Partnerzy serwisu:

Pesa zakończyła testy lokomotywy wodorowej

Jakub Madrjas 06.12.2022 4,2k

arrow
arrow
Pesa zakończyła testy lokomotywy wodorowej
Fot. Kolej to nie tylko pasja, youtube
Pesa zakończyła testy lokomotywy wodorowej
Pesa zakończyła testy lokomotywy wodorowej
Pesa zakończyła testy lokomotywy wodorowej
Pesa i Instytut Kolejnictwa zakończyły testy prototypowej lokomotywy manewrowej 6Dn z ogniwami wodorowymi. Tymczasem firma Air Products, która jest dostawcą wodoru i infrastruktury tankowania, zdradziła szczegóły zastosowanych rozwiązań.
Ostatni etap innowacyjnego projektu Pesy − lokomotywy manewrowej SM42-6Dn zasilanej prądem z wodorowych ogniw paliwowych − ruszył w październiku. Pojazd przyjechał wówczas do Żmigrodu na badania na torze Instytutu Kolejnictwa. Jak poinformował "Rynek Kolejowy" Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji Pesy, testy zakończyły się wczoraj, 5 grudnia.

Teraz producent złoży do Urzędu Transportu Kolejowego komplet dokumentów niezbędnych do uzyskania dopuszczenia do ruchu, w tym wyników testów. Producent chce wprowadzić pojazd do eksploatacji w kwietniu przyszłego roku. Prototypowy model został zbudowany na bazie lokomotywy SM42. Pesa otwiera już jednak projekt, w którym zastosuje nową, a nie zmodernizowaną konstrukcję

Air Products dostawcą wodoru i infrastruktury tankowania 

Wodór i infrastrukturę tankowania podczas realizowanych przez Pesa Bydgoszcz testów manewrowej lokomotywy wodorowej na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie dostarczyła firma Air Products, największy na świecie dostawca wodoru. Dała się już wcześniej poznać w branży m.in. z demonstracji miejskiego autobusu napędzanego wodorem w Jaworznie.
− Realizowana przez Pesę demonstracja lokomotywy wodorowej to przedsięwzięcie pionierskie i wyzwanie dla obu firm. Poprzednia demonstracja autobusu napędzanego paliwem wodorowym w Jaworznie udowodniła, że w kontekście pojazdów ciężkich wodór może być skuteczną i wydajną alternatywą dla paliw tradycyjnych. Air Products ma ogromne doświadczenie w całym łańcuchu wartości wodoru – od produkcji, poprzez dystrybucję i dostawy. Firmy i samorządy mogą być pewne rzetelności dostaw paliwa, jeżeli przestawią się na użycie czystego wodoru. Wierzymy, że nasze zielone paliwo otworzy nowe możliwości rozwoju kolejnictwa w Polsce i na świecie, a transport publiczny stanie się bardziej ekologiczny dla dobra nas wszystkich. Jesteśmy dumni ze współpracy z Pesą, która przyspieszy transformację energetyczną w Polsce. – powiedział Jacek Cichosz, prezes Air Products na Polskę cytowany w komunikacie.

Bezemisyjny priorytet Pesy

− Bezemisyjne pojazdy szynowe to jeden z priorytetów przyjętej przez nas strategii Pesa 2026+. W ramach Platformy Regio160 pracujemy nad projektami elektrycznych zespołów trakcyjnych, zasilanych zarówno z baterii, jak i ogniw wodorowych. Naszą drogę z zastosowaniem wodoru w pojazdach szynowych rozpoczęliśmy od manewrowej lokomotywy wodorowej, która przechodzi właśnie ostatnie testy homologacyjne w Żmigrodzie. To dla nas również szansa na testy rozwiązań infrastruktury tankowania. Ze względu na regionalny charakter wykorzystania wodoru zakładamy w tym obszarze współpracę z wieloma partnerami zarówno na rynku polskim, jak i europejskim. Air Products, jako firma obecna w wielu krajach i dysponująca doświadczeniem, może stać się jednym z naszych partnerów jako dostawca wodoru. Przy okazji pierwszych testów rozpoczęliśmy rozmowy o długofalowej współpracy – mówi Maciej Grześkowiak z Pesy.

Eksploatacja wodorowego taboru szynowego będzie miała sens jedynie, jeżeli zostanie zagwarantowany i ułatwiony dostęp do wodoru o wysokiej czystości. − Udział w innowacyjnych projektach, obejmujących transport szynowy, uzupełnia i wzmacnia naszą strategię operacyjną, która skupia się wokół korzyści dla klimatu i podejmowania współpracy z partnerami i klientami, by wspólnie wytyczyć drogę do realizacji założeń zrównoważonego rozwoju. Wodór doskonale sprawdzi się w segmencie usług transportowych i towarowych na kolei. Na uwagę zasługują: zasięg porównywalny z pojazdami spalinowymi, szybkość tankowania oraz to, że nie emituje szkodliwych substancji w procesie zamiany na energię elektryczną – dodaje Jacek Cichosz z Air Products.

Air Products chwali się przeznaczeniem ponad 11 mld dolarów na bezemisyjne i niskoemisyjne projekty wodorowe napędzające transformację energetyczną. Chce m.in. wybudować największy w Wielkiej Brytanii zakład produkcji niebieskiego wodoru, a także pierwszy w tym kraju zakład produkujący zielony wodór na dużą skalę. Firma rozpoczyna również budowę drugiej instalacji skraplania wodoru w Rotterdamie w Holandii. W maju 2022 r. w regionie Europy Środkowej, Air Products przeprowadziła również testowy projekt tankowania wodoru w pierwszym na świecie regularnie kursującym pociągu Coradia iLint firmy Alstom.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Wodór w transporcie
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony