Partnerzy serwisu:

Nowy rozkład jazdy pociągów 2018-19 – analiza

Paweł Rydzyński 24.12.2018 50

Nowy rozkład jazdy pociągów 2018-19 – analiza
Fot. Jacek Goździewicz
9 grudnia 2018 r. to termin zmiany rocznego rozkładu jazdy w całej Europie. Tradycją „Rynku Kolejowego” stało się, że już od kilkunastu lat rokrocznie publikujemy analizę nowego rozkładu. Nasza analiza tradycyjnie ma charakter subiektywnego wyboru najistotniejszych zmian.
PKP INTERCITY

W oficjalnym komunikacie przewoźnik pochwalił się zwiększeniem przeciętnej dziennej liczby pociągów o 23. Wśród tych zmian jest np. zwiększenie liczby pociągów Pendolino EIP na trasach do Krakowa i Trójmiasta. Przy czym zwiększenie liczby pociągów nastąpiło przede wszystkim w środku dnia, w porze międzyszczytowej. Wciąż brakuje natomiast pociągów w porze wieczornej. Ostatni EIP z Warszawy do Krakowa w nowym rozkładzie wyjeżdża o godz. 19.45 (później o 20.25 jedzie jeszcze TLK), a do Gdyni o 19.25 (godzinę później, w piątki i niedziele, jedzie jeszcze pociąg EIC). W przypadku relacji do Krakowa, jest to o tyle dziwne, że np. pomiędzy godz. 18.45 i 19.45 z Warszawy Centralnej do Krakowa odjeżdżają w nowym rozkładzie aż cztery pociągi PKP IC.

Interesujące zmiany nastąpiły w obrębie węzła górnośląskiego. Międzynarodowe pociągi PKP IC do Pragi i Ostrawy, od pewnego czasu kursujące przez Rybnik i Wodzisław Śl., zostały w nowym rozkładzie przetrasowane przez Tychy. Od strony Tychów kursują towarową linią przez Łaziska do Rybnika. Jest to bardzo korzystna zmiana, gdyż 120-tysięczne Tychy zyskały trzy dodatkowe połączenia do stolicy, a jednocześnie połączeń tych nie stracił 150-tysięczny Rybnik i 50-tysięczny Wodzisław. Drugą ważną zmianą w obrębie konurbacji górnośląskiej jest skierowanie dwóch pociągów PKP IC trasą przez Bytom i Tarnowskie Góry (zamiast przez Sosnowiec i Zawiercie). Miasta te zyskały bezpośrednie połączenia z Warszawą (TLK Górnik) i Trójmiastem przez Łódź, Bydgoszcz (IC Hutnik).

Konsekwentnie poprawiana jest dostępność pociągów PKP IC w małych ośrodkach. Od nowego rozkładu całoroczne połączenie z Warszawą uzyskał Żywiec (IC Daszyński z Białegostoku, w powrotnym kierunku jako IC Korfanty); przy czym należy podkreślić, że pociąg ten przyjeżdża do Żywca w środku dnia, a wraca przed godz. 17, co z punktu widzenia np. wyjazdów służbowych (zasadniczo: rano do Warszawy i po południu z powrotem) nie wydaje się być rozwiązaniem szczególnie atrakcyjnym dla podróżnych. Połączenia dalekobieżne zyskały Międzyrzecz i Skwierzyna, dzięki skierowaniu dwóch pociągów łączących Gorzów Wlkp. z Warszawą (i Lublinem) trasą przez Zbąszynek. Nie wpłynęło to jednak na zwiększenie liczby pociągów PKP IC do Gorzowa Wlkp., gdyż zrezygnowano z trasowania pociągów PKP IC z Gorzowa do Poznania przez Krzyż. Z kolei dzięki zmienionej relacji pociągu IC Konopnicka (Warszawa – Zielona Góra, p. Wrocław) bezpośrednie połączenia do stolicy uzyskał m.in. Głogów.

Istotnym mankamentem jest likwidacja popularnego pociągu nocnego IC Pogoria (Gdynia – Łódź – Katowice). Częściowo w zamian pociąg TLK Rozewie (Gdynia – Jelenia Góra) prowadzić będzie grupę wagonów odłączaną we Wrocławiu, która pojedzie do Katowic i dalej nawet do Bielska-Białej. Oznacza to jednak pogorszenie komfortu podróżowania i wydłużenie czasu jazdy o ok. 2 godziny. Przy okazji Łódź utraciła jedno z połączeń z Katowicami.

Pogorszenie rozkładu odczuli też m.in. mieszkańcy Kielc i Radomia (zlikwidowany został IC Hubal, zapewniający dojazd w porannym szczycie do Warszawy) i Pomorza Środkowego. Nocny TLK Ustronie z Kołobrzegu do Przemyśla i Zakopanego w nowym rozkładzie kursuje bardzo nietypową trasą – przez Trójmiasto i Iławę, a dalej przez Toruń, Zduńską Wolę, Częstochowę i Kielce, omijając zarówno Warszawę, jak i Łódź (wynika to przede wszystkim z prac modernizacyjnych na sieci PKP PLK). Jednocześnie pojawił się w rozkładzie nowy pociąg – TLK Pobrzeże w wydłużonej relacji Kołobrzeg – Warszawa – Łódź – Wrocław (poprzednio tylko do Łodzi). Ponad 900 km pokonywane przez ten pociąg nie jest jeszcze rekordem (dłuższą trasę ma np. pociąg TLK Branicki w relacji Gdynia – Kraków przez... Olsztyn, Białystok, Małkinię – w poprzednim rozkładzie pociąg ten, jako TLK Biebrza, miał jeszcze dłuższą relację, do Rzeszowa!), ale jest kolejnym wyrazistym przykładem dążenia do łączenia relacji i dzięki temu oszczędności taborowych PKP IC.

W relacjach międzynarodowych (oprócz wspomnianego już przetrasowania pociągów do Pragi przez Tychy) interesującym projektem jest uruchomienie pociągu IC NightJet relacji Wiedeń/Budapeszt – Wrocław – Berlin, który umożliwia dzienny dojazd do Berlina oraz nocny do Wiednia, Bratysławy i Budapesztu. Pociąg ten zatrzymuje się m.in. we Wrocławiu, Opolu, Kędzierzynie-Koźlu i Raciborzu. Pociąg prowadzi grupę wagonów do Przemyśla, przez Gliwice, Katowice, Kraków.

PRZEWOZY REGIONALNE

Tym razem, w przeciwieństwie do kilku poprzednich zmian rozkładów jazdy, nie następowały w poszczególnych regionach istotne rewolucje polegające na przejmowaniu od PR obsługi poszczególnych linii przez spółki marszałkowskie. Co do zasady PR utrzymały swój stan posiadania (choć z małymi wyjątkami – o czym później), a na niektórych liniach, decyzją organizatorów przewozów, nastąpiła niewielka poprawa oferty.

Od nowego rozkładu nastąpiła jedna „reaktywacja” połączeń obsługiwanych przez PR. Całoroczne pociągi PR powróciły do Sandomierza: jedna para pociągów w dobie kursująca w relacji Stalowa Wola – Rzeszów wykonuje „zajazd kieszeniowy” do Sandomierza. Biorąc pod uwagę wielkość oferty, cudzysłów przy słowie „reaktywacja” nie wydaje się przesadzony. Do tej pory, w ostatnich latach, Sandomierz był obsługiwany w wybrane dni tygodnia przez sezonowe pociągi z Kielc i Rzeszowa oraz całorocznie przez PKP IC.

Zwiększenie liczby pociągów (zazwyczaj o jedną lub dwie pary, choć na niektórych z niżej wymienionych tras jest to wzrost liczby połączeń o kilkadziesiąt procent...) na trasach obsługiwanych przez PR nastąpiło m.in. w następujących relacjach: Szczecinek – Czarne, Sanok – Komańcza, Wrocław – Ścinawa, Poznań – Czempiń, Piła – Wałcz, Katowice – Olkusz, Białystok – Ełk, Białystok – Czeremcha, Wysoka Kamieńska – Kamień Pomorski, Kluczbork – Kępno, Szczecin – Goleniów. Z dwóch do trzech par połączeń zwiększyła się liczba połączeń z Zielonej Góry do Frankfurtu n. Odrą. Liczba połączeń zwiększyła się też w Zgorzelcu. PR uruchamiają w nowym rozkładzie cztery bezpośrednie połączenia z Zielonej Góry do Goerlitz przez Węgliniec, Zgorzelec (niezależnie od pociągów Kolei Dolnośląskich kursujących z Jeleniej Góry do Goerlitz). Tym samym zwiększyła się też liczba pociągów między Zieloną Górą i Węglińcem.

Rozwija się projekt Podhalańskiej Kolei Regionalnej. Kilka miesięcy temu uruchomiono pociągi pomiędzy Nowym Targiem i Zakopanem z częstotliwość co ok. 60 minut przez cały dzień (licząc sumarycznie pociągi kursujące w tej krótkiej relacji i funkcjonujące wcześniej pociągi w relacji Kraków – Zakopane). Obecnie do PKR dołączają kolejne gminy, co skutkuje m.in. uruchomieniem od nowego rozkładu dwóch nowych par połączeń z Chabówki do Zakopanego.

Istotna korzystna zmiana to m.in. zwiększenie do trzech par liczby bezpośrednich pociągów z Wrocławia do Nysy (przez Brzeg, Grodków). Wszystkie pociągi kursujące pomiędzy Kluczborkiem i Kępnem (w nowym rozkładzie cztery pary) kursują w bezpośredniej relacji Ostrów Wlkp. – Kluczbork. Inna korzystna zmiana na Opolszczyźnie to wprowadzenie po godz. 22 połączenia z Opola do Nysy. Pozostając w tym regionie: zmianą drobną, ale świadczącą o dbałości o pasażera, jest wydłużenie kursującej w popołudniowym szczycie pary pociągów Opole – Kędzierzyn-Koźle do i z Opola Zachodniego.

Zlikwidowana została jedna para pociągów Bydgoszcz – Nakło, a wieczorno-poranna para pociągów Piła – Lipka Krajeńska została skrócona do Złotowa.

Cały artykuł można przeczytać w Miesięczniku "Rynek Kolejowy". Zapraszamy do prenumeraty


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Rozkład jazdy
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony