Partnerzy serwisu:

PKP Cargo: Czterokrotny wzrost intermodalu w osi wschód – zachód

Kasper Fiszer 14.05.2019 109

PKP Cargo: Czterokrotny wzrost intermodalu w osi wschód – zachód
fot. Krzysztof Kundzicz , lic. CC BY-SA 3.0
PKP Cargo opiera swoją strategię rozwojową w dużej mierze na połączeniach intermodalnych. Zauważa bowiem nie tylko znaczące wzrosty, jakie zanotowano dotychczas, ale także jeszcze szersze perspektywy. Rozwój ruchu towarowego ma być możliwy także dzięki olbrzymim inwestycjom zapowiedzianym przez rząd w ramach kolejowego komponentu CPK.
– Zapewniam, że będziemy jednym z głównych beneficjentów nowych inwestycji związanych z transportem kolejowym – mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Witold Bawor, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo. Odniósł się tym samym do planów budowy nowych linii kolejowych skupiających się w Centralnym Porcie Komunikacyjnym w ramach dziesięciu tzw. szprych. Rząd przedstawiał do tej pory planowane inwestycje głównie jako przydatne w ruchu pasażerskim, ale jak zwrócił uwagę przedstawiciel przewoźnika towarowego z grupy PKP, w Polsce nie ma jasnego podziału na infrastrukturę dla ruchu pasażerskiego i towarowego.

Dzięki wzrostowi prędkości handlowej kolej stanie się tańsza

Stwierdził także, że spodziewa się skokowej poprawy jakości przewozów towarowych w Polsce w ciągu najbliższych czterech – pięciu lat. Ma to wynikać w dużej mierze z zapowiadanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe wzrostu prędkości handlowej składów wożących ładunki. Obecnie wynosi ona ok. 22 km/godz., a za kilka lat ma znaleźć się na poziomie ok. 40 km/godz. To o tyle istotne, ze według cytowanych przez Witolda Bawora danych obecnie nie ma w Europie kraju, w którym średnia prędkość handlowa pociągu towarowego była niższa niż u nas.

Członek zarządu PKP Cargo spodziewa się, że dzięki wzrostowi tego parametru kolej towarowa stanie się nieco tańsza i bardziej efektywna, bo możliwe będzie zaangażowanie mniejszych środków do przewiezienia tej samej ilości ładunku na tej samej drodze. – Oczywiście zdajemy sobie jednak sprawę, że nie możemy czekać z założonymi rękami na to, co dostaniemy od zarządcy infrastruktury – stwierdził. Zauważył bowiem, że rynek kolei towarowej w Polsce jest bardzo konkurencyjny – działa na nim wielu przewoźników.

Docclowo bez odprawy granicznej i zmiany lokomotywy na granicy zachodniej

PKP Cargo zamierza więc skupić się m.in. na rozwoju segmentu połączeń intermodalnych. Przewoźnik upatruje w nim perspektyw na znaczące wzrosty, bo w Polsce ruch intermodalny stanowi ok. 8 proc. towarowych przewozów kolejowych, a w krajach Europy Zachodniej – 45 do nawet 90 proc. – Różnica ta nadal jest więc bardzo istotna, i to pomimo kilkudziesięcioprocentowych wzrostuów rok do roku – mówił prelegent.

Największy wzrost zainteresowania połączeniami tego typu PKP Cargo obserwuje na osi wschód – zachód (tam w ciągu dwóch lat ruch intermodalny wzrósł aż czterokrotnie) i północ – południe. Aby lepiej przygotować się do dalszego rozwoju, przewoźnik ogłosił duże przetargi na zakup wagonów do przewozu kontenerów i lokomotyw. Nowe maszyny mają pozwolić docelowo na prowadzenie pociągu tą samą lokomotywą od terminala na wschodniej granicy Polski do miejsca docelowego w krajach Unii Europejskiej, np. do Duisburgu czy Monachium.

Przeładunek wciąż najtańszym sposobem pokonania zmiany szerokości toru

Witold Bawor zauważył przy tym, że nie ma w tej chwili perspektyw na rezygnację z przeładunków np. w Małaszewiczach. Jet ot związane nie tylko z konieczności przeprowadzenia procedur granicznych, ale i z różnicą szerokości toru w Polsce i w krajach b. ZSRR. Zmiana wagonu i przeładunek towaru ma być zdaniem prelegenta wciąż najtańszym i najefektywniejszym sposobem pokoniwania tej bariery technologicznej. – Systemy takie jak Talgo czy SUW 2000 są wciąż na etapie prototypów i może nadają się do obsługi konkretnego, specyficznego połączenia – dodał.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony