Parowozy znów w regularnym ruchu. Tylko kiedy?
Jakub Madrjas ⚫ 13.01.2017 ⚫
587

Fot. bimba19, SM42.pl
Wicemarszałek województwa wielkopolskiego zapowiadał powrót regularnego ruchu pociągów prowadzonych przez parowozy od połowy grudnia. Niestety, do dziś nie udało się uruchomić takich połączeń. Urzędnicy szukają odpowiednio komfortowych wagonów.
W środę 29 czerwca prezes zarządu PKP Cargo Maciej Libiszewski oraz przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, powiatu wolsztyńskiego i miasta Wolsztyn podpisali umowę o utworzeniu instytucji kultury na bazie Parowozowni Wolsztyn. Dzięki temu ten blisko 110-letni historyczny obiekt będzie nadal rozwijać swoją działalność i świadczyć o dziedzictwie kolei w Polsce. Pisaliśmy o tym w tym miejscu.
– Regularne połączenia ruszą wraz z uruchomieniem zimowego rozkładu jazdy – zapowiedział jeszcze tego samego dnia w rozmowie z PAP wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. – Naszym założeniem jest, aby nie była to stała godzina. Chodzi o to, by nie stwarzać sytuacji, że pociąg, którym np. pasażerowie codziennie rano jadą z Wolsztyna do Poznania, zawsze prowadzony jest przez parowóz. To nie ma być przymus a wybór – wyjaśniał.
Pod koniec grudnia Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał Parowozowni Wolsztyn certyfikat bezpieczeństwa cześć A oraz część B. Można o tym przeczytać w tym miejscu. – Otrzymanie przez „Parowozownię Wolsztyn” licencji przewoźnika kolejowego i możliwość samodzielnego uruchamiania pociągów są kluczowe dla funkcjonowania instytucji kultury. Przywracają bowiem kursowanie pociągów prowadzonych znanymi w świecie wolsztyńskimi parowozami. Mam nadzieję, że pociągi „pod parą” dadzą impuls do dalszego rozwoju Parowozowni – komentował przyznanie certyfikatu Maciej Libiszewski, prezes zarządu PKP Cargo.
Leszno w tygodniu, Poznań w weekendy
Regularnych pociągów "pod parą" wciąż jednak nie ma. Koleje Wielkopolskie informują, że organizator połączeń, czyli Urząd Marszałkowski wciąż nie wyznaczył konkretnych połączeń, które będą obsługiwane parowozami. – Planowana jest jedna para w soboty i może w niedzielę na trasach Poznań – Wolsztyn, oraz dwie pary od poniedziałku do piątku na trasie Leszno – Wolsztyn. Dokładnych godzin kursowania na dzień dzisiejszy nie znamy – informują Koleje Wielkopolskie.
Szerzej o perspektywie połączeń prowadzonych parowozami mówił "RK" podczas listopadowego Kongresu Kolejowego mówił prezes Kolei Wielkopolskich Włodzimierz Wilkanowicz. – Przypomnę, że w 2013 roku prowadziliśmy regularne połączenie z wykorzystaniem lokomotywy parowej. Samorząd godził się na finansowanie nieadekwatne do tego, które było realizowane nowoczesnymi środkami transportu. Ta koncepcja przewozów musi mieć dwie nogi. Jedną będą regularne przewozy, ale w dużo bardziej ograniczonym zakresie niż to było w przeszłości, natomiast z drugiej strony ma to dawać możliwość wejścia na rynek przewozów okazjonalnych, turystycznych – tłumaczy Wilkanowicz.
Chcą pozyskać lepsze wagony
Urząd Marszałkowski Województwa nie odpowiada wprost, dlaczego nie udało się spełnić obietnicy dotyczącej uruchomienia połączeń już w grudniu. – Instytucja Kultury Parowozownia Wolsztyn prowadzi prace przygotowawcze do wykonywania zarówno przewozów pasażerskich planowych, jak i turystycznych – zapewniają "Rynek Kolejowy" urzędnicy.
– Obecne prace skupiają się m.in. wokół pozyskania odpowiednich do parowozów wagonów, które to zapewnią porównywalny do tradycyjnych pociągów standard i komfort świadczenia usług przewozowych. Rozmowy z kontrahentami trwają, lecz na chwilę obecną trudno określić datę finalizacji transakcji – informuje biuro prasowe marszałka.
– Regularne połączenia ruszą wraz z uruchomieniem zimowego rozkładu jazdy – zapowiedział jeszcze tego samego dnia w rozmowie z PAP wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. – Naszym założeniem jest, aby nie była to stała godzina. Chodzi o to, by nie stwarzać sytuacji, że pociąg, którym np. pasażerowie codziennie rano jadą z Wolsztyna do Poznania, zawsze prowadzony jest przez parowóz. To nie ma być przymus a wybór – wyjaśniał.
Pod koniec grudnia Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał Parowozowni Wolsztyn certyfikat bezpieczeństwa cześć A oraz część B. Można o tym przeczytać w tym miejscu. – Otrzymanie przez „Parowozownię Wolsztyn” licencji przewoźnika kolejowego i możliwość samodzielnego uruchamiania pociągów są kluczowe dla funkcjonowania instytucji kultury. Przywracają bowiem kursowanie pociągów prowadzonych znanymi w świecie wolsztyńskimi parowozami. Mam nadzieję, że pociągi „pod parą” dadzą impuls do dalszego rozwoju Parowozowni – komentował przyznanie certyfikatu Maciej Libiszewski, prezes zarządu PKP Cargo.
Leszno w tygodniu, Poznań w weekendy
Regularnych pociągów "pod parą" wciąż jednak nie ma. Koleje Wielkopolskie informują, że organizator połączeń, czyli Urząd Marszałkowski wciąż nie wyznaczył konkretnych połączeń, które będą obsługiwane parowozami. – Planowana jest jedna para w soboty i może w niedzielę na trasach Poznań – Wolsztyn, oraz dwie pary od poniedziałku do piątku na trasie Leszno – Wolsztyn. Dokładnych godzin kursowania na dzień dzisiejszy nie znamy – informują Koleje Wielkopolskie.
Szerzej o perspektywie połączeń prowadzonych parowozami mówił "RK" podczas listopadowego Kongresu Kolejowego mówił prezes Kolei Wielkopolskich Włodzimierz Wilkanowicz. – Przypomnę, że w 2013 roku prowadziliśmy regularne połączenie z wykorzystaniem lokomotywy parowej. Samorząd godził się na finansowanie nieadekwatne do tego, które było realizowane nowoczesnymi środkami transportu. Ta koncepcja przewozów musi mieć dwie nogi. Jedną będą regularne przewozy, ale w dużo bardziej ograniczonym zakresie niż to było w przeszłości, natomiast z drugiej strony ma to dawać możliwość wejścia na rynek przewozów okazjonalnych, turystycznych – tłumaczy Wilkanowicz.
Chcą pozyskać lepsze wagony
Urząd Marszałkowski Województwa nie odpowiada wprost, dlaczego nie udało się spełnić obietnicy dotyczącej uruchomienia połączeń już w grudniu. – Instytucja Kultury Parowozownia Wolsztyn prowadzi prace przygotowawcze do wykonywania zarówno przewozów pasażerskich planowych, jak i turystycznych – zapewniają "Rynek Kolejowy" urzędnicy.
– Obecne prace skupiają się m.in. wokół pozyskania odpowiednich do parowozów wagonów, które to zapewnią porównywalny do tradycyjnych pociągów standard i komfort świadczenia usług przewozowych. Rozmowy z kontrahentami trwają, lecz na chwilę obecną trudno określić datę finalizacji transakcji – informuje biuro prasowe marszałka.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |