Partnerzy serwisu:

Na linii Wrocław – Międzylesie na razie bez modernizacji. Będą prace utrzymaniowe i naprawcze

jar, Rynek Kolejowy 10.05.2016 1,6k

Na linii Wrocław – Międzylesie na razie bez modernizacji. Będą prace utrzymaniowe i naprawcze
Linia kolejowa nr 276 Wrocław Główny – Międzylesie o długości ok. 138, 5 km w całości znajduje się w granicach województwa dolnośląskiegoRafał Jasiński
Jeden z posłów opozycji postuluje wykonanie modernizacji linii kolejowej nr 276. Wskazuje potrzebę przesunięcia ujętej w Krajowym Programie Kolejowym inwestycji z listy rezerwowej na listę podstawową. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zapewnia jedynie o tym, że będą wykonywane prace o charakterze utrzymaniowym na odcinku liczącym ok. 45 km.
Postulaty parlamentarzysty

Poseł Michał Jaros (Platforma Obywatelska) zgłosił interpelację do Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie potrzeby modernizacji linii kolejowej nr 276, łączącej Wrocław z Międzylesiem. Wskazał na potrzebę usprawnienia komunikacji między stolicą Dolnego Śląska a obszarem położonym wzdłuż omawianej trasy. W ocenie posła wyższy komfort podróżowania powinien przyczynić się do poprawy konkurencyjności transportu publicznego, a co za tym idzie zmniejszenia natężenia ruchu samochodów osobowych na drogach w rejonie linii kolejowej. Dlatego M. Jaros postuluje wpisanie inwestycji pn. "Prace na linii kolejowej C-E59 na odcinku Wrocław–Kamieniec Ząbkowicki na listę podstawową projektów realizowanych w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku". Argumentem za realizacją tej inwestycji jest posiadanie przez zarządcę infrastruktury kolejowej dokumentacji przedprojektowej, mimo że wymaga ona aktualizacji. W ocenie parlamentarzysty, ograniczenie się do wykonywania prac utrzymaniowych jest niewystarczające.

Ministerstwo odpowiada

W odpowiedzi na interpelację Piotr Stomma, Podsekretarz Stanu w MIB, potwierdził, że projekt dotyczący wykonania prac na odcinku Wrocław – Kamieniec Ząbkowicki znalazł się na liście rezerwowej Krajowego PK. Realizacja zadania o wartości 500 mln zł zakłada "bardzo szeroki zakres robót i ingerencji w istniejącą infrastrukturę". Jednak wykonanie przedsięwzięcia jest uzależnione od posiadania środków finansowych. P. Stomma nie odniósł się do pytania o przeniesienie projektu na listę podstawową Krajowego PK. Wspomniał jedynie, że dokument jest poddawany weryfikacji i trwa procedura jego aktualizacji. Zadeklarował również, że MIB "uznaje za celowe wspieranie inicjatyw, służących rozwojowi i poprawie funkcjonowania transportu kolejowego".

Podsekretarz stanu w MIB wskazał, że realizowane jest zadanie "Wymiana szyn i podkładów na linii nr 276 Wrocław Główny – Międzylesie w torze nr 1 od km 35,650 do km 82,054 wraz z remontem przejazdów – różne lokalizacje i robotami towarzyszącymi". Zaplanowano wykonanie prac utrzymaniowych i naprawczych, które pozwolą na skrócenie czasu przejazdu i poprawę bezpieczeństwa przewozów. W szczególności wymienione zostaną szyny i podkłady kolejowe oraz wyremontowane przejazdy kolejowo- drogowe. Dzięki tym pracom na torze nr 1 podniesiona zostanie prędkość pociągów pasażerskich do 100 km/h (odcinek Strzelin - Kamieniec Ząbkowicki) oraz do 90 km/h albo do 70 km/h (odcinek Kamieniec Ząbkowicki - Bardo Przyłęk).

Linia Wrocław - Międzylesie

Linia kolejowa nr 276 Wrocław Główny – Międzylesie o długości ok. 138, 5 km w całości znajduje się w granicach województwa dolnośląskiego. Ma status linii kolejowej znaczenia państwowego, stanowi fragment korytarza transportowego, łączącego m.in. Świnoujście i Szczecin z przejściem granicznym Międzylesie – Lichkov. Jest ona w całości zelektryfikowana, częściowo dwutorowa. Prędkość dopuszczalna dla pociągów pasażerskich na zdecydowanej większości trasy ustalono na 80-100 km/h, jedynie na odcinkach o łącznej długości ok. 10 km wprowadzono prędkość dopuszczalną 60-70 km/h. Jednak na linii nr 276 wprowadzone zostały liczne ograniczenia prędkości, wynikające głównie ze złego stanu infrastruktury kolejowej. Dlatego w obecnie obowiązującym rozkładzie jazdy pociągi regionalne (do 13 par, kursujących w dni robocze) trasę Wrocław Główny do Kłodzko Główne o długości 93 km pokonują w czasie od 1h 27 min (połączenie przyspieszone Kolei Dolnośląskich) do 1:51 (najwolniejszy z pociągów Regio Przewozów Regionalnych). Niekorzystny wpływ na czas przejazdu ma konieczność krzyżowania składów na stacjach położonych na odcinkach jednotorowych. Okresowo po omawianej linii kolejowej kursują pociągi dalekobieżne.

PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony