Partnerzy serwisu:

Nowe tory między Bytomiem a Gliwicami. Pojadą po nich także Koleje Śląskie

Michał Szymajda 07.10.2021 4,9k

arrow
arrow
Nowe tory między Bytomiem a Gliwicami. Pojadą po nich także Koleje Śląskie
Nowe tory między Bytomiem a Maciejowem Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Nowe tory między Bytomiem a Gliwicami. Pojadą po nich także Koleje Śląskie
Nowe tory między Bytomiem a Gliwicami. Pojadą po nich także Koleje Śląskie
Nowe tory między Bytomiem a Gliwicami. Pojadą po nich także Koleje Śląskie
Nowe tory między Bytomiem a Gliwicami. Pojadą po nich także Koleje Śląskie
Nowe tory między Bytomiem a Gliwicami. Pojadą po nich także Koleje Śląskie
PKP PLK zakończyły remont nawierzchni torowej na fragmentach kilku linii od Bytomia do Maciejowa Północnego w Zabrzu. W praktyce oznacza to znaczne przyspieszenie pociągów między Bytomiem a Gliwicami. Z tego udogodnienia skorzysta od grudnia także kolej pasażerska.
Umowę na wykonanie prac na liniach 132 i 147 PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały w styczniu 2019 roku ze spółką PORR. Teraz PKP PLK poinformowały, że pociągi towarowe już jeżdżą szybciej po dwóch nowych torach na zmodernizowanym odcinku Bytom – Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice – Maciejów Północny. Od grudnia przyspieszą one do prędkości 100 km/h. To trzykrotnie szybciej niż przed naprawą torów, kiedy jeździły z prędkością 30 km/h. Znacznie opóźniało to pociągi towarowe wyjeżdżające ze Śląska i uniemożliwiało stworzenie sensownej oferty dla pasażerów.

Zakres naprawy linii jest spory

– Jednocześnie, mimo szybszej jazdy składów, transport towarów przebiega bezpieczniej i ciszej. Poziom hałasu i wibracji został zredukowany, dzięki zastosowaniu szyn bezstykowych oraz zabudowie ekranów akustycznych. Ograniczyło to oddziaływanie kolei na otoczenie. Na zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym wpłynął remont obiektów inżynieryjnych, m.in. wiaduktu kolejowego na szlaku Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice. Prace na odcinku Bytom – Maciejów Płn. objęły wymianę ok. 18 km torów, 30 km sieci trakcyjnej i 21 rozjazdów. Odnowiono też 3 nastawnie – jedną w Maciejowie Północnym i dwie w Zabrzu Biskupicach, skąd dyżurni ruchu dbają o bezpieczne kursowanie pociągów. Do położenia nowych torów wykorzystano ponad 112 tys. ton kruszywa, czyli tyle, ile zmieściłoby się w ok. 2200 wagonach. Położono też ponad 30 tys. sztuk podkładów – napisała Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK.

Z inwestycji skorzystają także pasażerowie. Będzie reaktywacja pociągów Bytom – Gliwice

PKP Polskie Linie Kolejowe podkreślają, że głównym efektem inwestycji jest sprawniejszy przewóz towarów koleją w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Ale dzięki remontowi, który kończą kolejarze, możliwa będzie także reaktywacja pasażerskiego połączenia z Gliwic do Bytomia. Dwa duże miasta połączy w dni powszednie aż 15 par pociągów Kolei Śląskich, które dystans między dwoma dużymi miastami pokonają w około 20 minut (dużo więcej o planowanej ofercie na tej linii piszemy tutaj). Brak takiego połączenia w siatce połączeń pasażerskich na Śląsku był niezwykle dotkliwy.

Warto dodać, że inwestycja realizowana w ramach POIiŚ nie obejmuje jedynie odcinka linii z Gliwic do Bytomia, ale też trasę od posterunku odgałęźnego Dorota w Sosnowcu do Mysłowic Brzezinki. Tam część prac już została wykonana. Wymieniono ok. 7 km torów i sieci trakcyjnej na linii Dorota – Sosnowiec Jęzor, roboty przeniosły się teraz na odcinek od Sosnowca Jęzora do Mysłowic Brzezinki. W IV kwartale planowane jest rozpoczęcie przebudowy stacji Katowice Szopienice Płn. Wszystkie projekty warte są ponad 350 mln zł. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na IV kwartał 2023 r.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony