PKP Cargo posyła na złom 126 lokomotyw
Martyn Janduła ⚫ 12.06.2017 ⚫
22,8k

Fot. Grzegorz Koclega
PKP Cargo pozbywa się swoich najstarszych lokomotyw, które nie przeszły pozytywnie badań technicznych. W sumie na sprzedaż trafi 126 lokomotyw. Jednak pojazdy te nie wrócą już na tory, bo PKP Cargo chce pozyskać z nich sprawne elementy, zaś pozostałość zezłomować.
Trwa przetarg PKP Cargo, w którym przewoźnik wystawił na zezłomowanie 126 wraków lokomotyw stanowiących odpady. Jak wyjaśnia biuro prasowe, przetarg wpisuje się w działania porządkujące zasoby taborowe PKP Cargo. A ten ma średnio 30 lat. Na jednym ze spotkań zarządu spółki z dziennikarzami, zapowiedziano, że ze względów bezpieczeństwa lokomotywy, które nie przeszły badań technicznych zostaną zutylizowane. Zastanawiano się wtedy nad formą sprzedaży, w grę wchodzi wyłącznie odsprzedaż całej lokomotywy lub jej zezłomowanie z pozyskaniem sprawnych komponentów.
Lokomotywy na części
– Naszym głównym celem nie jest wyjmowanie wyłącznie złomu z lokomotyw, tylko żeby w miarę możliwości wyjąć z nich sprawne części – mówił na spotkaniu Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo. – Mamy takie informacje, że nie raz bywało w przeszłości tak, że PKP Cargo sprzedawało całą lokomotywę za przykładowe 200 tys. zł na złom, z czego później ten, który ją rozbierał wyjmował jeden wał i sprzedawał go za 100 tys. zł. W oczywisty więc sposób wykorzystanie tych części jest dla nas bardzo istotnym elementem tego procesu – dodaje prezes.
W przetargu zamawiający zabezpieczył się zapisami, że wykonawca, który pozyska w ramach tego przetargu lokomotywy, wycofane z użytkowania ze względu na bardzo zły stan techniczny, nie będzie mógł ponownie włączyć ich do eksploatacji. – Ich nabywca będzie zobowiązany umownie do dokonania na miejscu pocięcia głównych elementów konstrukcyjnych pojazdu. Jednocześnie PKP Cargo wystąpi z wnioskiem do UTK o wykreślenie z rejestru pojazdów kolejowych sprzedanych lokomotyw – wyjaśnia biuro prasowe.
Sprzedaż w ramach tego postępowania obejmuje lokomotywy różnych serii i typów w bardzo złym stanie technicznym, w wieku powyżej 40 lat. Lista ta wynosi w sumie 126 lokomotyw. Głównie na liście znajdują się lokomotywy serii ET22 – aż 73 sztuki trafią na złom, w tym wszystkie 69 skreślonych niedawno w styczniu z krajowego rejestru pojazdów kolejowych. Poza nimi PKP Cargo sprzedaje również uszkodzone EU07-477 „Rumcajs”, ET41-187 z 1982 r. (skreślona na podstawie decyzji z dnia 28.12.2011 r.) czy gro ET40. Na złom trafią również lokomotywy manewrowe serii SM48, SM42, SM31 oraz SM30, łącznie 27 sztuk.
9 tys. ton czystego złomu
Ogólna masa lokomotyw przeznaczonych do zezłomowania wynosi ok. 13,7 tys. ton. Z tego PKP Cargo planuje odzyskać 4,39 tys. ton w postaci m.in. silników trakcyjnych, silników spalinowych, przetwornic, zestawów kołowych, amortyzatorów czy prądnic. – W celu zapewnienia ciągłości procesu utrzymania pozostałych pojazdów użytkowanych przez PKP Cargo, nabywcy lokomotyw będą zobowiązani do wymontowania z nich najistotniejszych podzespołów i przekazania ich na potrzeby rezerwy obiegowej PKP Cargo, gdyż wiele z zabudowanych w lokomotywach podzespołów nie jest już produkowanych, a wznowienie ich produkcji wiązałoby się z wysokimi kosztami – wyjaśnia biuro prasowe.
Postępowanie przetargowe jest dwuetapowe. W pierwszym terminie składanie ofert odbywa się na platformie elektronicznej. Oferenci, którzy spełnią warunki udziału w postępowaniu przejdą do etapu drugiego, który odbędzie się w formie licytacji elektronicznej. Kryterium wyboru oferty będzie wyłącznie cena. Za najkorzystniejszą ofertę zostanie uznana oferta z najwyższą jednostkową ceną netto zakupu poszczególnych wraków lokomotyw.
Lokomotywy na części
– Naszym głównym celem nie jest wyjmowanie wyłącznie złomu z lokomotyw, tylko żeby w miarę możliwości wyjąć z nich sprawne części – mówił na spotkaniu Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo. – Mamy takie informacje, że nie raz bywało w przeszłości tak, że PKP Cargo sprzedawało całą lokomotywę za przykładowe 200 tys. zł na złom, z czego później ten, który ją rozbierał wyjmował jeden wał i sprzedawał go za 100 tys. zł. W oczywisty więc sposób wykorzystanie tych części jest dla nas bardzo istotnym elementem tego procesu – dodaje prezes.
W przetargu zamawiający zabezpieczył się zapisami, że wykonawca, który pozyska w ramach tego przetargu lokomotywy, wycofane z użytkowania ze względu na bardzo zły stan techniczny, nie będzie mógł ponownie włączyć ich do eksploatacji. – Ich nabywca będzie zobowiązany umownie do dokonania na miejscu pocięcia głównych elementów konstrukcyjnych pojazdu. Jednocześnie PKP Cargo wystąpi z wnioskiem do UTK o wykreślenie z rejestru pojazdów kolejowych sprzedanych lokomotyw – wyjaśnia biuro prasowe.
Sprzedaż w ramach tego postępowania obejmuje lokomotywy różnych serii i typów w bardzo złym stanie technicznym, w wieku powyżej 40 lat. Lista ta wynosi w sumie 126 lokomotyw. Głównie na liście znajdują się lokomotywy serii ET22 – aż 73 sztuki trafią na złom, w tym wszystkie 69 skreślonych niedawno w styczniu z krajowego rejestru pojazdów kolejowych. Poza nimi PKP Cargo sprzedaje również uszkodzone EU07-477 „Rumcajs”, ET41-187 z 1982 r. (skreślona na podstawie decyzji z dnia 28.12.2011 r.) czy gro ET40. Na złom trafią również lokomotywy manewrowe serii SM48, SM42, SM31 oraz SM30, łącznie 27 sztuk.
9 tys. ton czystego złomu
Ogólna masa lokomotyw przeznaczonych do zezłomowania wynosi ok. 13,7 tys. ton. Z tego PKP Cargo planuje odzyskać 4,39 tys. ton w postaci m.in. silników trakcyjnych, silników spalinowych, przetwornic, zestawów kołowych, amortyzatorów czy prądnic. – W celu zapewnienia ciągłości procesu utrzymania pozostałych pojazdów użytkowanych przez PKP Cargo, nabywcy lokomotyw będą zobowiązani do wymontowania z nich najistotniejszych podzespołów i przekazania ich na potrzeby rezerwy obiegowej PKP Cargo, gdyż wiele z zabudowanych w lokomotywach podzespołów nie jest już produkowanych, a wznowienie ich produkcji wiązałoby się z wysokimi kosztami – wyjaśnia biuro prasowe.
Postępowanie przetargowe jest dwuetapowe. W pierwszym terminie składanie ofert odbywa się na platformie elektronicznej. Oferenci, którzy spełnią warunki udziału w postępowaniu przejdą do etapu drugiego, który odbędzie się w formie licytacji elektronicznej. Kryterium wyboru oferty będzie wyłącznie cena. Za najkorzystniejszą ofertę zostanie uznana oferta z najwyższą jednostkową ceną netto zakupu poszczególnych wraków lokomotyw.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |