Partnerzy serwisu:

PKP Cargo wznowiło ruch na Litwę. Kiedy Intercity?

Kasper Fiszer 11.02.2016 145

PKP Cargo wznowiło ruch na Litwę. Kiedy Intercity?
Pociąg PKP Cargo w Trakiszkach przed rozpoczęciem modernizacji Rail Baltiki (2010)fot. Kasper Fiszer
Pomiędzy Polską a Litwą zaczęły kursować pociągi towarowe. PKP Cargo obsługuje tam przewozy trzy razy w tygodniu. Póki co nie zostały wznowione natomiast przewozy pasażerskie. Być może TLK „Hańcza” dotrze do przygranicznego, ale leżącego już na Litwie Maćkowa w połowie marca, Koleje Litewskie wciąż jednak nie zakończyły procedur po otwarciu zmodernizowanej części magistrali Rail Baltica.
Największy polski przewoźnik towarowy wznowił przewozy przez polsko-litewskie przejście graniczne Trakiszki – Maćkowo (Mockava). Ruch powrócił tam po długiej przerwie spowodowanej przebudową magistrali Rail Baltica, która ma stać się podstawowym korytarzem łączącym Polskę z krajami nadbałtyckimi. Póki co jednak skala działalności PKP Cargo na polsko-litewskim pograniczu nie jest jeszcze wielka.

– W aktualnym rocznym rozkładzie jazdy 2015/16 jest założona jedna para pociągów na odcinku Suwałki – Mockava. Pociągi kursują tam trzy razy w tygodniu – mówi Michał Wyciślik z biura komunikacji PKP Cargo. Przypomina też, że spółka w roku 2014 uzyskała bezterminowe zezwolenie na samodzielną realizację przewozów na normalnotorowej sieci kolejowej Litwy.

– Dzięki temu możemy samodzielnie realizować przewozy do oddalonego o 22 km od granicy terminala przy stacji Šeštokai. Skraca to czas przewozu, ponieważ takie rozwiązanie eliminuje czasochłonne przekazywanie przesyłek pomiędzy przewoźnikami na granicy – tłumaczy przedstawiciel przewoźnika. Na razie PKP Cargo nie wykorzystuje więc możliwści dojazdu normalnym torem nie tylko do Szostakowa (Šeštokai), ale i do Kowna.

LG wciąż nie są gotowe na przyjęcie pociągów pasażerskich

Pierwszy zrealizowany w tym roku kurs odbył się 2 lutego. – Przejazd odbył się na trasie Suwałki – Mockava – relacjonuje Michał Wyciślik. Na czele pociągu stanął spalinowóz ST48-10, jedna z kilkudziesięciu zmodernizowanych maszyn serii SM48. Dotychczas przewoźnik wykorzystywał w ruchu Polska – Litwa głównie pojazdy SM42 i ST44. – W tym konkretnym przypadku lokomotywa transportowała próżny skład wagonów pod załadunek. Najczęściej przywożonym koleją z Litwy towarem jest drewno, a z Polski eksportowane są głównie metale i chemia – wskazuje przedstawiciel przewoźnika.

Nadal nie wiadomo natomiast, kiedy wznowiony może zostać ruch pociągów pasażerskich. Choć TLK „Hańcza” miała zrealizować pierwszy kurs do Maćkowa jeszcze w ubiegłym roku, do dziś przygotowań nie skończyła strona litewska. – Nadal czekamy na potwierdzenie gotowości ze strony Kolei Litewskich (Lietuvos Geležinkeliai, LG) – stwierdza Marta Ziemska z biura prasowego PKP Intercity.

Wstępny termin wydłużenia „Hańczy” to 13 marca

– Resort infrastruktury zwrócił się do litewskiego ministerstwa o przedstawienie wyjaśnień w tej sprawie. Strona litewska poinformowała, iż procedury wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji nowo wybudowanej linii kolejowej na terytorium Litwy trwały dłużej niż pierwotnie zakładano oraz że nie zostały jeszcze uzyskane wszystkie zezwolenia niezbędne dla umożliwienia eksploatacji taboru polskiego przewoźnika na odcinku litewskim – tłumaczy problem Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

– Wstępnie uzgodniono z PKP Intercity S.A. możliwość wydłużenia połączenia na Litwę od 13 marca 2016 r., ale pod warunkiem otrzymania od Kolei Litewskich pozytywnego stanowiska w tej sprawie – wskazuje przedstawicielka resortu. – W przypadku braku informacji o woli uruchomienia połączenia ze strony litewskiej pociąg „Hańcza” będzie utrzymywany w obecnej formie, tzn. jako połączenie w relacji międzywojewódzkiej – zastrzega.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony