Partnerzy serwisu:

Są pieniądze unijne na południowy odcinek Magistrali Wschodniej

Martyn Janduła 14.12.2016 96

Są pieniądze unijne na południowy odcinek Magistrali Wschodniej
fot. Zyxist, CC0
W Programie Polska Wschodnia zarezerwowano na inwestycje kolejowe w tej części kraju aż 480 mln euro. Dzisiaj (14.12) w Ministerstwie Rozwoju pierwszy projekt przygotowywany przez PKP PLK dostał dofinansowanie unijne. Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK podpisał z CUPT umowę o dofinansowanie w tej sprawie. Chodzi o prace na liniach kolejowych 68 i 565 na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów, czyli fragmentu większego projektu tzw. Magistrali Wschodniej. – Dzisiaj staramy się nadrabiać wielowiekowe zapóźnienia – komentował Mateusz Morawiecki, wicepremier.
Kolej jest nowym, w porównaniu do poprzedniego programu dla Polski Wschodniej, obszarem wsparcia. Na inwestycje w tym sektorze przeznaczono w PO PW 330 mln euro ze środków UE. Fundusze zostaną zainwestowane w modernizację Magistrali Wschodniej, czyli linii kolejowych łączących miasta wojewódzkie Polski Wschodniej – Olsztyn, Białystok, Lublin, Rzeszów i Kielce.

Nadrabiamy zapóźnienia

– Dzisiejsza Polska Wschodnia była jeszcze przed II wojną światową Polską Centralną. Potem po przesunięciu granicy, druga część Polski znalazła się jednak na wschodnich rubieżach. My jednak chcielibyśmy, żeby nadal to był centralny okręg inwestycyjny i przemysłowy – zaczął swoje przemówienie wicepremier Mateusz Morawiecki. Zaznaczył, że w kwestii wschodniej części kraju jest dużo do nadrobienia w temacie inwestycji. – Polska musi być i dla tych ze wsi, i z małych miast, nie tylko dla tych z metropolii. Kontynuujemy tę myśl, żebyśmy zachowali spójność rozwoju w Polsce – dodał Morawiecki.

– Dzisiaj staramy się nadrabiać wielowiekowe zapóźnienia. Jednym z programów, który dzisiaj otrzymuje dofinansowanie, jest program połączenia stolic województw wschodnich zelektryfikowaną linią kolejową. Na dobrą sprawę elektryfikacja to domena XX wieku, a jesteśmy w XXI wieku – mówił Morawiecki. – Lubelszczyzna nie odrobiła jeszcze swoich strat demograficznych z II wojny światowej. Więcej mieszkańców mieszkało tu przed wojną niż dzisiaj. Bardzo dobra infrastruktura dojazdowa zarówno do Warszawy, ale w szczególności łącząca między sobą poszczególne miasta, zmieni ten obraz – zaznaczył.

Bez dobrej infrastruktury nie będzie konkurencyjnej Polski

Jak poinformował wiceszef resortu Adam Hamryszczak, z Programu Polski Wschodniej przeznaczono prawie 1,25 mld euro na rozwój infrastruktury kolejowej, drogowej i ekologicznego transportu miejskiego. – Dzisiejsze zawarcie umów oznacza, że w pełni uruchomiliśmy wszystkie działania Programu – mówił Hamryszczak.

– Bez nowoczesnej infrastruktury nie będzie konkurencyjnej Polski i konkurencyjnych regionów. To jeden z pierwszych dużych projektów kolejowych – skomentował wiceminister rozwoju, Jerzy Kwieciński.

Jutro otwarcie ofert na realizację

Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK zaznaczył, że linia jest bardzo istotna z punktu widzenia województwa lubelskiego. Ponadto jest to jeden z ośmiu projektów przygotowywanych w ramach Programu Polski Wschodniej, do tego – największy. – Pozostałe projekty są wartości od 100 do 400 mln zł. Wartość tego projektu to pół miliarda – wyjaśnia.

Jak dodał, umożliwi on przywrócenie ruchu pasażerskiego na dobrym poziomie. – Parametry linii pozwolą na jazdę z prędkością 100-120 km/h. Istotna będzie ona także dla ruchu towarowego. Będzie to droga kolejowa, która umożliwi transport między kopalnią Bogdanką a elektrownią Połaniec – podkreślił Merchel. Podał także, że jutro nastąpi otwarcie ofert na realizację tego projektu. – Mamy przygotowane studium wykonalności. Umowę podpiszemy w pierwszym półroczu 2017 roku, dzięki czemu przystąpimy już w tym samym roku do jej realizacji – podkreślał.

Inwestycja zlokalizowana jest w województwie lubelskim (powiaty: lubelski, kraśnicki, janowski, miasto Lublin) oraz podkarpackim (powiat stalowowolski). Jej celem jest poprawa jakości usług kolejowych oraz podniesienie parametrów technicznych i zastosowanie nowoczesnych rozwiązań na liniach nr 68, 565 na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów. Zakończenie rzeczowej realizacji projektu planowane jest w 2020 r.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony