Partnerzy serwisu:

Pierwsza w pełni sprywatyzowana linia kolejowa będzie funkcjonowała w Wielkiej Brytanii

Łukasz Pastor 26.12.2016 350

Pierwsza w pełni sprywatyzowana linia kolejowa będzie funkcjonowała w Wielkiej Brytanii
Fot. mattbuck, lic. CC BY-SA 4.0/Wikimedia Commons
Poważne zmiany czekają brytyjską sieć kolejową, choć póki co na niewielką skalę. Planowana linia Cambridge – Oksford ma być zarządzana przez jedną firmę. Chodzi zarówno o zarządzanie infrastrukturą, jak i uruchamianie połączeń kolejowych.
Linia Cambridge – Oksford, do której uruchomienia zostanie wykorzystana tzw. trasa Varsity Line, nie będzie miała nic wspólnego z firmą Network Rail – zarządcą brytyjskiej infrastruktury kolejowej. Nowy podmiot będzie odpowiadał zarówno za nowo wybudowaną linię, jak i za uruchamianie połączeń w tej relacji – poinformował brytyjski sekretarz stanu w Departamencie Transportu Chris Grayling. Jak dodał, projekt zostanie zrealizowany możliwie jak najszybciej.

Decyzje będą zapadać niebawem

Nie są jeszcze do końca znane rozwiązania prawne, na podstawie których projekt miałby taki, a nie inny kształt, ale niebawem zajmie się nimi rząd. Cały proces legislacyjny ma zmierzać do tego, by szybciej można było uruchamiać nowe połączenia, a także chronić interesy sektora prywatnego. W planach jest także modyfikacja współpracy zarządcy infrastruktury oraz prywatnych operatorów kolejowych, którzy uruchamiają połączenia na terenie całego kraju. Wiadomo, że priorytetem jest utworzenie korytarza East – West Rail, którego trzonem będzie trasa Cambridge – Oksford.

Jest sprzeciw

Z planami dotyczącymi przekazania linii Oksford – Cambridge w prywatne ręce nie zgadzają się przedstawiciele związków zawodowych. Według Micka Casha ze związku RMT, to pierwszy krok do prywatyzacji państwowego zarządcy infrastruktury, dlatego związki są zdecydowanie przeciwne takim działaniom i zamierzają z nimi walczyć. Nie ufają też sekretarzowi ds. transportu, który ich zdaniem nie wierzy w sektor publiczny. Przeciwny przekazaniu linii prywatnemu podmiotowi jest także związek zawodowy maszynistów Aslef.

Grayling stanowczo zaprzecza jednak, jakoby rząd planował prywatyzację. – Nie mówię o sprzedaży istniejącej sieci kolejowej. Nie chcę ponownie prywatyzować firmy Network Rail – podkreślił. Dodał, że linia Oksford – Cambridge funkcjonowałaby w podobny sposób, jak kolej Crossrail w Londynie.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony