dysponować – dodał Oniszczuk.
Prawdopodobnie jeszcze w marcu z naprawy P4 w Mińsku Mazowieckim, z niewielkim opóźnieniem, wróci pierwsza lokomotywa EP09. Filia Pesy zajmuje się przeglądami piętnastu tych pojazdów. To daje nadzieję, na poprawę dostępności elektrowozów.
PKP Intercity chce zapewnić sobie odpowiednią rezerwę lokomotyw, dlatego ogłasza przetargi na dzierżawę takich pojazdów. Do ostatnich dwóch zgłosiła się tylko jednak firma oferująca lokomotywy ściągnięte z Belgii. Są przygotowane do kursowania do 160 km/h… jednak, zdaniem PKP Intercity, nie po polskich torach.
– Bardzo byśmy chcieli wynająć te pojazdy, jednak te lokomotywy nie są spolonizowane. Na razie mogą więc stać na polskich torach, ale nie mogą po nich prowadzić wagonów z pasażerami. Jeśli elektrowozy otrzymają stosowne certyfikaty, jeśli odbędzie się polonizacja, to z przyjemnością weźmiemy taką ofertę pod uwagę – powiedział członek zarządu PKP Intercity Jarosław Oniszczuk.
Oniszczuk przyznał, że występuje problem z dostępnością lokomotyw. – Niestety takich pojazdów, przygotowanych do prowadzenia pociągów pasażerskich, na rynku brakuje. To problem nie tylko nasz, ale ogólnoeuropejski – dodaje. Czy nie będzie to stanowić problemu w czasie szczytów przewozowych w sezonie letnim?
– Przygotowujemy pewne rozwiązana, które pozwolą nam poradzić sobie ze zwiększonymi potokami podróżnych. Zestaw lokomotywa plus wagony, względem elektrycznych zespołów trakcyjnych, ma tę zaletę, że można nimi bardziej elastycznie dysponować – dodał Oniszczuk.
Prawdopodobnie jeszcze w marcu z naprawy P4 w Mińsku Mazowieckim, z niewielkim opóźnieniem, wróci pierwsza lokomotywa EP09. Filia Pesy zajmuje się przeglądami piętnastu tych pojazdów. To daje nadzieję, na poprawę dostępności elektrowozów.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |