Partnerzy serwisu:

„PKP Cargo ma bardzo dobry czas". Przewoźnik przedstawia wyniki po 3. kwartale

Michał Szymajda 28.11.2017 83

„PKP Cargo ma bardzo dobry czas". Przewoźnik przedstawia wyniki po 3. kwartale
Fot. Adam Kilian
Zdaniem obecnego prezesa PKP Cargo i PKP SA jednocześnie, dobre wyniki PKP Cargo to efekty dyscypliny kosztowej przy rosnących przychodach. Niemal wszystkich towarów PKP Cargo wozi więcej. Pomaga w tym dobra koniunktura na przewozy intermodalne oraz inwestycje prowadzone przez PKP PLK i GDDKiA, wymagające dowozu na plac budów setek ton kruszyw.
Udział Grupy PKP Cargo w przewozach towarowych na rynku krajowym wzrósł po trzech miesiącach bieżącego roku o 0,6% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Obecnie wynosi on 52%. Przychody operacyjne wyniosły 3,46 mld (więcej o 7,7% w stosunku do trzech kwartałów 2016), przy kosztach operacyjnych równych 3,35 mld zł. W stosunku do roku zeszłego to wzrost o jedynie 1,6%, co dobrze rokuje wynikowi netto, który za 9 miesięcy wynosi 52 mln zł na plusie. To o 169 mln zł więcej niż po trzech kwartałach 2016 r.

Niewielkie nakłady na tabor

Trzeba jednak zwrócić uwagę na bardzo niewielkie inwestycje PKP Cargo w tabor. Co prawda liczba napraw okresowych taboru wzrosła, ale znacznie spadły nakłady na zakup i modernizację lokomotyw i wagonów, które jak na skalę działalności drugiego co do wielkości przedsiębiorstwa cargo w Europie w 2016 roku i tak były niewielkie (najważniejsze to zakup 15 lokomotyw wielosystemowych Vectron). W tym roku, przez trzy pierwsze kwartały wydano na zadanie „zakup i modernizacja lokomotyw i wagonów" jedynie 45 mln zł. Dla porównania – rok temu, przez trzy kwartały było to 216 mln zł. Większe inwestycje są spodziewane w 2018 roku.

Wzrosty niemal wszędzie

PKP Cargo jest bardzo aktywne w obszarze przewozów intermodalnych (+36%), kruszyw i materiałów budowlanych głównie na tereny budów (+26%), metal i rud (+9%), paliw płynnych (+43%), produktów chemicznych (+16%). Spada natomiast przewóz paliw stałych, takich jak węgiel kamienny, koks, czy węgiel brunatny.

– Gdyby jednak wyłączyć z tej sumy węgiel kamienny, którego wydobycie spada, a wynika to ze światowej koniunktury, to i tu mielibyśmy wzrosty – powiedział prezes Mamiński. – Śmiem jednak twierdzić, że to tendencja chwilowa i wkrótce wrócimy do poziomu przewozów węgla sprzed kilku miesięcy.

„Jest bardzo dobrze"

– Solidne wyniki finansowe to budowanie wartości grupy. Przychody operacyjne wzrosły o 7,7%, a tylko w trzecim kwartale – o 9,4%. Jest naprawdę dobrze, żeby nie powiedzieć – doskonale. Deklaruję, że tendencja taka będzie realizowana. Wyniki będą rewelacyjne. Na kolejnych spotkaniach z prasą będzie o nich mówił już mój następca – powiedział Krzysztof Mamiński, który wspomniał także o spadku zadłużenia długoterminowego o 200 mln zł i niewielkim wzroście krótkoterminowego – o 6 mln zł.

Nowego prezesa PKP Cargo mamy poznać w końcu stycznia 2018 roku.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Wyniki finansowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony