Partnerzy serwisu:

Nowy wagon towarowy DB Cargo Polska. Może zmieniać długość, przewiezie niemal wszystko

Michał Szymajda 24.09.2021 6,6k

arrow
arrow
Nowy wagon towarowy DB Cargo Polska. Może zmieniać długość, przewiezie niemal wszystko
fot. MS, Rynek Kolejowy
Nowy wagon towarowy DB Cargo Polska. Może zmieniać długość, przewiezie niemal wszystko
Nowy wagon towarowy DB Cargo Polska. Może zmieniać długość, przewiezie niemal wszystko
Nowy wagon towarowy DB Cargo Polska. Może zmieniać długość, przewiezie niemal wszystko
Nowy wagon towarowy DB Cargo Polska. Może zmieniać długość, przewiezie niemal wszystko
Nowy wagon towarowy DB Cargo Polska. Może zmieniać długość, przewiezie niemal wszystko
Nowy wagon towarowy DB Cargo Polska. Może zmieniać długość, przewiezie niemal wszystko
Na Trako 2021 DB Cargo Polska pokazało niezwykle innowacyjny wagon towarowy. Wagon pozwala spotęgować możliwości transportowe kolei, produkowany jest w Rybniku.
- Wszyscy znamy sposób konstruowania klocków Lego. Tak też, w uproszczeniu funkcjonuje nasz innowacyjny wagon towarowy. Dzięki uniwersalnej platformie możemy szybko przygotować nasz wagon do przewozu dowolnych towarów. Można go łatwo wydłużyć lub skrócić. To rewolucyjna zmiana paradygmatów w transporcie kolejowym. Dotąd bowiem wagon towarowy stanowił element niezmienny od momentu produkcji do kasacji, służył do przewozu tego samego towaru – mówił Marek Staszek, prezes zarządu DB Cargo Polska.

To, co proponuje DB Cargo to wagon, który w swoim cyklu życia może być dostosowywany do produktów, które w danym momencie chce wozić klient. Zmiana polega na możliwości zmiany jednostki ładunkowej. Można na wagonie położyć pudło do przewozu stali, można położyć na nim kontenery, można przewozić drewno lub złom. Szczegóły rozwiązań technicznych przedstawiał zaś Łukasz Stokłosa z rybnickiego zakładu spółki, gdzie wagon powstał.

– Wagon jest już homologowany, jest w pełni dopuszczony do ruchu. Jego długość to maksymalnie 23,9 metra, ale można go skrócić do 12 metrów, przy czym można to robić płynnie, nawet co jeden centymetr. Najważniejsze, że po zmianie długości, czy zabudowy, nie konieczności tworzenia nowej dokumentacji czy starania się o homologację, ponieważ możliwość zmian są już zawarte w homologacji wagonu specjalnego (to co znajdzie się ponad istniejącą konstrukcją wagonu, traktowane jest jak towar, który nie wymaga żadnych dodatkowych procesów dokumentacyjnych – dop. red.). Jak widzimy, cały układ hamulcowy znajduje się pod czołownicą, po to aby móc elastycznie zmieniać belkę centralną, która jest skręcana, żeby zmieniać wyłącznie orurowanie. Przezbrojenie takiego wagonu na inną długość może się odbyć w dobę w wyspecjalizowanym warsztacie – opisywał Łukasz Stokłosa.

Pomysł inżynierów w Rybnika ma w zamyśle pozwolić na pełną elastyczność w wykorzystaniu wagonu towarowego przez cały okres jego życia, niezależnie od tego jakie towary będzie opłacało się wozić. Wagon podczas targów Trako 2021 otrzymał wyróżnienie w konkursie im. inż. Ernesta Malinowskiego za innowacyjne rozwiązania w taborze kolejowym.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony