Partnerzy serwisu:

Budowlany startup wygrał swój pierwszy przetarg PLK

Jakub Madrjas 23.04.2021 100

Budowlany startup wygrał swój pierwszy przetarg PLK
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Wart kilkadziesiąt milionów złotych przetarg na kolejny fragment modernizacji linii nr 18 Kutno - Toruń wygrała założona w ubiegłym roku spółka Polski Holding Budowlany Infrastruktura. Jak tłumaczy jej prezes Maciej Sobczyk, nowa firma integruje potencjał wielu mniejszych wykonawców. - W jedności siła - zaznacza.
Modernizacja linii nr 18 Kutno - Toruń prowadzona jest odcinkami od 2016 roku. Trzeci etap rozpoczął się przed rokiem; obejmuje on odcinek pomiędzy Kaliskami Kujawskimi a Czerniewicami. W październiku ubiegłego roku ogłoszono przetarg na czwarty etap robót. Tym razem dotyczy on prac na kilku odcinkach w tym na stacji Toruń Główny. Przede wszystkim chodzi o roboty związane z torowiskiem i sterowaniem ruchem - więcej na temat zakresu piszemy w tym miejscu.

Pierwszy wygrany przetarg nowej spółki

Do postępowania stanęło aż 14 wykonawców. W styczniu przeprowadzono aukcję elektroniczną, ale teraz PKP PLK ogłosiła wybór wykonawcy. Za najkorzystniejszą została uznana oferta konsorcjum ze spółką Polski Holding Budowlany Infrastruktura jako liderem i spółkami Gór Tor i PIB Kopacki jako uczestnikami. Oferta opiewa na 52 509 965,98 złotych brutto (przed aukcją: 73 mln zł) przy kosztorysie przekraczającym 72 mln zł brutto. Do końca miesiąca upływa termin zgłaszania ewentualnych odwołań.

Spółka Polski Holding Budowlany Infrastruktura została założona przed rokiem. Zarejestrowana jest w miejscowości Olszewo-Bołąki w gminie Stupsk na Mazowszu. Jej prezesem i udziałowcem jest Maciej Sobczyk - do 2019 roku członek zarządu Trakcji; jak sam mówi, związany jest z koleją od 45 lat a z inwestycjami kolejowymi od 37 lat. - Obecnie spółka wykonuje roboty kolejowe jako podwykonawca o wartości ok.20 mln zł jednak naszym celem jest realizacja kontraktów bezpośrednio dla PKP PLK lub innych podmiotów posiadających infrastrukturę kolejową - tłumaczy Sobczyk. Firma startowała już w kilku przetargach, m. in. na warszawski odcinek linii nr 7, ale to jej pierwsza wygrana.

Jak się tworzy nowego wykonawcę?

Jak wyjaśnia w rozmowie z “Rynkowi Kolejowym” prezes Sobczyk, pomysłem na działalność spółki jest zaktywizowanie mniejszych wykonawców branżowych i zintegrowanie ich potencjału w celu realizacji inwestycji prowadzonych przez PKP PLK. Spółka tworzy konsorcjum z wykonawcami branżowymi, specjalizującymi się w systemach sterowania ruchem, nawierzchni torowej, czy energetyce i składa wspólną ofertę na przetargi będące poza ich samodzielnym zasięgiem - o wartości od kilkudziesięciu do kilkuset milionów złotych. - Nie nazwałbym naszego działania typowym Generalnym Wykonawstwem jesteśmy raczej koordynatorem działań naszych Partnerów Biznesowych którzy są wysokiej jakości specjalistami w swojej dziedzinie i odpowiadają na równi z nami za kontrakt - stwierdza.

Jak wyjaśnia Sobczyk, trzon potencjału holdingu wykonawczego tworzą doświadczone przedsiębiorstwa zatrudniające łącznie około 200 pracowników. Przykładowo w przetargu na linię nr 7 brało udział łącznie dziewięć firm. W ten sposób holding spełnia wymagania dotyczące doświadczenia i potencjału, uzupełnione ewentualnie o wynajem ciężkiego sprzętu. - Jesteśmy w stanie wykonywać wszystkie prace modernizacyjne zlecane przez PKP PLK - zapewnia prezes.

Jak wyjaśnia Maciej Sobczyk, największym wyzwaniem przy wejściu nowego podmiotu na rynek budowlany są finanse, w tym pozyskanie gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych. W tej kwestii pomaga połączony potencjał wspomnianych firm. Bardzo ważne są też wprowadzone przez PKP PLK inicjatywy prorynkowe, takie jak zaliczki i zakup materiałów budowlanych. - Przygotowujemy się do składania kolejnych ofert, gdy ruszą przetargi - zapowiada prezes Polskiego Holdingu Budowlanego Infrastruktura.
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony