Partnerzy serwisu:

PKP Intercity chce sprzedać 105 sprawnych wagonów

ms, Rynek-Kolejowy.pl 10.09.2015 347

Archiwum RK
Zaloguj się
OK
Zapomniałem hasła
Komentarze:
2015-09-10 13:54:02 Autor: Ty
---.play-internet.pl
20 Dartow to raczej na pewno do konca roku nie wyjedzie na tory.
2015-09-10 13:58:59 Autor: G+o+r+a+l+e+k
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Super, najlepiej wszystko sprzedajcie, a obecne TLKi 3-wagonowe skróćcie do 2 wagonów, a 2-wagonowe do 1. Będzie efektywniej i taniej, Wielka Dotacja nie wymaga zbyt dużo miejsc siedzących.

W sumie to zmieści się nawet w samym loku, oszczędzicie i na drużynach.
2015-09-10 14:07:28 Autor: Gierek
---.10.1.25

Gierek
"jesteśmy w stanie dołożyć wagon, lub nawet zdublować pociąg" - ciekaw jestem ile razy PKP IC podczas tegorocznych wakacji zdublowało któryś pociąg? Raz? Dwa? A może zero? Często zdarzało mi się jechać przepełnionym składem i zawsze się właśnie zastanawiałem, dlaczego nie można było puścić pociągu BIS.
2015-09-10 14:10:58 Autor: G+o+r+a+l+e+k
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
"(...) natomiast konkurencji dalekobieżnej, jak wiadomo, PKP Intercity już nie ma."

Nie ma, bo (nie)rząd dopiął swego i ukatrupił interREGIO. Ale widać RK boi się pisać prawdę...

A tak swoją drogą, to czy osobówka z Poznania do Świnoujścia, albo Szklarskiej Poręby (~320 km) to nie już przypadkiem pociąg dalekobieżny? Przecież to jest relacja dłuższa niż niejedna TLKa.
2015-09-10 14:25:00 Autor: Fir-Ley
---.static.ip.netia.com.pl
Poczekamy do zimy. Pier...lina się rozkraczą z powodu mrozów, będzie lament że nie ma taboru zastępczego... Ale bożek excel ....
2015-09-10 14:48:57 Autor: max2
---.merinet.pl

max2
Zamiast uruchamiać na tych zaoszczędzonych wagonach nowe połączenia (np. do Grudziądza, Krynicy, na Ostbahnie, do Suwałk, Szczytna, Bogatyni itp.) sprzedają wagony... Niczego się widać nie nauczyli.
2015-09-10 14:49:58 Autor: Luca
---.dynamic.chello.pl
Poczekajmy jeszcze trochę. PIC będzie te same wagony pożyczał od nowych właścicieli, bo okaże się że z dostawami Dartów nie jest wcale różowo i na gwałt potrzeba wagonów na święta. Bilans ekonomiczny takiej operacji jest raczej oczywisty...
2015-09-10 15:08:15 Autor: G+o+r+a+l+e+k
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ Luca

Ale co obecne władze PICU obchodzą święta? Przecież wynik wyborów za 1,5 miesiąca jest raczej na 100% przesądzony i aktualna ekipa z Żelaznej bardzo dobrze zdaje sobie z tego sprawę.
2015-09-10 15:08:26 Autor: kris67
---.static.ip.netia.com.pl
Konia z rzędem temu kto znajdzie jakiś zdublowany pociąg sezonowy w te wakacje (oprócz tych przewidzianych rozkładem). Polonez i Kraszewski od lat na 4 wagonach, podróż w okolicach weekendu niezapomniana.
2015-09-10 15:12:06 Autor: Jędruś
---.dynamic.chello.pl
Jantar miał BISY prawie przez całe wakacje. Inne, pojedyncze dodatki, były bez nazw.
2015-09-10 15:14:36 Autor: Urzędas
---.211.135.249.static.edpnet.net
A komisja europejska już dała naganę za fatalnee stany składów dotowanych z budżetu..
2015-09-10 15:32:28 Autor: Członek
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
"– powiedział Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP Intercity"

Faktycznie w wielu sytuacjach Pan Ciżkowicz występuje w roli członka Zarządu Intercity ale nigdy nie wziął tej odpowiedzialności oficjalnie. Zgodnie z zapisami w KRS Piotr Ciżkowicz nigdy nie był w zarządzie Intercity.
2015-09-10 15:54:43 Autor: df
---.echostar.pl
"Jeżeli widzimy, że pociąg się zapełnia dużo wcześniej, na kilka dni przed datą jego wyjazdu, to jesteśmy w stanie dołożyć wagon, lub nawet zdublować pociąg."

Czyli wychodzi na to, że kupując 40 EZT PIC cofa się w rozwoju, ponieważ nie będą mogli "zareagować" i "dołożyć wagon". Ewentualnie można dać dwie jednostki, ale to od razu za duży skok.

Ot polityka.
2015-09-10 16:16:56 Autor: pożeracz skumbrii
---.centertel.pl
DART-ów nie będzie do nowego rozkładu, PIC strzela sobie w stopę. Ale po odliczeniu kosztów utrzymania sprzedanych wagonów, w excelu wyjdzie zysk...
2015-09-10 16:45:29 Autor: TWBolek
---.wroclaw.dialog.net.pl
[Admin: zmoderowano]
2015-09-10 17:30:46 Autor: poul11
---.tktelekom.pl
A za 1,5 miesiąca przyjdą sami najznamienitsi fachowcy branży kolejowej, którzy dokonają cudu...
2015-09-10 17:33:48 Autor: SP45-116
---.dynamic-ww-3.vectranet.pl
KRS o niczym nie świadczy. Zmiana,np.dla stowarzyszenia kosztuje, to pewnie dla spółki akcyjnej też. Tego nie robi się, co chwilę, tylko raz na jakiś czas.
2015-09-10 19:00:16 Autor: ...
---.adsl.inetia.pl
@ poul11

Nie sądzę, by dokonali cudu. Ot tak - jak wy to robicie....
Al może doprowadzą do pewnej stabilizacji również na polu kadr.
Bo to co wy wyrabiacie to woła o pomstę do nieba - sami bankowcy, lotnicy i rosnący w siłę nepotyzm...
2015-09-10 20:16:02 Autor: ep40
---.gdynia.mm.pl
110? To dlatego się widywało sypialne w roli kuszet.
113? Rok temu było sporo pociągów z barami, a w tym roku jedynie na Klimczoku widzę 113A z wózkami 4Anc, w tym konkretnie tę sztukę:
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=13860
Oraz wszystkie cztery 113Alux.
Skoro są sprawne to mogłyby jeździć, choćby na Pobrzeżu (trzeba pamiętać, że w marcu jak podwyższyli kategorię do IC to nie przypuszczam, że wtedy już się zrodził pomysł likwidacji Pobrzeża w następnym rozkładzie).
2015-09-10 20:23:01 Autor: pkp
---.sta.tvknaszapraca.pl
Katowice warszawa wszystkie poci agi cena 49zl
2015-09-10 20:24:59 Autor: kolejTAR
---.112.182.216
To sie w pale nie miesci co ten PIC wyprawia.mysla ze nakupili szajsu bezprzedziakowego w liczbie 40 sztuk i im nie trzeba wagonow? No koorwa jasne, skoro Krynice,Sacz,Zagorz,Terespol,Zgorzelec,Grudziadz,Chojnice,Gorzow,Braniewo,Zamosc,Nyse,Odrzanke czy inne trasy i stacje maja w Doopie@!!!!! Zalosna spolczyna z zalosnym rozkladem nie nadajacym sie do NICZEGO!
2015-09-10 21:42:47 Autor: rk5
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Krynica jak Krynica, tam są góry i owce ;) ale brakuje nawet jadącego w normalnych godzinach nocnego-kuszetkowego typu Trójmiasto-Kraków. Jeden przyjeżdża na 3.54 (za wcześnie by się wyspać), a następny o 11 (za późno).

Dobrze, że Ryanair wraca na tę trasę, bo 6h w pendo to też jest pół dnia z głowy.
2015-09-10 21:51:28 Autor: stw
---.146.8.138.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Może jakoś przetrwamy te 1,5 miesiąca upokarzania na każdym kroku nas obywateli. Jedyna szansa to wybory i odspawanie od żłobu tej agenturalnej sitwy obecnie rządzącej Polską. Nie potrzebujemy już żadnych cudów ale tęsknimy już bardzo za zwykłą normalnością, gdzie zarząd spółki kolejowej zwyczajnie dba o spółkę a nie stara się ją zlikwidować jak to się teraz dzieje.
2015-09-10 22:02:33 Autor: Kflik
---.centertel.pl
@rk5
Trójmiasto - Kraków to jeden z przykładów istotnych połączeń olewanych przez PKP IC.
Pendo w dzień nie załatwia sprawy, nie każdy ma tyle czasu by jechać pół dnia, dla niektórych natomiast pociąg o 18 jest zbyt wcześnie...

dobrze, że od grudnia ma się trochę poprawić??

pan na C...już nie pracuje i się poprawiło??
2015-09-10 22:04:08 Autor: Kflik
---.centertel.pl
@stw

to prawda obecnych trzeba odstawić.

zbyt się zadufali i sądzą, że wszystko mogą.

z obietnic sprzed 8 lat - nie zrealizowali prawie nic.
na straszeniu innymi partiami już daleko nie zajadą.
2015-09-10 23:44:37 Autor: wacław zagórski
---.dynamic.chello.pl
Pociągi IC Wrocław-Poznań-Bydgoszcz-Gdynia są tak nieraz nabite, że nie można kupić biletu na miejsce siedzące. Czy nie można wzmocnić tych składów o wagon-dwa? ja nie mówie że o te stare co teraz sprzedajecie, ale na Boga, pasażerowie są, chcą jechać i płacic, a jadą Polskim Busem albo lecą ryanairem bo nie ma wolnych miejsc.
2015-09-11 00:00:34 Autor: G-o-r-a-l
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ stw @ Kflik

A ja w cuda nie wierzę, tzn. że gdy PiS obejmie władzę, to poroniona pomyłka ewolucji z Żelaznej 59a zostanie wyrzucona tam, gdzie jej miejsce, tj. na śmietnik historii, a jej zadufani w sobie pracownicy tam, gdzie na to zasługują, tj. na bruk i żebry na ulicy. Zostanie wymieniona ekipa u steru i tyle, jak PIC istniał i istnieje, tak nadal będzie istniał, a i interREGIO także nie zostanie zreaktywowane.

Co mi po zmianie konwencji TLK/IC (czy jak by tych pośpiechów nowa PiS-owska ekipa nie nazwała), skoro nadal będzie to znienawidzone przeze mnie PICne gó...?
2015-09-11 05:17:30 Autor: EU07-106
---.azoty.pulawy.pl
@gorol
tylko emigracja:))
2015-09-11 08:35:37 Autor: Kflik
---.60.129.178
@EU07-106

lub wycieczki za południową granicę by zobaczyć lepiej funkcjonującą kolej.

ale dowolna zmiana władzy daje zawsze pewne nadzieje: każde wsadzenie kija w mrowisko zwiększa szansę na zmianę zachowania mrówek.
(i jest przekazem dla dotychczasowych, że ich obecna polityka nie znajduje uznania więc jak znów kiedy powrócą to muszą działać skuteczniej i nie koncentrować się tylko na robieniu sobie jaj z własnej polityki "polska istnieje tylko teoretycznie" wypowiedziane przez członka rządu(!!) a nie opozycji, więc co on w tym rządzie robi, że jest tak źle???)
2015-09-11 11:35:21 Autor: Artur B.
---.dynamic.chello.pl
Ten przetarg to być może ostatnia szansa na pozyskanie składu do pociągów retro uruchamianych przez Turkol lub w ramach projektu Woltur, w starszych wagonach jeszcze możliwe byłoby odtworzenie ogrzewania parowego. Na miejscu spółki IC pozostawiłbym parę wagonów choćby na wynajem (dla Turkolu, Classic Courier itp).
2015-09-11 12:25:07 Autor: G--o--r--a--l--e--k
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ EU07-106

Po co? Mi zdecydowanie wystarczą kombinacje autobus+osobówka, ewentualnie de facto dalekobieżne osobówki o relacjach dłuższych niż niejeden TLK ;P
2015-09-11 13:11:02 Autor: G-+-o-+-r-+-a-+-l-+-e-+-k
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ EU07-106

Tak przy okazji - co jest wg Ciebie bardziej dalekobieżne:

regio "Calisia" i "Widawa" z Łodzi Kaliskiej do Wrocławia
czy
TLK z Łodzi Kaliskiej do Warszawy

regio z Poznania do Świnoujścia
czy
TLK z Poznania do Szczecina

regio "Szklarka" z Poznania do Jeleniej Góry
czy
TLK/IC z Wrocławia do Katowic
2015-09-11 15:29:36 Autor: Maciek z Lublina
---.dynamic.chello.pl
Zamiast sprzedawać SPRAWNE wagony , przeznaczyć je do wzmocnienia składów wagonowych na obciążonych relacjach lub wykorzystać pod kątem koniecznych reaktywacji kolejowego ruchu pasażerskiego . Wielokrotnie mówiłem , także politykom , jak wyglądają notorycznie lekceważone możliwości w tej sprawie .
2015-09-11 16:13:14 Autor: Milf
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
No i bardzo dobrze, ileż jeszcze można pudrować śmierdzące i zapluskwione 40-letnie trupy?
2015-09-11 17:19:12 Autor: Radko
---.dynamic.chello.pl
Tak, a potem PKP IC będzie płakać, że taboru nie mają na wakacje albo na wzmocnienia. Najlepiej wszystko sprzedać albo zezłomować, nowych wagonów się nie produkuje, a najlepiej z zagranicy sprowadzić albo wydzierżawić, chorej polityki bankomatów ciąg dalszy ... Jakby tak człowiek trafił w totolotka to od razu bym odkupił loki, wagony i otworzył pierwszą prywatną spółkę kolejową konkurującą z PIC, tak jak w Czechach. Mam nadzieję, że ktoś w końcu tą swołycz zatrzyma?? Byle do wyborów!!!
2015-09-12 12:33:38 Autor: ep40
---.gdynia.mm.pl
W odpowiedzi na post Radko:
"Tak, a potem PKP IC będzie płakać, że taboru nie mają na wakacje albo na wzmocnienia. Najlepiej wszystko sprzedać albo zezłomować, nowych wagonów się nie produkuje, a najlepiej z zagranicy sprowadzić albo wydzierżawić, chorej polityki bankomatów ciąg dalszy ... Jakby tak człowiek trafił w totolotka to od razu bym odkupił loki, wagony i otworzył pierwszą prywatną spółkę kolejową konkurującą z PIC, tak jak w Czechach. Mam nadzieję, że ktoś w końcu tą swołycz zatrzyma?? Byle do wyborów!!!"
Jeśli UTK i PLK by pozwoliły, bo Leo Express chciał wejść do Polski, a uniemożliwili mu to.
2015-09-12 14:04:14 Autor: Malopolanin
---.116.200.66
W odpowiedzi na post Fir-Ley:
"Poczekamy do zimy. Pier...lina się rozkraczą z powodu mrozów, będzie lament że nie ma taboru zastępczego... Ale bożek excel ...."
Ojejku, to samo miało być rok temu i jakoś nic się takiego nie stało. Może za chwilę się dowiemy, że zimy nie było?
2015-09-12 14:05:34 Autor: Malopolanin
---.116.200.66
W odpowiedzi na post Luca:
"Poczekajmy jeszcze trochę. PIC będzie te same wagony pożyczał od nowych właścicieli, bo okaże się że z dostawami Dartów nie jest wcale różowo i na gwałt potrzeba wagonów na święta. Bilans ekonomiczny takiej operacji jest raczej oczywisty..."
Jeżeli przewoźnik zacznie egzekwować kary umowne od świętej krowy z Bydgoszczy, to bilans ekonomiczny wcale nie musi być taki oczywisty.
2015-09-12 14:10:33 Autor: Malopolanin
---.116.200.66
W odpowiedzi na post ep40:
"Jeśli UTK i PLK by pozwoliły, bo Leo Express chciał wejść do Polski, a uniemożliwili mu to."
LE (a w zasadzie DLA) wycofał z UTK wniosek o uzyskanie otwartego dostępu do torów. Na czym polegało uniemożliwienie?
2015-09-12 16:27:11 Autor: ep40
---.gdynia.mm.pl
PLKa nie chciała zaakceptować ich wniosków o wpisanie do przyszłego rozkładu więc dali sobie spokój.
2015-09-12 21:38:33 Autor: Arrivederci
---.adsl.inetia.pl

Arrivederci
Kolejny przejaw głupoty i ignorancji obecnego zarządu PKP IC. Wystarczy, żeby te wagony rozlokować po większych stacjach, z których startują pociągi IC i dawać je na szczytowe wzmocnienia. Nawet jeśli wnętrze będzie w gorszym standardzie, to jeśli sprzedano 70 biletów bez wskazania miejsca to taki wagon pozwoli na rozładowanie korytarzy, a pasażerowie pojadą w normalnych warunkach. Zawsze można w nich też przy okazji wymontować 1 klop i ze 2-3 przedziały i zrobić miejsce na rowery.

ED74 też zamiast wydłużyć o 2 człony to wolą, żeby zgniły w krzakach. Jeśli ich nie wykorzystują to powinni je zwrócić Przewozom Regionalnym.
2015-09-13 14:29:56 Autor: Maciek z Lublina
---.dynamic.chello.pl
Darty i Flirty - bardzo dobrze , ale te nieco ponad sto wagonów jest bezcennych jako wzmocnienie taborowe do wagonowych składów TLK , aby ludzie się nie gnietli jak sardynki w puszkach . Jeśli nie jako wzmocnienie taborowe , to po wykupieniu nurków wypożyczonych od czeskich kolei i remoncie odstawionych SP32 + zakupie dodatkowych gam , będzie można zdecydować się na kilka reaktywacji . Patrz relacje : Poznań - Gdynia przez Piłę , Chojnice , Kościerzynę . Gorzów Wielkopolski - Gdynia przez Krzyż , Piłę , Chojnice , Starogard Gdański , Tczew , Gdańsk . Gorzów Wielkopolski - Olsztyn przez Krzyż , Chojnice , Laskowice Pomorskie , Grudziądz , Brodnicę , Iławę . Lublin - Białystok przez Lubartów , Parczew , Łuków , Siedlce , Siemiatycze , Czeremchę , Bielsk Podlaski . Łódź - Przemyśl przez Koluszki , Tomaszów Mazowiecki , Opoczno , Końskie , Skarżysko Kamienną , Ostrowiec Świętokrzyski , Sandomierz , Stalową Wolę Rozwadów , Nisko , Leżajsk , Przeworsk . Hrubieszów - Kielce przez Werbkowice , Zamość , Zawadę , Zwierzyniec , Biłgoraj , Stalową Wolę Rozwadów , Tarnobrzeg , Staszów . Warszawa - Olsztyn przez Tłuszcz , Wyszków , Ostrołękę , Wielbark , Szczytno .
2015-09-13 14:31:40 Autor: ep40
---.gdynia.mm.pl
W odpowiedzi na post Arrivederci:
"Kolejny przejaw głupoty i ignorancji obecnego zarządu PKP IC. Wystarczy, żeby te wagony rozlokować po większych stacjach, z których startują pociągi IC i dawać je na szczytowe wzmocnienia. Nawet jeśli wnętrze będzie w gorszym standardzie, to jeśli sprzedano 70 biletów bez wskazania miejsca to taki wagon pozwoli na rozładowanie korytarzy, a pasażerowie pojadą w normalnych warunkach. Zawsze można w nich też przy okazji wymontować 1 klop i ze 2-3 przedziały i zrobić miejsce na rowery.

ED74 też zamiast wydłużyć o 2 człony to wolą, żeby zgniły w krzakach. Jeśli ich nie wykorzystują to powinni je zwrócić Przewozom Regionalnym."
Nieistniejące już (tzn. istnieją lecz w zupełnie innej postaci) XBrow właśnie tak miały, że 1 klop i 1 przedział zlikwidowano i otwarta przestrzeń była przeznaczona na rowery.
Za granicą takie przeróbki z likwidacją klopa i przeznaczeniem przestrzeni na rowery są często spotykane, u nas w pewnej ilości 111A z jednego przedziału wywalano siedzenia i wstawiano stojaki na rowery (nie jestem pewien czy przypadkiem wśród tych sprzedawanych właśnie takie wagony też są), lecz kibel zostawał jak był więc z rowerem trzeba było się do tego przedziału przeciskać.
Z tego co wiem to w Polsce wśród wagonów fabrycznie z parą WC to likwidacja jednego z tych WC bez większych modyfikacji reszty wagonu nastąpiła tylko w XBrow i 609A (nie liczę wszelkiej maści 111Arow gdyż chodzi mi o wagony bez większych modyfikacji, a 111Arow to całkowite przebudowy).
Co do zagranicznych przykładów to Bautzen dwójka ZSSK co oryginalnie był kuszetą, zlikwidowany WC i przedział służbowy:
http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/200704/DSCF1050.jpg
http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/200704/DSCF1048.jpg
http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/200704/DSCF1049.jpg
Słowacy także wymyślili alternatywne rozwiązanie w którym z przedziału służbowego zrobiono nieprostokątny przedział 4-miejscowy, a w miejscu trzeciej umywalni, która to przedział służbowy oryginalnie pomniejszała (tak samo jak w naszych 110Ac), wstawiono stojak:
http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/200703/IMGP1406.jpg
http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/200703/IMGP1407.jpg
2015-09-13 15:38:41 Autor: largo
---.centertel.pl
Mam pytanie. Czy ktoś z IC, kto zamawiał czeskie wagony chociaż raz jechał tymi wagonami? Jechałem w sierpniu do Kołobrzegu siedzenia i oparcia cerata i to jest "idzie nowe"?
2015-09-13 20:45:16 Autor: ep40
---.gdynia.mm.pl
W odpowiedzi na post largo:
"Mam pytanie. Czy ktoś z IC, kto zamawiał czeskie wagony chociaż raz jechał tymi wagonami? Jechałem w sierpniu do Kołobrzegu siedzenia i oparcia cerata i to jest "idzie nowe"?"
Chcieli to załatwić jak najtaniej więc dlatego co było. Poza tym nie wiem czy IC miało z góry zaplanowane trasy na których miały kursować więc nie chcą ryzykować wzięli wagony z oświetleniem zasilanym z prądnicy gdyby jechały z dieslem bez grzania, a nie nowsze z przetwornicą jak niezmienione od wyjazdu z fabryki Bautzeny będące odpowiednikami naszych XB i Z2B czyli wyższy poziom od YB.
Z drugiej strony te YB które wzięli to nie są takie złe w porównaniu do niektórych naszych zapuszczonych 111A, przynajmniej w YB kibel był czysty.
2015-09-14 09:51:33 Autor: Tomek Janiszewski
---.static.ip.netia.com.pl
Sprzedają wagony akurat wtedy gdy nareszcie udało się ostatecznie spacyfikować PR-y, którym na zawsze wybito z głowy myśl o konkurowaniu z PIC-em. Gdy były IR - jeździły na kiblach z braku wagonów, gdy z braku dostatecznej liczby chętnych na wężykowanie a niekiedy i tłuczenie się na fullplastikach padły - wagonów już się nie kupi, ponieważ BSE puszczać je na kilkudziesięciokilometrowe relacje regionalne. I pójdą na złom, a klientom PIC-u pozostaną tramwaje, gdy zaś komuś jazda w dzień się nie podoba - to won do busa. Polskiego Busa.
2015-09-14 11:19:07 Autor: Malopolanin
---.116.200.66
W odpowiedzi na post ep40:
"PLKa nie chciała zaakceptować ich wniosków o wpisanie do przyszłego rozkładu więc dali sobie spokój."
Jak PLK miała zaakceptować wnioski, skoro przewoźnik nie pozyskał decyzji o otwartym dostępie od UTK?
Pesa
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony