Partnerzy serwisu:

PKP IC zawiesza pociągi rozkładowe, by obsłużyć Pol’and’Rock Festival

Roman Czubiński 22.07.2019 632

PKP IC zawiesza pociągi rozkładowe, by obsłużyć Pol’and’Rock Festival
fot. MS
Na stronie PKP IC pojawiła się informacja o wstrzymaniu sprzedaży biletów z miejscówkami na bardzo dużą liczbę pociągów. Termin obowiązywania tych ograniczeń – od końca lipca do 4 sierpnia – pokrywa się z organizowanym w Kostrzynie festiwalem Pol'and'Rock (dawniej Przystanek Woodstock). Przewoźnik potwierdza, że aby obsłużyć dodatkowe połączenia i wzmocnić te rozkładowe w czasie festiwalu, musiał okroić zestawienie części innych pociągów.
Rzecznik prasowy PKP IC Katarzyna Grzduk potwierdza, że wprowadzone ograniczenia mają na celu wzmocnienie połączeń do i z Kostrzyna dla uczestników festiwalu. Przewoźnik tłumaczy się jednak w co najmniej zaskakujący sposób, przerzucając odpowiedzialność na... kolejowych przewoźników regionalnych. – Wynikają one z bardzo krótkiego terminu, jaki Spółka miała na organizację przewozów na tę imprezę masową po uzyskaniu informacji o ograniczeniu siatki połączeń regionalnych, które były realizowane w minionych latach – czytamy w odpowiedzi PKP IC na nasze pytania.

Winni przewoźnicy regionalni? Czy rzeczywiście?

W rzeczywistości, choć pod koniec maja Przewozy Regionalne poinformowały o zamiarze rezygnacji z uruchamiania w tym roku specjalnych pociągów MusicRegio, wkrótce potem urzędy marszałkowskie i przewoźnicy samorządowi podjęli kroki w celu wypełnienia powstałej po nich luki. Zamiar zamówienia specjalnych pociągów zadeklarowali marszałkowie województw pomorskiego, zachodniopomorskiego i wielkopolskiego, a później – również Mazowieckiego i Kujawsko-Pomorskiego. W końcu – pod presją opinii publicznej, która znalazła odbicie nawet w wypowiedzi premiera Morawieckiego – z kontrowersyjnej decyzji wycofały się same PR, podważając dużą część własnej wcześniejszej argumentacji. Warto wspomnieć, że w PKP IC trwało w czerwcu opracowywanie zmienionego rozkładu jazdy na czas festiwalu – w założeniu pociągi przewoźnika miały w ogóle omijać wtedy Kostrzyn.

Ostatecznie, jak pisaliśmy, według danych PKP PLK zamówienia na pociągi dodatkowe złożyły Przewozy Regionalne (53 pociągi, w tym 12 komercyjnych i 41 na zlecenie niektórych samorządów województw), Koleje Wielkopolskie (2 pociągi), Koleje Mazowieckie (4 pociągi), Arriva RP (8 pociągów). PKP Intercity SA uruchomi 3 dodatkowe pociągi, do kolejnych 12 dołączy 37 dodatkowych wagonów i wydłuży trasy 4 pociągów tak, by przebiegały przez Kostrzyn.

PKP IC: Mieliśmy mało czasu

Właśnie obsługa pociągów dodatkowych i wzmocnienie rozkładowych przez Kostrzyn między 28 lipca a 5 sierpnia (wielu uczestników przyjeżdża na festiwal wcześniej lub wyjeżdża później) to czynnik, którym PKP IC tłumaczy wstrzymanie sprzedaży na część połączeń. – Zmiany, które PKP Intercity może wprowadzić w tak krótkim czasie, bez zakłócania realizowanego już rozkładu na okres wakacyjny, umożliwią formowanie i wzmacnianie składów, którymi będą podróżowali uczestnicy dorocznej imprezy w Kostrzynie, a także pozostali pasażerowie udający się na wakacyjny wypoczynek w atrakcyjne turystycznie regiony Polski – wyjaśnia rzecznik narodowego przewoźnika.

– Jednocześnie zawieszenie sprzedaży biletów na niektóre pociągi wynikało z korekty ich rozkładu jazdy, zestawienia, czy środków trakcyjnych – dodaje rzecznik PKP IC. Jako przykład podaje TLK Warta (w dniach 3-4 sierpnia ma pojechać jako osobny pociąg w relacji do/ze Szczecina przez Kostrzyn, bez łączenia w Poznaniu z TLK Osterwa), IC Konopnicka (4 sierpnia będzie obsługiwany składem wagonowym zamiast ezt, a trasę rozpocznie w Kostrzynie zamiast w Zielonej Górze), TLK Kociewie (4 sierpnia rozpocznie bieg w Kostrzynie, a nie w Gorzowie Wielkopolskim, będzie też prowadził więcej wagonów) oraz IC Kormoran (zamiast rozpocząć bieg we Wrocławiu, 4 sierpnia ruszy już z Kostrzyna).

Wagonów za mało, więc trzeba zawieszać połączenia

Według Grzduk te i pozostałe zmiany wymagały korekt do uzgodnionej z PKP PLK siatki połączeń. Wprowadzenie zmian do systemu sprzedaży wymusiło natomiast czasowe zawieszenie sprzedaży. – PKP Intercity po wprowadzeniu zmian w rozkładzie systematycznie uwalnia pociągi do sprzedaży i informuje o tym w aktualizowanym komunikacie na swojej stronie internetowej – zapewnia rzecznik.

Jak twierdzi rzecznik, przewoźnik wybrał te połączenia, których zawieszenie uznał za najmniej dotkliwe dla podróżnych. – Pociągi oraz wagony, na które została zawieszona sprzedaż (…) charakteryzują się w wybranych dniach umiarkowaną lub niską frekwencją, co przewoźnik stwierdził na podstawie analizy historycznych danych frekwencyjnych z roku bieżącego i lat minionych. Z przeprowadzonych analiz i stałej obserwacji zajętości miejsc w pociągach, wynika, że zawieszenie kursowania tych wagonów nie powinno wpłynąć na pogorszenie warunków podróżowania przez osoby korzystające z tych połączeń – pisze Grzduk. Argumentuje też, że przejazd na trasach, na których czasowo zawieszono wybrane kursy, jest zapewniony przez inne pociągi PKP IC.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony