Partnerzy serwisu:

Odcinek LOT B Magistrali Węglowej będzie modernizowany aż do 2027 roku

Jakub Madrjas 13.08.2020 40

Odcinek LOT B Magistrali Węglowej będzie modernizowany aż do 2027 roku
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
PKP PLK ogłosiła od nowa przetarg na zaprojektowanie modernizacji odcinka LOT B Magistrali Węglowej Nakło Śląskie – Kalina. Jak wynika z dokumentacji przetargowej, prace na gruncie odbędą się dopiero w latach 2024-2027. W projekcie pojawia się łącznica mająca w przyszłości skierować pociągi z lotniska Pyrzowice w stronę województwa opolskiego.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla modernizacji Magistrali Węglowej C-E 65 na odcinku LOT B Nakło Śląskie (km 29,000) – Kalina (km 66,800) linii nr 131. Prace obejmą też zaprojektowanie podstacji trakcyjnych Boronów, Miasteczko Śląskie i infrastruktury kolejowej na linii kolejowej na odcinku linii nr 144 Tarnowskie Góry – Opole Główne. Na stacji Tarnowskie Góry należy zaprojektować tor numer 542 do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów przewożących towary niebezpieczne.

Realizacja do 2027 roku

Warto przypomnieć, że po nieudanych przetargach PLK zmieniła sposób realizacji inwestycji na południowej części Magistrali Węglowej – linia będzie modernizowana fragmentami. Podpisano już umowy na realizację odcinków LOT C i LOT D. Z kolei przetarg na prace na odcinku LOT A wciąż czeka na rozstrzygnięcie – właśnie odbyła się rozprawa w Krajowej Izbie Odwoławczej po odwołaniu, które złożył Budimex. Odcinek LOT B zdecydowano się zrobić w innej procedurze, najpierw zamawiając oddzielnie projekt. Wciąż występują nieścisłości w zakresie kwot projektu w Krajowym Programie Kolejowym i unijnym dofinansowaniu.

Zamówienie podzielono na zadania. Zadanie nr 1 obejmuje zaprojektowanie dwutorowej linii kolejowej nr 131 na odcinku od km 29,000 do km 66,800 wraz z obiektami inżynieryjnymi ,przejazdami kolejowo – drogowymi i przejściami w poziomie szyn, placami ładunkowymi ,drogami kołowymi, budynkami służącymi do prowadzenia ruchu pociągów, urządzeniami sterowania ruchem kolejowym i zasilania trakcyjnego, budowlami i obiektami obsługi podróżnych, elektroenergetyką nietrakcyjną i telekomunikacją oraz połączenia innych linii kolejowych do Magistrali. Zadania nr 2 i nr 3 obejmują zaprojektowanie podstacji trakcyjnych.

Przy wyborze wykonawcy projektu oprócz ceny, istotne będzie Doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia (20% oceny). Jak czytamy w ogłoszeniu, prowadzenie robót budowlanych przewiduje się dopiero w latach 2024–2027 – ogółem o pięć lat później, niż pierwotnie zakładano. 

Opcje dodatkowe – łącznica dla pociągów Pyrzowice – woj. opolskie

Umowa na nadzór będzie obowiązywać do końca 2027 roku. Natomiast zakres podstawowy dotyczący projektowania należy wykonać w ciągu 791 dni od dnia podpisania umowy. Do tego dochodzi prawo do wykorzystanie trzech opcji. Pierwszą zaprojektowanie dodatkowego toru kolejowego nr 4 wraz z nowym przystankiem osobowym Tarnowskie Góry Osada Jana, zaprojektowanie na stacji Tarnowskie Góry wydłużenia peronu nr 2, nowej drogi rozjazdowej umożliwiającej wyjazdy i przyjazdy pociągów z peronu nr 1 na linię nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie (skomunikowanie ze stacją Pyrzowice), łącznicy do linii nr 144 Tarnowskie Góry – Opole Główne (bez wjazdu do stacji Tarnowskie Góry) z linią nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie.

Druga opcja to zaprojektowanie korekty położenia w planie toru nr 4 na odcinku od peronu nr 1 do rejonu nastawni TGB stacja Tarnowskie Góry dla skomunikowania z linią 182 oraz wykonania naprawy głównej linii 144 na terenie stacji Tarnowskie Góry, wykonanie naprawy głównej kilku torów oraz budowa w stacji Tarnowskie Góry wraz z budynkiem LCS nowej siedziby Sekcji Eksploatacji. Trzecią opcją jest nadzór autorski nad wykonaniem robót budowlanych na zadaniu podstawowym oraz objętych prawem opcji Nr 1 oraz 2.Nadzór autorski będzie sprawowany w okresie wykonywania robót budowlanych, których przewidywany okres wynosi 48 miesięcy.

Warto zauważyć, że prawa opcji nr 1 i 2 obejmują uzyskanie przez wykonawcę wszelkich niezbędnych pozwoleń , w tym prawomocnego pozwolenie na budowę. Ich podjęcie będzie jednak wymagało uzyskania zgód korporacyjnych – poinformował zamawiający w ogłoszeniu. Szczególnie ciekawym celem zapisanym w specyfikacji - po realizacji opcji – będzie “umożliwienie bezpośredniego połączenia Województwa Opolskiego z lotniskiem w Pyrzowicach poprzez budowę w stacji Tarnowskie Góry nowej łącznicy kolejowej”.

Prędkość do 140 km/h

Według założeń, po modernizacji uzyskane zostaną następujące parametry: Prędkość maksymalna dla: – pociągów pasażerskich – 140 km/h; - pociągów towarowych – 120 km/h. Klasa obciążeń 221 kN. Modernizacja ma umożliwić prowadzenie pociągów towarowych o długości aż 780 metrów. Zakładane jest też zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowo-drogowego poprzez budowę skrzyżowań dwupoziomowych i budowa Lokalnego Centrum Sterowania.

Na stacji Tarnowskie Góry będą perony o długości 300 i 400 metrów; pozostałe stacje i przystanki osobowe otrzymają perony o długości 150 m z pozostawieniem rezerwy na przedłużenie peronu do 200 m; Wysokość wszystkich peronów podlegających przebudowie powinna wynosić 0,76 m.
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Przetargi
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony