Partnerzy serwisu:

Piętrowe wagony Bhp będą wpisane do rejestru zabytków?

Michał Szymajda 09.11.2017 6,4k

Piętrowe wagony Bhp będą wpisane do rejestru zabytków?
Wagon Bhp na stacji SłupskFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków postanowił wszcząć postępowanie w sprawie wpisu do rejestru zabytków ruchomych dwóch składów wagonów piętrowych Bhp, należących do Przewozów Regionalnych.
Wniosek w tej sprawie do pomorskiego konserwatora złożyło Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej. Organizacja będzie stroną w postępowaniu. Dwa zestawy piętrowych wagonów Bhp są własnością oddziału pomorskiego Przewozów Regionalnych. Stacjonują w Chojnicach.

– Wszczęcie postępowania nie oznacza, że wagony automatycznie staną się zabytkami. Jednak do czasu zakończenia postępowania nie mogą być one skasowane lub zniszczone – powiedział Łukasz Romaniecki, prezes jaworzyńskiego SMK. Dwa czterowagonowe zestawy Bhp są ostatnimi, jakie znajdują się w taborze Przewozów Regionalnych. Ich głównym zadaniem jest obsługa dużych potoków pasażerskich, które latem występują na linii Gdynia – Hel. Kursują także w relacji Chojnice – Hel.

Na PKP pierwsze dostawy wagonów (zespołów) piętrowych trafiły w 1959 roku, ostatnie egzemplarze tego typu dostarczono w roku 1977. Łącznie sprowadzono z Görlitz 473 czterowagonowe zespoły oraz 57 wagonów zapasowych (razem 1949 szt. pojedynczych członów). Wagony te otrzymały oznaczenie literowe Bipa. W 1985 roku, wraz z przyjęciem w Polsce nowych norm dotyczących znakowania wagonów, zmieniono oznaczenie literowe z Bipa na Bhp. Wagon dostosowany jest wyłącznie do ruchu krajowego, z prędkością maksymalną 120 km/h.

Kilka dni temu pisaliśmy, że również pierwszy wyprodukowany egzemplarz EN57 zostanie objęty ochroną konserwatorską
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony