Partnerzy serwisu:

Ogromny parowóz Big Boy wrócił na tory. Co słychać na kolei w USA

Piotr Kumelowski/oprac. jm, Rynek Kolejowy 22.06.2019 211

O wojnie handlowej z Chinami, planach rozwoju infrastruktury, kłopotach Astaldi oraz ofercie przewozów parowozami pisze nasz korespondent z USA Piotr Kumelowski.
Po latach bardzo liberalnej polityki handlowej Stanów wobec Chin następuje od niej odwrót. Powodem jest kolosalna (i wciąż rosnąca) nadwyżka handlowa na korzyść Chin. Na szczególnym celowniku znalazły się chińskie giganty softwarowe Alibaba i Huawei. Podniosły się też głosy wzywające do zrewidowania obecności w USA chińskiego konglomeratu CRRC, produkującego na potrzeby kolejnictwa.

Zaledwie 2% towarów dociera do Nowego Jorku koleją, ok. 8% barkami, zaś pozostałe 90% ciężarówkami po zatłoczonej do granic przepustowości sieci drogowej. 7 kwietnia dziennik New York Times zamieścił fachowo napisany artykuł o mini-kolei towarowej New York & Atlantic, obsługującej (głównie nocami) klientów metropolii. 

Branżowy miesięcznik Progressive Railroading opublikował wyniki ankiety na temat infrastrukturalnych planów tutejszych kolei na sezon 2019. Wobec giełdowej hossy publicznie notowane towarzystwa kolejowe czują nacisk Wall Street na redukcję wydatków i wzrost wypłacanych dywidend. Mimo to, pięć z siedmiu największych kolei towarowych zadeklarowało wzrost wydatków infrastrukturalnych (podobnie 17 z 21 publicznych przewoźników pasażerskich). Wobec ogólnie stabilnych cen materiałowych i robocizny oznacza to realnie większe budżety.

Znane kłopoty na drogowych i kolejowych budowach prowadzonych przez włoską firmę Astaldi nie ograniczają się tylko do Polski a nawet Europy: w końcu marca Astaldi odstąpił od prac na czterech kontraktach drogowych na Florydzie. Tamtejszy zarząd dróg (Florida Department of Transportation) negocjuje teraz ze specjalistycznymi firmami ubezpieczeniowymi (tzw. sureties, które podejmują się gwarantowania ukończenia projektów) nad znalezieniem zastępczego wykonawcy lub wykonawców, głównie wśród firm, które wcześniej brały udział w przetargach na te prace.

Syn polskiej aktorki Heleny Modrzejewskiej, gwiazdy amerykańskich scen teatralnych, był wybitnym inżynierem mostowym, znanym pod nazwiskiem Ralph Modjeski. Współzałożona przez niego firma Modjeski & Masters działa do dziś, ostatnio ratując przed rozbiórką nowy most zwodzony w Chile, który 4 lata temu zaciął się na dobre w otwartym położeniu.

17 maja w towarzystwie sympatyków kanałów żeglownych (The Canal Society of New Jersey) w Morristown dr Cezary Wawrzyński z Ostródy wygłosił odczyt na temat Kanału Elbląskiego, gdzie statki pokonują różnice poziomów za pomocą pochylni, poruszając się po torach. Wykład wzbudził wielkie zainteresowanie wobec podobieństw Kanału Elbląskiego i tutejszego, nieco wcześniejszego, Morris Canal.

Tegoroczny sezon w USA zapowiadał się ubogo jeśli chodzi o przejazdy pociągów w trakcji parowej po głównych szlakach. Powodem była niechęć największych przewoźników do komplikowania sobie życia, sprawy rosnących ubezpieczeń a przede wszystkim nowe systemy srk (tzw. Positive Train Control), których parowozy “nie widzą ani nie słyszą”. Oprócz majowego debiutu ogromnego Big Boya w barwach Union Pacific, odrestaurowanego na 150-rocznicę kolei transkontynentalnej  z różnych stron nadchodzą jednak dobre wieści – wyruszą tak potężne maszyny jak Milwaukee Road nr 261 (układ kół 4-8-4), Nickel Plate Road nr 765 (układ kół 2-8-4), Norfolk & Western nr 611 (4-8-4), Southern Pacific nr 4449 (4-8-4), Pere Marquette nr 1225 (2-8-4) oraz chiński parowóz Iowa Interstate nr 6988 (2-10-2). Trwają prace nad przywróceniem w przyszłości do ruchu dużych lokomotyw dawnych towarzystw – m.in. Nashville, Chattanooga & St. Louis, Chesapeake & Ohio, Santa Fe oraz Seattle, Portland & Spokane. Para buch, koła w ruch!


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony