Nowe standardy oznaczeń PKP PLK: Mniejsze tablice, ale więcej
Witold Urbanowicz ⚫ 25.04.2019 ⚫
8,1k







PKP PLK zaczynają wdrażać nowy standard oznaczeń peronów kolejowych. Na początku i końcu peronu umieszczane są duże tablice, a po środku mniejsze. – W takim rozmiarze i gęstszym rozstawieniu są lepiej widoczne przez pasażerów, gdy pociąg zatrzyma się przy peronie – mówi Martyn Janduła z biura prasowego PKP PLK.
Zmiany widać już chociażby na stacji Tczew. – Oznakowanie jest dostosowywane w ramach bieżącego utrzymania do przyjętych w grudniu 2017 roku przez PKP Polskie Linie Kolejowe jednolitych standardów identyfikacji wizualnej – mówi Martyn Janduła z biura prasowego PKP PLK.
I tak na początku i końcu peronu znajdują się duże tablice (70 cm wysokości) z nazwą przystanku bądź stacji – by były widoczne przez podróżnych w momencie wjazdu pociągu. – W strefie podstawowego użytkowania na peronie, gdzie najczęściej zatrzymuje się pociąg i przebywają podróżni, w odległości co najmniej co 50 metrów, znajdują się tablice mniejszej wielkości (30 cm wysokości). W takim rozmiarze i gęstszym rozstawieniu są lepiej widoczne przez pasażerów, gdy pociąg zatrzyma się przy peronie – wskazuje Janduła. W przypadku Tczewa oznacza to zwiększenie liczby tablic z dwóch na każdy peron do czterech (dwie duże i dwie mniejsze).
Proces ujednolicania tablic następuje w ramach bieżącego utrzymania i remontów. –Tak jest m.in. na odcinku Gdynia Główna – Malbork, Wrocław Główny – Korzeńsko, Kraków – Tunel, Czyżew – Białystok, Kraków Bieżanów – Wieliczka Rynek czy Zamość – Stalowa Wola – wylicza przedstawiciel PKP PLK. Nowe tablice pojawiają się też w trakcie modernizacji. – W ten sposób wymieniono już oznakowanie na stacjach i przystankach m.in. na linii Iława – Olsztyn, Września – Gniezno, Ocice – Rzeszów, Grabowno Wielkie – Cieszków, Lublin – Stalowa Wola Rozwadów, Rzeszów – Jasło. Nowe oznakowanie jest w trakcie montowania na linii Olsztynek – Działdowo, Szczytno – Ełk, Kraków – Katowice, Poznań – Piła, Skawina – Sucha Beskidzka czy stacji Morąg – mówi Martyn Janduła.
Jak wskazuje przedstawiciel zarządcy, obecnie opracowywane projekty dostosowuje się do przyjętych w 2017 r. standardów. – W przypadku dokumentacji, które powstały wcześniej, podejmuje się indywidualnej oceny oznakowania – i w miarę konieczności – po zakończonej modernizacji peronów uzupełnia się tablice – informuje Martyn Janduła.
PKP PLK stosują też indywidualne wzory – w celu specjalnego wyróżnienia wizualnego danej lokalizacji. – Na przykład na peronach linii obwodowej w Warszawie w zadaszonej części nazwy stacji zostały wkomponowane w konstrukcje wiat sektorowych. Na stacji Gliwice nazwy stacji zostały dodatkowo wykonane w formie podświetlanych kasetonów i podwieszone do zadaszenia od strony wjazdu na stację. Elementy te mają wówczas pełnić zarówno funkcję informacyjną, jak i funkcję ozdobną – przekazuje przedstawiciel zarządcy infrastruktury.
I tak na początku i końcu peronu znajdują się duże tablice (70 cm wysokości) z nazwą przystanku bądź stacji – by były widoczne przez podróżnych w momencie wjazdu pociągu. – W strefie podstawowego użytkowania na peronie, gdzie najczęściej zatrzymuje się pociąg i przebywają podróżni, w odległości co najmniej co 50 metrów, znajdują się tablice mniejszej wielkości (30 cm wysokości). W takim rozmiarze i gęstszym rozstawieniu są lepiej widoczne przez pasażerów, gdy pociąg zatrzyma się przy peronie – wskazuje Janduła. W przypadku Tczewa oznacza to zwiększenie liczby tablic z dwóch na każdy peron do czterech (dwie duże i dwie mniejsze).
Proces ujednolicania tablic następuje w ramach bieżącego utrzymania i remontów. –Tak jest m.in. na odcinku Gdynia Główna – Malbork, Wrocław Główny – Korzeńsko, Kraków – Tunel, Czyżew – Białystok, Kraków Bieżanów – Wieliczka Rynek czy Zamość – Stalowa Wola – wylicza przedstawiciel PKP PLK. Nowe tablice pojawiają się też w trakcie modernizacji. – W ten sposób wymieniono już oznakowanie na stacjach i przystankach m.in. na linii Iława – Olsztyn, Września – Gniezno, Ocice – Rzeszów, Grabowno Wielkie – Cieszków, Lublin – Stalowa Wola Rozwadów, Rzeszów – Jasło. Nowe oznakowanie jest w trakcie montowania na linii Olsztynek – Działdowo, Szczytno – Ełk, Kraków – Katowice, Poznań – Piła, Skawina – Sucha Beskidzka czy stacji Morąg – mówi Martyn Janduła.
Jak wskazuje przedstawiciel zarządcy, obecnie opracowywane projekty dostosowuje się do przyjętych w 2017 r. standardów. – W przypadku dokumentacji, które powstały wcześniej, podejmuje się indywidualnej oceny oznakowania – i w miarę konieczności – po zakończonej modernizacji peronów uzupełnia się tablice – informuje Martyn Janduła.
PKP PLK stosują też indywidualne wzory – w celu specjalnego wyróżnienia wizualnego danej lokalizacji. – Na przykład na peronach linii obwodowej w Warszawie w zadaszonej części nazwy stacji zostały wkomponowane w konstrukcje wiat sektorowych. Na stacji Gliwice nazwy stacji zostały dodatkowo wykonane w formie podświetlanych kasetonów i podwieszone do zadaszenia od strony wjazdu na stację. Elementy te mają wówczas pełnić zarówno funkcję informacyjną, jak i funkcję ozdobną – przekazuje przedstawiciel zarządcy infrastruktury.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |