Partnerzy serwisu:

Pesa skończyła Combo. Teraz opcja

inf. pras 23.08.2021 10,4k

arrow
arrow
Pesa skończyła Combo. Teraz opcja
fot. PKP IC
Pesa skończyła Combo. Teraz opcja
Pesa skończyła Combo. Teraz opcja
Pesa skończyła Combo. Teraz opcja
Ledwie tydzień temu informowaliśmy, że PKP Intercity ma już na stanie 30 wagonów wielofunkcyjnych Combo. Pesa przekazała już przewoźnikowi kolejne 10 sztuk, kończąc tym samym zamówienie podstawowe i rozpoczynając realizację opcji.
PKP Intercity poinformowało, że odebrało już 40 z 60 zamówionych przez polskiego przewoźnika wagonów typu 111A-30 Combo, które zostały zmodernizowane przez Konsorcjum Pesy i jej spółki ZNTK Mińsk Mazowiecki. Tym samym zakończyła się realizacja zamówienia podstawowego. Kolejnym etapem jest wypełnienie warunków zamówienia w ramach prawa opcji, co oznacza, że do końca 2021 roku gotowych będzie jeszcze 20 takich wagonów, a warty 310 mln zł brutto kontrakt zostanie zrealizowany - podkreśla przewoźnik. 

Pierwsze takie w Polsce

Jak podkreśla PKP Intercity, wagony Combo są pierwszymi takimi pojazdami w Polsce. To wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie, w których zadbano o odpowiednie wyciszenie wnętrza, wymieniono wózki jezdne na nowe typu 25AN4, wydzielono przedziały rodzinne, przedział dla osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózku. W pojeździe znalazła się też część bezprzedziałowa i przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery.

Wagony Combo jeżdżące w składach PKP Intercity uzyskały – jako pierwsze w Polsce – prestiżowy certyfikat „Transport bez barier”, przyznany przez Fundację Integracja. Jest to znak dostępności tego taboru dla osób z ograniczoną sprawnością, w tym z różnymi rodzajami niepełnosprawności, osób starszych czy podróżujących z dziećmi - dodaje przewoźnik.

Pojazdy posiadają dwa wydzielone przedziały dla opiekunów z dzieckiem, a ich ściany i wykładzinę podłogową zdobi grafika z motywem zwierzęcym. Siedziska foteli łączą się ze sobą, dzięki czemu powstaje jedna wygodna płaszczyzna. W przedziałach znajdują się gniazdka elektryczne i gniazdka USB, a toaleta wyposażona jest w przewijak dla dzieci.

W wagonach jest specjalny przedział przeznaczony do podróży dwóch osób z niepełnosprawnością wraz z dwoma opiekunami, w którym zabudowano dwa pełnowymiarowe fotele oraz wyznaczono dwa miejsca na wózek inwalidzki z trójpunktowymi pasami bezpieczeństwa. Do dyspozycji osób z niepełnosprawnościami pozostają przyciski SOS, panel indywidualnego sterowania oświetleniem i klimatyzacją, indywidualne stoliki oraz duża śmietniczka. Rampa pozwala podróżnym poruszającym się na wózku bezpiecznie wjechać do wagonu. Wagony posiadają automatyczne drzwi przedziałowe oraz bezprogowe podłogi ułatwiające poruszanie się. Wszystkie piktogramy są przetłumaczone w alfabecie Braille’a. Pojazdy posiadają również kontrastowe drzwi wejściowe, klamki, poręcze i przyciski, umieszczone na wysokości odpowiedniej dla osób poruszających się na wózkach. Toaleta jest przystosowana do potrzeb osób poruszających się na wózkach - informuje PKP Intercity.

Modernizacja ze wsparciem unijnych funduszy

Modernizacja 40 wagonów z prawem opcji na dodatkowe 20 jednostek jest elementem projektów: „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0022/17-00] oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0023/17-00]. Są one współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość maksymalna przyznanego dofinansowania dla tej modernizacji wagonów wynosi 91 555 814,94 zł. Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 653 730 052,05 zł dotacji.

Dostawa 60 zmodernizowanych wagonów Combo to jeden z kilku projektów, które dla narodowego przewoźnika realizuje Konsorcjum Pesy i ZNTK. Wartość wszystkich podpisanych kontraktów między PKP Intercity a Konsorcjum PESA Bydgoszcz - ZNTK Mińsk Mazowiecki w ramach programu inwestycyjnego przewoźnika wynosi 2,017 mld zł brutto. Najnowszy z nich został podpisany w grudniu 2020 roku i w jego ramach konsorcjum zmodernizuje 125 wagonów typu 111A i 141A oraz dokona ich późniejszych przeglądów technicznych na trzecim poziomie utrzymania. W tym roku park taborowy PKP Intercity zasilą także elektryczne zespoły trakcyjne (EZT).

Realizowany ze sporym opóźnieniem kontrakt znacznie przyspieszył z momentem odbioru pierwszych specjalistycznych wagonów na wiosnę. O trasach wagonów Combo piszemy w tym miejscu.




PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Pesa
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony