Partnerzy serwisu:

PKP Energetyka: System SENSUM na dobrej drodze do produkcji

Roman Czubiński 27.01.2023 2,5k

PKP Energetyka: System SENSUM na dobrej drodze do produkcji
fot. UTK
Wyniki testów systemu SENSUM, wspierającego maszynistów w eco-drivingu, są bardzo obiecujące. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, produkcja seryjna będzie mogła rozpocząć się już we wrześniu – zapewnia właściciel oprogramowania, PKP Energetyka. Technologię opracowała na jej zlecenie firma REDS.
– SENSUM to pierwsza polska implementacja systemu dynamicznych rekomendacji dla maszynisty dotyczących optymalnego prowadzenia pociągu – wyjaśnia rzeczniczka PKP Energetyka Katarzyna Koper. W jego skład wchodzą: system teleinformatyczny, aplikacja mobilna oraz dedykowana platforma sprzętowa i systemowa. System zbiera dane w czasie rzeczywistym, przetwarza je i interpretuje, a na końcu przekazuje maszyniście wskazówki dotyczące ekonomicznej jazdy.

Jak to działa?

Działanie SENSUM wymaga współpracy dwóch elementów. Pierwszy to terminal pokładowy w kabinie maszynisty. Może nim być np. tablet lub komputer. Za pomocą matematycznych algorytmów optymalizacyjnych wylicza on optymalny profil przejazdu. Bierze przy tym pod uwagę typ prowadzonego pociągu, pogodę, wzniesienia i zakręty na szlaku oraz szczegółowy rozkład jazdy. Oprócz wyświetlania rekomendacji terminal ma też funkcję zgłoszenia, dzięki której maszynista może przekazać ważne informacje (np. o śliskiej szynie, oblodzeniu sieci lub ograniczeniu widoczności) do systemu centralnego lub bezpośrednio innym prowadzącym.

Drugi komponent to system centralny, działający w technologii big data. Jego rola to dostarczenie do terminali pokładowych odpowiednio przygotowanych danych, zbieranie i analiza informacji o wykonanych przejazdach oraz komunikacja między terminalami. Wyposażono go w algorytmy uczące, dzięki którym może on weryfikować nieaktualne informacje o szlaku lub badać problemy np. z częstymi zatrzymaniami.

Warstwa administracyjna systemu służy do zarządzania użytkownikami i danymi. Część raportowa umożliwia natomiast generowanie szczegółowych raportów dotyczących prowadzonych przejazdów. Szczególna uwaga jest przy tym poświęcana efektywności energetycznej, generowanym oszczędnościom oraz przestrzegania rekomendacji.

Od września – produkcja seryjna?

Z systemem zapoznało się już kilkunastu maszynistów Kolei Mazowieckich oraz Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. U drugiego z przewoźników zainstalowano go w dwóch EZT Impuls 2. – W ramach pilotażu zostało wykorzystanych 10 tabletów wyposażonych w system SENSUM – informuje Koper.

Dotychczasowe wnioski z testów są optymistyczne. – SENSUM to poprawa przede wszystkim efektywności, bezpieczeństwa oraz punktualności przewozów kolejowych – podkreśla Koper. Pierwsza faza testów pozwoliła już – między innymi – wzmocnić funkcję wspierania maszynisty w punktualnej jeździe (wyeliminowaniem zbyt wczesnych i opóźnionych przyjazdów). – Dodatkowo system wspomaga płynną jazdę, dzięki czemu maszynista może z wyprzedzeniem zareagować, dostosowując styl i prędkość jazdy oraz prowadząc pociąg bardziej równomiernie – bez gwałtownego hamowania czy przyspieszania – uzupełnia nasza rozmówczyni.

Właśnie rozpoczyna się druga faza testów. W jej trakcie PKP Energetyka przewiduje wykorzystanie kolejnych kilkunastu terminali z możliwością przekładania ich do poszczególnych pociągów na różnych trasach. – Łącznie system będzie więc przetestowany na kilkudziesięciu pojazdach – zapowiada przedstawicielka spółki. Drugi etap ma zakończyć się 31 marca bieżącego roku. – Kolejnym etapem będzie wdrożenie produkcji systemu, planowane na wrzesień – zapowiada Koper.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony