Partnerzy serwisu:

PKP Cargo więcej niż przewoźnikiem

Redakcja 26.09.2019 9

PKP Cargo więcej niż przewoźnikiem
fot. PKP Cargo
Notowana na warszawskiej giełdzie spółka PKP Cargo chce rozwijać usługi logistyczne w szerszym zakresie niż tylko transport kolejowy. Plany te zaprezentowano podczas panelu „Wiodący operator logistyczny – intermodalność” na Międzynarodowych Targach Trako w Gdańsku.
Uczestnikami panelu byli: prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz, członek zarządu PKP S.A. Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP Cargo Witold Bawor oraz prof. Mirosław Chaberek z Uniwersytetu Gdańskiego. Uczestnicy omówili plany giełdowej spółki dotyczące rozwoju usług wykraczających poza branżę przewozów kolejowych. – W naszej strategii zdefiniowaliśmy punkt dotyczący przewozów intermodalnych jako główną specjalizację, którą chcemy wykonywać. Co za tym idzie, będziemy pełnić większą rolę w dostawach drzwi-do-drzwi dla klienta – rozpoczął prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz.

Nie tylko kolej

Jak zaznaczył, w celu realizacji tej strategii musi zostać przede wszystkim przygotowana odpowiednia oferta dla klienta, obejmująca szerokie spektrum usług, takich jak odbiór towaru z konkretnego punktu, jego ubezpieczenia, czy dostawa „pod drzwi”. – Mówimy o pełniej usłudze – podkreślił prezes Warsewicz. Jak dodał, rozwój rynku intermodalnego utwierdza spółkę w słuszności przyjętej strategii.

Czesław Warsewicz zapowiedział, że PKP Cargo będzie w dalszym ciągu rozwijać się jako operator logistyczny, a nie wyłącznie przewoźnik kolejowy. Jak wyjaśnił podstawową różnicą pomiędzy tymi podmiotami jest fakt, że operator wybiera – w celu realizacji najlepszej możliwej usługi dla klienta – zróżnicowane formy transportu. Jak tłumaczył, PKP Cargo będzie oczywiście preferować przewozy kolejowe, ale nie będzie się do nich całkowicie ograniczać.

– Transport morski z Azji odpowiada za 98 procent przewozów ładunków i nie można twierdzić, że jesteśmy w stanie przenieść wszystkie te ładunki na kolej. Jednak to, że transport morski jest tańszy, a kolejowy szybszy nie oznacza, że któraś usługa jest lepsza. To usługi komplementarne, a jako operator logistyczny chcemy oferować dla klienta najlepszą usługę przewozową w oparciu o różne środki transportu – podkreślił.

Kluczowa rola procesu zarządzania przewozami

– Gospodarka globalna wymaga zupełnie innego spojrzenia niż dotąd. Nie ma takiego procesu, który nie wymagałby większego lub mniejszego wsparcia logistycznego. Przykłada się ono do koszty produkcji każdego produktu. Chodzi o to, żeby właściwe zasoby w odpowiedniej ilości zostały dostarczone na miejsce. To właściciel procesu wyznacza, która wartość jest właściwa – podkreślił prof. Mirosław Chaberek z Uniwersytetu Gdańskiego.

Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP SA dodał, że trwają intensywne prace nad wdrożeniem systemu zarządzania procesem przewozów intermodalnych. Rozwijana będzie też infrastruktura tzw. twarda, czyli terminale intermodalne. – Na początku października zostanie podpisana umowa o współpracy w zakresie budowy terminala intermodalnego w Zduńskiej Woli Karsznicach – zapowiedział. Hub logistyczny powstanie też w Bydgoszczy Emilianowie.
Również członek zarządu PKP Cargo Witold Bawor podkreślał, że w Polsce potrzebna jest szeroka i sprawnie zarządzana sieć terminali przeładunkowych. Dlatego Grupa PKP Cargo będzie konsolidować terminale w jednym organizmie prawnym, tak żeby prowadzić spójną politykę inwestycyjną, ofertową czy informatyczną. – Wszystko po to, żeby klient miał jak najbardziej jednolitą, przejrzystą ofertę – podkreślił Bawor.

Spółka PKP Cargo podjęła decyzję o rekordowych zakupach inwestycyjnych. Celem jest dopasowanie struktury taboru do współczesnych wymagań rynku, zwłaszcza w przewozach intermodalnych. – W latach 80. uważano, że optymalną długością dla platformy kolejowej jest 60 stóp. Życie zweryfikowało te założenia, bo kontenerów 30-stopowych jest bardzo mało. Przeważają kontenery 40-stopowe, których przewiezienie na platformie 60-stopowej wiąże się z niewykorzystaniem przestrzeni – wyjaśnił na przykładzie członek zarządu PKP Cargo.

Prezes Czesław Warsewicz stwierdził, że jednym z najważniejszych zadań stojących przed Polską staje się powołanie krajowego operatora logistycznego, który będzie integrował cały sektor transportu i usług logistycznych. – To Polska, a nie Niemcy powinna być głównym hubem logistycznym dla Europy – podsumował członek zarządu PKP SA Mirosław Antonowicz.
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Trako
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony