Partnerzy serwisu:

Oddala się wizja reaktywacji ruchu na linii 146. Śląskie mówi nie

Kasper Fiszer 07.11.2018 68

Oddala się wizja reaktywacji ruchu na linii 146. Śląskie mówi nie
Pociąg regionalny wjeżdża na stację Chorzew-Sienkowice (fot. archiwalna)fot. Kasper Fiszer
Województwo śląskie nie ma w swoich planach wznowienia przewozów na linii kolejowej nr 146 łączącej aglomerację częstochowską ze stacją Chorzew-Siemkowice. W tym kontekście niemal nierealne wydają się plany województwa łódzkiego dotyczące wznowienia przewozów na tej trasie.
We wrześniu tego roku Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego niespodziewanie zapowiedział wznowienie przewozów na liniach wychodzących z węzła Chorzew-Siemkowice. Pociągi regionalne miałyby ponownie kursować po „Węglówce” (ale jedynie na jej odcinku leżącym w granicach województwa) oraz na trasie Chorzew-Siemkowice – posterunek odgałęźny Wyczerpy – Częstochowa. Miałoby to wyelimonować tzw. białe plamy komunikacyjne w południowo-zachodniej części regionu.

Śląskie nie ma zabezpieczonych środków na uruchomienie pociągów

Wydaje się jednak, że przywrócenie ruchu na ostatniej z wymienionych tras byłoby w obecnych warunkach bardzo trudne, jeśli nie w ogóle niemożliwe. Zarządca infrastruktury póki co nie odstąpił bowiem od planów fizycznej likwidacji peronów na przystankach położonych przy linii 146 Chorzew-Siemkowice – Wyczerpy, które podjął w związku z wieloletnim brakiem zainteresowania samorządów reaktywacją przewozów. Łódzkie nie może liczyć też na współfinansowanie przewozów przez władze województwa śląskiego, na terenie którego leży część trasy.

– Województwo na chwilę obecną nie planuje wznowienia organizacji połączeń kolejowych na liniach nr 131 i 146 na odcinkach stykowych z województwem łódzkim z uwagi na nieuwzględnienie wskazanych powyżej odcinków linii w planie transportowym – powiedział nam bowiem Marcin Gaweł, kierownik Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. – Z powyższego wynika również brak zabezpieczenia środków finansowych w budżecie naszego województwa na dotowanie połączeń w kierunku Chorzewa-Siemkowic – dodaje.

Łódzkie nie próbowało uzgodnić planów z władzami Śląskiego

Przedstawiciel śląskiego samorządu poinformował nas także, że województwo nie informowało w prowadzonej z PKP PLK korespondencji o planach wznowienia ruchu, co mogłoby przyczynić się do zachowania infrastruktury pasażerskiej. Zarządca sieci kolejowej w październiku wskazywał, że jasnej deklaracji w tej sprawie nie otrzymał także od urzędu marszałkowskiego z Łodzi. Wszystko wskazuje więc na to, że perony w najbliższym czasie ostatecznie zostaną rozebrane.

Najbardziej interesujący wydaje się jednak aspekt braku jakichkolwiek prób porozumienia pomiędzy oboma potencjalnie zainteresowanymi urzędami marszałkowskimi. – Do dnia dzisiejszego inicjator połączeń, tj. województwo łódzkie, nie wystąpił do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego z propozycją uzgodnienia organizacji połączeń kolejowych na styku województw na liniach kolejowych nr 131 i 146 – stwierdził bowiem Marcin Gaweł. O ile UMWŁ już wcześniej deklarował, że nie zamierza uruchamiać pociągów międzywojewódzkich na pierwszej ze wskazanych tras, o tyle na drugiej z nich takie ustalenia z samorządowcami z Katowic wydają się absolutnie konieczne.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony