Partnerzy serwisu:

Pesa kończy modernizację 125 wagonów dla PKP Intercity. Są bezprzedziałowe

Michał Szymajda 04.12.2020 261

Pesa kończy modernizację 125 wagonów dla PKP Intercity. Są bezprzedziałowe
Fot. PKP Intercity
PKP Intercity odebrało ostatnie ze 125 wagonów 111A-20, które dla przewoźnika zmodernizowała bydgoska Pesa. Tym samym zrealizowana została cała, warta blisko 470 mln zł brutto umowa.
Z większość ze 125 wagonów, które zostały przebudowane na bezprzedziałowe ze starych wagonów 111A, korzystają już pasażerowie. Ostatnie z nich pojawią się na torach 13 grudnia 2020 wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy.

470 milionów na modernizację 125 wagonów

Kontrakt na modernizację 83 wagonów typu 111A-20 PKP Intercity podpisało z Konsorcjum Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz i Zakładów Napraw Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” w kwietniu 2018 roku. Jego wartość wyniosła niemal 312 mln zł brutto. Przewoźnik wykorzystał zawarte w umowie prawo opcji i w listopadzie 2018 roku rozszerzył kontrakt o modernizację kolejnych 42 wagonów.

Wartość umowy obejmującej dostawę łącznie 125 wagonów wzrosła wówczas do blisko 470 mln zł brutto. Modernizacja każdego z wagonów kosztowała więc 3,76 mln zł. brutto. Poza zakończonymi naprawami okresowymi na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją, producent w ramach kontraktu przeprowadzi jeszcze przeglądy techniczne wagonów na trzecim poziomie utrzymania, co nastąpi w ciągu 18 miesięcy od oddania ich do użytku.

Modernizacja 83 wagonów z prawem opcji na dodatkowe 42 pojazdy jest elementem projektów „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity SA” oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity SA”. Są one współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość maksymalna przyznanego dofinansowania dla tej modernizacji wagonów wynosi 140 288 910,47 zł. Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 653, 7 miliona złotych dotacji.

– Projekty modernizacji wagonów współfinansowane funduszami z Programu Infrastruktura i Środowisko, których realizację wspiera Centrum Unijnych Projektów Transportowych, istotnie przyczyniają się do zwiększania komfortu poróżowania polską koleją i wzmacniania jej coraz silniejszej pozycji na rynku usług transportowych – mówi Joanna Lech, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Jakie są zmodernizowane wagony?

Zmodernizowane pojazdy stały się bezprzedziałowymi wagonami klasy drugiej z 72 miejscami siedzącymi każdy. Są wyposażone w klimatyzację, gniazdka elektryczne oraz nadajniki wifi. Modernizacja objęła także instalację monitoringu, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE oraz toalet z zamkniętym układem. Numery foteli czy półek, symbole w toaletach, a także przyciski otwierające drzwi oznaczono alfabetem Braille`a. PKP Intercity w związku z modernizacją nie zdecydowało się na wymianę wózków na nowoczesne, co niestety wpływa na komfort akustyczny pasażerów podróżujących wagonami.

Od 13 grudnia 2020, czyli od momentu wejścia w życie nowego rozkładu jazdy, wzrośnie liczba pociągów InterCity (IC), mniej zaś będzie składów TLK. Zwiększy się udział kategorii IC wśród pociągów jeżdżących m.in. z i do Poznania, Szczecina, Bydgoszczy, Lublina, Białegostoku, Olsztyna i Zielonej Góry. Ze zmodernizowanych pojazdów korzystają już mieszkańcy wymienionych miast, a także m.in. Warszawy, Trójmiasta i Wrocławia.

– Pasażerowie na własne oczy mogą przekonać się co w praktyce oznaczają miliardowe inwestycje, które realizujemy od kilku lat. Dzięki nim coraz więcej tras, coraz więcej pociągów obsługiwanych jest przez nowoczesne, komfortowe i bezpieczne pojazdy. A to przecież nie koniec – wyjaśnia Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Nowoczesnych wagonów będzie jeszcze więcej

Bydgoska Pesa modernizuje dla przewoźnika wagony w ramach jeszcze dwóch umów. Obejmują one unowocześnienie łącznie 80 pojazdów z opcją na dodatkowe 40, z której przewoźnik skorzystał w 2018 roku. W ramach trzech kontraktów Pesa dostarczy więc łącznie aż 245 unowocześnionych wagonów. Wartość umów to blisko 1,03 mld zł brutto. Wszystkie kontrakty są dofinansowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 dla projektów „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” (P1) i „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnianie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” (P2).

– Modernizując wagony dla PKP Intercity wykorzystujemy nasze doświadczenie zdobyte w budowie nowych pojazdów, co przekłada się na bardzo szeroki zakres prac i myślenie
o projektowaniu wagonów w taki sposób, aby były jak najbardziej komfortowe i wygodne dla pasażerów – zapewnia Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.

Największe inwestycje w historii

Modernizacja wagonów to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Warty 7 mld zł program „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” zostanie wdrożony do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet.
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony