Partnerzy serwisu:

Opolskie. Nie będzie naprawy trzech linii kolejowych, pieniędzy starczy na jedną

Michał Szymajda 12.03.2018 4,9k

Opolskie. Nie będzie naprawy trzech linii kolejowych, pieniędzy starczy na jedną
Fot. Damian Kapinos
Do niebywałej sytuacji doszło w województwie opolskim. Plan modernizacji trzech linii kolejowych w województwie weźmie w łeb, bo pierwotne szacunki dotyczące kosztów prac na liniach, wykonane przez PKP PLK, okazały się oszacowane zdecydowanie zbyt nisko.
W 2015 roku urząd marszałkowski województwa opolskiego optymistycznie informował o projekcie dotyczącym rewitalizacji trzech najważniejszych regionalnych linii kolejowych w regionie. Chodziło o przeprowadzenie generalnych remontów linii z Nysy do Opola (linia 287), z Opola do Kluczborka (linia nr 301 i 293) i z Nysy do Brzegu (linia nr 288). Wszystko w ramach projektu „Polepszenie jakości świadczonych usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych o znaczeniu regionalnym".

Szacunki prowadzili pracownicy PLK. Skąd więc różnica?

Projekt zakładał, że remont około 140 kilometrów linii kolejowych będzie kosztował około 130 milionów złotych, które miały pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014–2020.

– Wtedy szacowanie kosztów tych prac przeprowadzali specjaliści z PKP PLK. To na tych szacunkach oparte były kwoty, które znalazły się w liście. To nie urząd wyliczał koszty remontów, bo przecież nie ma takich specjalistów – to PKP PLK takie wyliczenia robiło, to PKP PLK miało być inwestorem, bo to do nich należą tory i stacje. Zarząd województwa postarał się, aby pieniądze na takie prace, ważne dla regionu, się znalazły – wyjaśnia Violetta Ruszczewska rzecznik prasowy w gabinecie marszałka województwa opolskiego.

Tymczasem z województwa zaczęły spływać bardzo niepokojące sygnały, o których informuje nas Obywatelski Komitet Obrony Kolei na Opolszczyźnie. Okazuje się, że najnowsze szacunki PKP PLK, dotyczące kosztów naprawy trzech linii, skrajnie różnią się od tych z roku 2015 roku.

– Dziś PKP PLK wyliczyło, że remont tylko jednej linii Opole-Nysa będzie kosztował 101,5 mln zł. Na pozostałe linie pozostaje więc o wiele za mało, by takie remonty wykonać – komentuje Violetta Ruszczewska. Jednocześnie dodaje, że zarząd województwa stoi na stanowisku, że za ten błędny szacunek odpowiada PKP PLK.

– Jednocześnie zarząd województwa jest zdeterminowany, by doprowadzić do remontu wszystkich trzech linii kolejowych – dodaje rzeczniczka. Urząd wspierają aktywiści z Obywatelskiego Komitetu Obrony Kolei na Opolszczyźnie. W tej chwili trwa zbiórka podpisów mieszkańców pod petycją w sprawie obrony, rewitalizacji i modernizacji tras z Opola do Kluczborka oraz z Nysy do Brzegu. Równolegle wystosowane zostały pisma do posłów na Sejm RP Ziemi Opolskiej, poproszono o interwencje samorządy gminne i powiatowe.

Pieniędzy starczy tylko na projekt?

Wygląda na to, że kilka milionów jakie zostały, wystarczy jedynie na dokumentację techniczną generalnej naprawy pozostałych dwóch linii. I to, ze względów proceduralnych, nie będzie łatwe. Bo aby zlecić wykonanie dokumentacji technicznej zamiast wykonania kompleksowych remontów (na podstawie dokumentacji) trzeba mieć zgodę Komisji Europejskiej.

Województwo nie traci nadziei, że modernizację linii z Opola do Kluczborka i z Nysy do Brzegu uda się wykonać. To jednak nosi znamiona życzenia.

– Jest duża szansa, że pod koniec tej perspektywy unijnej zostaną na kolei pieniądze i wówczas szanse na remonty będą miały te inwestycje, które będą miały kompletną dokumentację – powiedział Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa opolskiego.

PLK komentuje

PKP PLK w komentarzu o który prosiliśmy informuje, że w marcu planuje podpisanie umowy na rewitalizację linii nr 287 Opole – Nysa. – Wyprzedzająco przystąpiliśmy już do opracowania projektu fazowania przyszłych prac na tej linii. Roboty budowlane powinny się rozpocząć w maju br. – informuje biuro prasowe przewoźnika.

– Natomiast na dwóch pozostałych trasach kolejowych, jakie zostały przewidziane do rewitalizacji w woj. opolskim, tj. na linii nr 288 Nysa – Brzeg i trasy z Opola do Kluczborka planowane jest wykonanie dokumentacji projektowej. Umożliwi to sprawniejszą i szybszą realizację robót w kolejnym naborze projektów – odpisał Bohdan Ząbek z biura prasowego PKP PLK.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony