Partnerzy serwisu:

Nowy kilometraż sieci kolejowej

Kasper Fiszer 22.04.2016 1,2k

Nowy kilometraż sieci kolejowej
Jedną ze stacji ze zmienioną nazwą jest Skarżysko-Kamiennafot. Travelarz, lic. CC BY-SA 3.0 pl
Na początku miesiąca wszyscy przewoźnicy wprowadzili zmiany w odległościach handlowych pomiędzy niektórymi przystankami. Są one związane z relokacją peronów po modernizacji tras. Choć przesunięcia są stosunkowo niewielkie, wpływają na ceny biletów wydawanych według taryfy kilometrowej.
Na początku kwietnia zmieniły się niektóre ceny biletów obliczane na podstawie taryf kilometrowych. Nie wiąże się to jednak ze zmianami w tabelach opłat przewoźników, lecz w wykazie odległości pomiędzy niektórymi przystankami. Korektę wprowadzono do wspólnego systemu sprzedaży, zatem dotyczy ona pociągów wszystkich spółek. Aktualizacja handlowych długości odcinków objęła przede wszystkim linie, na których w związku z remontami nieco przesunięto położenie peronów.

PLK zmieniła odległości na ponad 50 liniach

– Po wybudowaniu nowego obiektu lub wykonaniu przebudowy nowe wartości są wprowadzane do bazy danych, a następnie są uwzględniane przy konstrukcji rozkładów jazdy – mówi Joanna Kubiak z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. – Zdarzają się też przypadki, że wykonywane są na nowo pomiary i korygowane są dotychczasowe wartości. Zmiana kilometra osi może też wynikać ze zmiany przebiegu linii przez stację – tłumaczy.

– Od 1 stycznia 2015 r. do dziś zmiany w tym zakresie objęły ponad 50 linii kolejowych – mówi przedstawicielka zarządcy infrastruktury. Jak jednak podkreśla, to nie PLK odpowiada za zmiany w handlowym kilometrażu. Spółka ustala jedynie położenie na linii osi obiektów, w tym przystanków, które powinno być podstawą do obliczania odległości taryfowej.

W PKP IC podwyżki o nie więcej niż 2 zł

Inicjatorem zmian w systemie sprzedaży było PKP Intercity. – Chcieliśmy ujednolicić swoją bazę danych z bazą PKP PLK – tłumaczy Anna Zakrzewska z biura prasowego spółki. – Różnice w kilometrażu wahają się od skrócenia odległości o 1,344 km do wydłużenia o 1,987 km. Jedynie na 27 odcinkach zmiana dotyczyła odległości powyżej 0,5 km – wskazuje.

Lista odcinków o zmienionej długości obejmuje jednak aż 356 pozycji, ale znakomita większość odległości została skorygowana o wartości minimalne. Pomiędzy Świdnikiem Miastem a przystankiem końcowym Lublin Airport jest obecnie oficjalnie o siedem metrów więcej, droga ze Szczecinka do Turowa Pomorskiego skróciła się oficjalnie o dwa metry, a z Grzmiącej do Wielanowa – wydłużyła o metr.

– W efekcie ewentualna różnica w cenie biletu jest minimalna i prawie niezauważalna dla pasażera – zapewnia Anna Zakrzewska. – W związku z konstrukcją cennika opartą na strefach kilometrowych zmiany nie są większe niż o jedną strefę. Różnice w cenie bazowej pomiędzy poszczególnymi strefami kilometrowymi wynoszą maksymalnie 2 zł w obu klasach – mówi.

Zmiana ceny przez odcinek o długości jednego wagonu

Korekta ma większe znaczenie dla pasażerów pociągów regionalnych. O ile bowiem sumaryczna długość odcinków pomiędzy większymi stacjami praktycznie nigdy nie uległa zmianie, o tyle korekty rozmieszczenia przystanków pomiędzy nimi bywają wyraźniejsze. – W przypadku relacji obsługiwanych przez Koleje Śląskie zmiany objęły pięć odcinków. Nie są one oczywiście duże, największa z nich dotyczyła odcinka Katowice – Katowice Brynów i polegała na zwiększeniu odległości o ok. 0,47 km. Jednak po zsumowaniu takich drobnych jednostkowych zmian może się zdarzyć, że długość danego przejazdu kwalifikuje się już do innej strefy cenowej niż dotychczas – mówi Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.

– W przypadku ofert, w których cennik związany jest z kilometrażem, zmiany wpływają na wysokość opłaty za przejazd w poszczególnych relacjach. Przykładem może być relacja Palędzie – Poznań Junikowo, gdzie cena biletu zmniejszyła się z 4,40 zł do 4 zł – wskazuje natomiast Joanna Bator, rzecznik prasowy Przewozów Regionalnych. Odwrotna sytuacja wystąpiła pomiędzy przystankami Puck i Swarzewo na linii helskiej – tam bilet zdrożał o 40 gr, bo odległość taryfowa została zwiększona o... 27 metrów.

W nazwach stacji pojawia się kreska

Inną ciekawą zmianą wprowadzoną do systemu sprzedaży biletów jest zastosowanie nowych sposobów zapisu niektórych nazw przystanków drukowanych na biletach. Większość korekt polega na dodaniu dywizu (kreski poziomej) pomiędzy oba człony nazwy miejscowości, np. Bielsko-Biała Gł., Garbatka-Letnisko, Długopole-Zdrój. To z kolei konsekwencja zmian nazw przystanków wprowadzonych niedawno przez PKP PLK, zarządca infrastruktury dostosował je bowiem do obowiązujących norm językowych.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony