Partnerzy serwisu:

Panie powoli podbijają zawód maszynisty. PR szkolą kolejnych 10 kobiet

Martyn Janduła 14.11.2016 2,3k

Panie powoli podbijają zawód maszynisty. PR szkolą kolejnych 10 kobiet
Fot. Przewozy Regionalne
Do niedawna zawód, który kojarzył się z typowo męskim zainteresowaniem, powoli oblegany jest także przez panie. Przewozy Regionalne informują, że szkolą właśnie w Poznaniu kolejnych 10 kobiet, które wzmocnią szeregi maszynistów przewoźnika. Powiększą one również – na razie skromne – damskie grono.
Urząd Transportu Kolejowego podaje, że według danych za pierwszy kwartał 2016 roku, w Polsce uprawnienia do prowadzenia pojazdów kolejowych posiadało 16 180 osób. Proces szkolenia na stanowisko maszynisty trwa około 2 lat. Rozpoczyna się od kursu na licencję maszynisty, który trwa 6 miesięcy, a po którym kandydat zdaje egzamin. Po otrzymaniu licencji kandydat jest zatrudniany w spółce i rozpoczyna dalszą część szkolenia, która trwa około 1,5 roku. – Jest to szkolenie wieloetapowe, obejmuje praktykę w warsztacie przy naprawie taboru, szkolenie teoretyczne oraz realizację jazd pociągami kursowymi pod nadzorem doświadczonego maszynisty – wyjaśnia Michał Stilger z biura prasowego Przewozów Regionalnych.

Jak dodaje, trudno jest wycenić koszt realizacji całego procesu szkolenia na to stanowisko. Sam koszt udziału w szkoleniu na licencję maszynisty wraz z egzaminem kształtuje się na poziomie około 6 tys. zł. – Szkolenie na świadectwo realizuje pracodawca dla zatrudnionego pracownika. I to on wyłącznie, w tym przypadku, ponosi koszty – podaje.

Obecnie Przewozy Regionalne zatrudniają 2071 pracowników drużyn trakcyjnych. Średni ich wiek wynosi 48 lat. – Na bieżąco monitorujemy sytuację kadrową w zespole maszynistów. Liczbę maszynistów dostosowujemy do skali naszej działalności w poszczególnych regionach – zarówno obecnej, jak i prognozowanej. Aktualnie zamierzamy nieznacznie zwiększyć liczbę zatrudnionych maszynistów w kilku oddziałach spółki – mówi Stilger.

Kobiety na kolei

Jak podawał UTK, w pierwszym kwartale tego roku na stanowisku maszynisty w Polsce pracowało sześć kobiet. Według danych z Rejestru maszynistów prowadzonym przez UTK wynikało, że cztery panie są zatrudnione w spółce „Przewozy Regionalne”, jedna w spółce „Koleje Wielkopolskie” i jedna w spółce PKP Cargo Service. Z kolei do lutego 2016 r. kobietom wydano na razie 12 licencji maszynisty.

Przewozy Regionalne zaktualizowały jednak dane. – Zatrudniamy 5 maszynistek: po jednej w oddziałach w Gdyni, Łodzi i Szczecinie i dwie w Poznaniu. Jedna z pań ma 25 lat i jest najmłodszą kobietą w kraju posiadającą licencję i świadectwo maszynisty – podkreśla Michał Stilger. – Ponadto w oddziale w Poznaniu obecnie szkoli się 10 kobiet – informuje. Maszynistki mają otrzymać świadectwa w kwietniu i maju 2017 r.

Warto zaznaczyć, że najmłodsza kobieta posiadająca licencję i świadectwo maszynisty, nie jest jednak najmłodszym maszynistą w kraju. To miano należy do mężczyzny, który ma obecnie 22 lata.

Szybko starzejący się zespół

Niestety, dominującą grupę w kraju stanowią jednak maszyniści w wieku 40-50 lat. Jednakże ponad 55% maszynistów ma ponad 50 lat. Najstarszy maszynista ma 78 lat i pracuje na stanowisku maszynisty zakładowego. Oznacza to, że w przyszłości może powstać duża luka w zatrudnieniu a przewoźnicy będą borykać się z problemami w zatrudnianiu nowych osób.

Przewozy Regionalne uspokajają jednak i podkreślają, że podejmują działania, które pozwolą ustabilizować sytuację kadrową w zespole maszynistów. – Rzeczywiście kilka lat temu mogliśmy zaobserwować zjawisko luki pokoleniowej. Jednak w latach 2012-2013 nasz oddział w Łodzi współpracował z Centrum Kształcenia Ustawicznego Samorządu Województwa Łódzkiego, które utworzyło klasy o profilach kolejowych. W 2012 roku rozpoczęliśmy także współpracę z Zespołem Szkół Transportowo-Komunikacyjnych w Lublinie – wyjaśnia Stilger.

Dzięki temu, uczniowie tej lubelskiej placówki odbywają zajęcia praktyczne w oddziale Przewozów Regionalnych. Również od tego roku przewoźnik współuczestniczy w kształceniu przyszłych maszynistów przez Powiatowe Centrum Edukacji Zawodowej w Świdniku.

– Sami również organizujemy szkolenia. Przykładowo, jesienią 2015 roku Kolejowe Centrum Szkoleniowe w Poznaniu, działające przy Wielkopolskim Oddziale PR, zorganizowało otwarty kurs na licencję maszynisty. Mogli wziąć w nim udział nie tylko pracownicy firmy, ale także osoby spoza organizacji, bez względu na miejsce zatrudnienia. Szkolenie objęło niezbędne wykłady, ćwiczenia, jazdy symulatorem i egzamin testowy – podaje Stilger.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony