Partnerzy serwisu:

Pesa naprawi powypadkowego Linka Polregio. Pojazd dostanie nowy człon

Michał Szymajda 24.02.2023 4,2k

Pesa naprawi powypadkowego Linka Polregio. Pojazd dostanie nowy człon
Fot. PolRegio
Po wypadku, który miał miejsce 29 stycznia 2022 roku, Polregio wysyła swój spalinowy zespół trakcyjny SA139 do naprawy. Z jednej strony – naprawa nie będzie tania, z drugiej – operator dostanie praktycznie nowy pojazd. Pozornie efekty wypadku nie wskazywały na konieczność wykonania tak rozległej naprawy.
SA139 024, czyli spalinowy Link, to pojazd który dotarł do warmińsko-mazurskiego oddziału Polregio w czerwcu 2017 roku. 29 stycznia 2022 roku prowadził pociąg z Ełku do Olsztyna. Około godziny 6 rano na gruntownie zmodernizowanej linii pojawiła się ciężarówka, która nie zjechała z przejazdu kolejowego w miejscowości Świętajno. Link uderzył w naczepę pojazdu.

Jego prędkość w momencie zderzenia była już niewielka, wszyscy wyszli z wypadku cało. Na pokładzie było 21 osób. Pozornie niewielkie uszkodzenia Linka okazały się jednak poważne. Na początku oszacowano straty na 3 miliony złotych. Naprawa, którą Polregio zleca właśnie Pesie – producentowi pojazdu, będzie jednak warta dwa razy tyle.

– Po przetransportowaniu pojazdu do wykonawcy i dokładnej weryfikacji jego stanu, okazało się, że uszkodzeniu uległa konstrukcja pojazdu. W przypadku jednego członu konstrukcja wymaga naprawy, a drugi człon należy wymienić. Do uszkodzenia doszło w miejscu mocowania absorbera zderzenia, wygięciu uległa płyta. Zamawiający otrzymał od Pesy – producenta pojazdu i właściciela dokumentacji konstrukcyjnej – ofertę na wykonanie naprawy o wartości 6 886 818,00 zł netto. Oferta zakłada m.in. wymianę jednego członu na nieużywany będący w dyspozycji Pesy – czytamy w wyjaśnieniu Polregio. Naprawę, zdaniem Polregio, może wykonać tylko Pesa, jako właściciel dokumentacji pojazdu. Dlatego prace zostały zlecone bez przetargu.

– Analizy ekspertów są jednoznaczne. Cały człon nadaje się do wymiany. Nikt odpowiedzialny nie zaryzykuje bowiem drobnej naprawy i bezpieczeństwa pasażerów – powiedział Maciej Grześkowiak, rzecznik prasowy Pesy.

Obecnie dwa najnowsze pojazdy Polregio są więc na długo wyłączone z ruchu. Dotyczy to także Elfa z Pesy, którego przywrócenie do ruchu również będzie niezwykle drogie. Wygląda na to, że Pesa za przegląd elektrycznego Elfa i naprawę spalinowego Linka zainkasuje około 20 milionów złotych. Za tę kwotę można kupić fabrycznie nowy 2-3-członowy pojazd. Przypomnijmy, że Warmia i Mazury to ten region, który kilka lat temu zdołał kupić zmodernizowanego EN57 za kolosalną kwotę 12 milionów złotych, podczas gdy inne regiony kupowały te pojazdy nawet za 3-4 miliony mniej.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony