Partnerzy serwisu:

PKP Cargo kupiło lokomotywy Dragon 2, czyli ET25

inf. prasowa, oprac. ms. 25.10.2018 574

PKP Cargo kupiło lokomotywy Dragon 2, czyli ET25
Lokomotywa Dragon 2, czyli ET25Fot. PKP Cargo
Trzy lokomotywy Dragon 2 zostały zakupione przez PKP Cargo. Umowę w tej sprawie podpisano w Nowym Sączu, w siedzibie firmy Newag.
Wartość lokomotyw to prawie 44 mln zł 970 tys. zł netto, a wraz z częściami i podzespołami do szybkich napraw awaryjnych – około 45,3 mln zł netto. Pojazdy już zostały wyprodukowane i czekają tylko na dopuszczenie do użytkowania z pełną homologacją przez Urząd Transportu Kolejowego, co nastąpi najpóźniej do końca roku. Dwa pojazdy będą pomalowane w barwy PKP Cargo, a jedna lokomotywa zyska biało-czerwoną malaturę z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

Produkty polskiej myśli technologicznej

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który uczestniczył w ceremonii podpisania umowy, powiedział, że cieszy go dobra współpraca między dwiema polskimi firmami: przewoźnikiem kolejowym i producentem taboru. – To polska myśl techniczna, polscy inżynierowie realizują projekty o najwyższej światowej jakości – stwierdził minister Adamczyk. Dodał, że polski tabor jest wyposażony w polskie urządzenia sterowania, elektroenergetyczne, że wysoki poziom produkcji pojazdów kolejowych w Polsce zwiastuje, iż ten przemysł będzie się rozwijał w kierunku innowacyjności.

Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo zaznaczył, iż inwestowanie w tabor to bardzo ważny element budowania siły całej grupy PKP Cargo.

– Umacniamy się na pozycji lidera rynku towarowych przewozów kolejowych. W sierpniu i we wrześniu odnotowaliśmy wzrost masy przewożonych ładunków, podczas gdy cały rynek zanotował spadki. To pokazuje, że skuteczna jest strategia podnoszenia konkurencyjności PKP Cargo, poziomu usług, wdrażania innowacyjnych rozwiązań w transporcie szynowym. Stąd też i nasza decyzja o zakupie lokomotyw Dragon 2. Nowe pojazdy podniosą poziom jakości naszej oferty, poprawią konkurencyjność i zwiększą potencjał przewozowy – podkreślił prezes Czesław Warsewicz.

Lokomotywa do ciężkich zadań

Zbigniew Konieczek, szef Newagu, zwrócił uwagę na przełomowy charakter podpisanej umowy. – Po ponad 30 latach jest to pierwsza polska sześcioosiowa lokomotywa, która zostaje kupiona przez przewoźnika PKP Cargo. Jestem bardzo dumny, że lokomotywy Dragon 2 numer 1, 2, 3 trafią do PKP Cargo – stwierdził Zbigniew Konieczek.

Lokomotywa Dragon 2 to jedyny pojazd elektryczny, sześcioosiowy z dopuszczeniem do eksploatacji w Polsce. Dragon 2 jest w pełni zgodny z TSI (Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności), posiada także zabudowany fabrycznie system bezpieczeństwa ETCS poziomu 2. W PKP Cargo otrzymała oznaczenie ET25.

Lokomotywa ma doskonałe parametry trakcyjne dla prowadzenia ciężkich pociągów towarowych. Maksymalna siła pociągowa przy rozruchu, wynosząca aż 410 kN, pozwala samodzielnie prowadzić składy o masie brutto ponad 4 tys. ton.

Dragon 2 został zaprojektowany w systemie modułowym. Lokomotywa jest wyposażona w moduł dojazdowy – silnik spalinowy o mocy 520 kW, umożliwiający krótkie przejazdy po liniach niezelektryfikowanych i na bocznicach. Lokomotywa ma być tańsza w użytkowaniu niż starsze lokomotywy. To m.in. dlatego, że w lokomotywie zabudowano przekształtniki oparte na węgliku krzemu (SiC), zapewniające bezawaryjną pracę w wysokich temperaturach, zmniejszenie poziomu hałasu, ograniczenie strat energii o 50 proc. oraz zmniejszenie rozmiarów i masy urządzeń o 60 proc.

Będą zakupy kolejnych nowych pojazdów

PKP Cargo planuje zakup kolejnych lokomotyw. W październiku opublikowano ogłoszenie o rozpoznaniu rynku w zakresie pozyskania nowych lokomotyw cztero- lub sześcioosiowych. Badanie rynku dotyczy pojazdów jedno-, dwu- i wielosystemowych, z modułami dojazdowymi i bez nich.

– Analiza propozycji producentów pokaże nam, jakiego typu pojazdy, o jakich możliwościach technicznych, trakcyjnych będziemy mogli kupić, co pozwoli w przyszłości na lepsze przygotowanie przetargów – powiedział Krzysztof Losz, rzecznik przewoźnika.

Newag modernizuje już dla PKP Cargo SM48

Umowa na zakup trzech Dragonów to niejedyny przykład współpracy biznesowej PKP Cargo i Newagu.

– W maju podpisaliśmy kontrakt na modernizację 60 lokomotyw spalinowych SM48 ze zmianą tej serii na ST48, o wartości 388 mln zł netto. Pierwsze egzemplarze odnowionych lokomotywy zostały już przez Newag przekazane, kolejne będą sukcesywnie wzmacniać park taborowy.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Newag
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony