Partnerzy serwisu:

PKP Cargo posyła na złom 126 lokomotyw

Martyn Janduła 12.06.2017 22,8k

PKP Cargo posyła na złom 126 lokomotyw
Fot. Grzegorz Koclega
PKP Cargo pozbywa się swoich najstarszych lokomotyw, które nie przeszły pozytywnie badań technicznych. W sumie na sprzedaż trafi 126 lokomotyw. Jednak pojazdy te nie wrócą już na tory, bo PKP Cargo chce pozyskać z nich sprawne elementy, zaś pozostałość zezłomować.
Trwa przetarg PKP Cargo, w którym przewoźnik wystawił na zezłomowanie 126 wraków lokomotyw stanowiących odpady. Jak wyjaśnia biuro prasowe, przetarg wpisuje się w działania porządkujące zasoby taborowe PKP Cargo. A ten ma średnio 30 lat. Na jednym ze spotkań zarządu spółki z dziennikarzami, zapowiedziano, że ze względów bezpieczeństwa lokomotywy, które nie przeszły badań technicznych zostaną zutylizowane. Zastanawiano się wtedy nad formą sprzedaży, w grę wchodzi wyłącznie odsprzedaż całej lokomotywy lub jej zezłomowanie z pozyskaniem sprawnych komponentów.

Lokomotywy na części

– Naszym głównym celem nie jest wyjmowanie wyłącznie złomu z lokomotyw, tylko żeby w miarę możliwości wyjąć z nich sprawne części – mówił na spotkaniu Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo. – Mamy takie informacje, że nie raz bywało w przeszłości tak, że PKP Cargo sprzedawało całą lokomotywę za przykładowe 200 tys. zł na złom, z czego później ten, który ją rozbierał wyjmował jeden wał i sprzedawał go za 100 tys. zł. W oczywisty więc sposób wykorzystanie tych części jest dla nas bardzo istotnym elementem tego procesu – dodaje prezes.

W przetargu zamawiający zabezpieczył się zapisami, że wykonawca, który pozyska w ramach tego przetargu lokomotywy, wycofane z użytkowania ze względu na bardzo zły stan techniczny, nie będzie mógł ponownie włączyć ich do eksploatacji. – Ich nabywca będzie zobowiązany umownie do dokonania na miejscu pocięcia głównych elementów konstrukcyjnych pojazdu. Jednocześnie PKP Cargo wystąpi z wnioskiem do UTK o wykreślenie z rejestru pojazdów kolejowych sprzedanych lokomotyw – wyjaśnia biuro prasowe.

Sprzedaż w ramach tego postępowania obejmuje lokomotywy różnych serii i typów w bardzo złym stanie technicznym, w wieku powyżej 40 lat. Lista ta wynosi w sumie 126 lokomotyw. Głównie na liście znajdują się lokomotywy serii ET22 – aż 73 sztuki trafią na złom, w tym wszystkie 69 skreślonych niedawno w styczniu z krajowego rejestru pojazdów kolejowych. Poza nimi PKP Cargo sprzedaje również uszkodzone EU07-477 „Rumcajs”, ET41-187 z 1982 r. (skreślona na podstawie decyzji z dnia 28.12.2011 r.) czy gro ET40. Na złom trafią również lokomotywy manewrowe serii SM48, SM42, SM31 oraz SM30, łącznie 27 sztuk.

9 tys. ton czystego złomu

Ogólna masa lokomotyw przeznaczonych do zezłomowania wynosi ok. 13,7 tys. ton. Z tego PKP Cargo planuje odzyskać 4,39 tys. ton w postaci m.in. silników trakcyjnych, silników spalinowych, przetwornic, zestawów kołowych, amortyzatorów czy prądnic. – W celu zapewnienia ciągłości procesu utrzymania pozostałych pojazdów użytkowanych przez PKP Cargo, nabywcy lokomotyw będą zobowiązani do wymontowania z nich najistotniejszych podzespołów i przekazania ich na potrzeby rezerwy obiegowej PKP Cargo, gdyż wiele z zabudowanych w lokomotywach podzespołów nie jest już produkowanych, a wznowienie ich produkcji wiązałoby się z wysokimi kosztami – wyjaśnia biuro prasowe.

Postępowanie przetargowe jest dwuetapowe. W pierwszym terminie składanie ofert odbywa się na platformie elektronicznej. Oferenci, którzy spełnią warunki udziału w postępowaniu przejdą do etapu drugiego, który odbędzie się w formie licytacji elektronicznej. Kryterium wyboru oferty będzie wyłącznie cena. Za najkorzystniejszą ofertę zostanie uznana oferta z najwyższą jednostkową ceną netto zakupu poszczególnych wraków lokomotyw.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony