Partnerzy serwisu:

Nowe pociągi Nightjet dla Kolei Austriackich [zdjęcia, film]

Michał Szymajda 06.09.2022 5,8k

arrow
arrow
Nowe pociągi Nightjet dla Kolei Austriackich [zdjęcia, film]
Fot. OBB
Nowe pociągi Nightjet dla Kolei Austriackich [zdjęcia, film]
Nowe pociągi Nightjet dla Kolei Austriackich [zdjęcia, film]
Nowe pociągi Nightjet dla Kolei Austriackich [zdjęcia, film]
Nowe pociągi Nightjet dla Kolei Austriackich [zdjęcia, film]
Nowe pociągi Nightjet dla Kolei Austriackich [zdjęcia, film]
Nowe pociągi Nightjet dla Kolei Austriackich [zdjęcia, film]
Nowe pociągi Nightjet dla Kolei Austriackich [zdjęcia, film]
Nowe pociągi Nightjet dla Kolei Austriackich [zdjęcia, film]
Nowe pociągi Nightjet dla Kolei Austriackich [zdjęcia, film]
We wrześniu 2021 roku Siemens Mobility poinformował o pierwszych testach składów Nightjet przeznaczonych dla Kolei Austriackich. Dokładnie rok później przyszedł czas na prezentację pociągów. Design i ergonomia nocnych wagonów robią duże wrażenie.
– Większość kolejowych operatorów zamknęło swoje nocne trasy, natomiast ÖBB myślało perspektywicznie i widziało przyszłość w tym biznesie. Jest to działalność, którą rząd austriacki będzie wspierać. Nowe pociągi pokazują, że podróż nocą może być nie tylko przyjazna środowisku, ale także niezwykle wygodna – powiedziała Leonore Gewessler, odpowiadająca w austriackim rządzie za resort klimatu i ochrony środowiska.
 – Nocne pociągi reprezentują troskę o środowisko, a przy tym są niezwykle wygodne. Jesteśmy zdeterminowani, by działać nadal w tym kierunku i dodawać do siatki połączeń nowe destynacje – powiedział Andreas Matthä, prezes Kolei Austriackich.

– To kompletnie nowy produkt, do tej pory nie było takiego na rynku. Będzie mógł poruszać się pod różnymi systemami napięcia. W pierwszej kolejności będzie jeździł poza austriacką siecią kolejową, na sieci włoskiej. Lokomotywy wyglądają w taki sposób, że będzie można dodawać do nich kolejne elementy, pozwalające im na wjazd do krajów z innym napięciem, czy systemami bezpieczeństwa ale system jest modularny i może być zabudowany innym systemem – dodał Albrecht Neumann odpowiadający w Siemensie Mobility za tabor.

Więcej prywatności i przedziały kapsułowe


Nowości w nowych wagonach jest bez liku. Zacznijmy od układu wagonów. Kuszetki, zaprojektowane od nowa, będą zawierać tylko 4 leżanki. Dla osób ceniących sobie prywatność w wagonach znajdą się także jednoosobowe kapsuły z przestrzenią na bagaż. To zupełnie nowe podejście do podróży nocnych.

– Nowe wagony pociągów Nightjet zaspokajają bardzo wiele różnych potrzeb. Przez cały czas projektowania produktu pracowaliśmy z designerami z jednym naczelnym przykazaniem – w centrum uwagi jest pasażer. Efektem tego jest więcej prywatności, zwłaszcza w kuszetkach, gdzie w przedziałach są tylko cztery łóżka. W przedziałach sypialnych znajdą się natomiast tylko dwa łóżka. Każdy pasażer, czy to w kuszetce, czy w kapsule jednoosobowej, czy też w przedziale sypialnym, otrzyma więcej przestrzeni na bagaż, więcej prywatności i przyjemną przestrzeń do snu – powiedział Andreas Matthä, szef ÖBB.

W każdym zestawie będzie wagon dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się. W nim znajdzie się też miejsce na 6 rowerów. Każdy z wagonów będzie miał wifi oraz okna zapobiegające nagrzewaniu się wnętrza, aby mnie energii zużywać na działanie klimatyzacji. Wagony będą przygotowane do serwowania ciepłych posiłków, muszą być więc wyposażone w odpowiednią instalację.

– Wagony są tak zbudowane, by gwarantowały maksymalną ciszę na pokładzie nawet przy prędkości 200 km/h. Będą jednak homologowane na 230 km/h, by umożliwić poruszanie się z taką prędkością w przyszłości. Wiele mówiono o specjalnych, nowych wózkach, które są lżejsze o 30% od konstrukcji Siemensa poprzedniej generacji. Przy ich produkcji Siemens Mobility ściśle współpracował z Uniwersytetem w Grazu – dodał Albrecht Neumann.

Gdzie pojadą nowe wagony?

ÖBB i Siemens Mobility podpisały umowę ramową na dostawę trzynastu wyspecjalizowanych zestawów do międzynarodowej komunikacji nocnej w 2018 roku. Zestawy Viaggio Next Level powstają w zakładzie Siemens Mobility w Wiedniu. Kilkanaście miesięcy później Koleje Austriackie zdecydowały się na zakup 20 kolejnych zestawów, więc będzie ich łącznie 33. Pierwotnie zakładano, że nowe pojazdy wejdą do ruchu w grudniu 2023 roku, obsługując kursy z Austrii do Niemiec i Włoch, a komplet nowych Nightjetów ma być dostarczony do ÖBB w grudniu 2025.

Ostatecznie wagony wyjadą z pasażerami w trasę, według zapewnień ÖBB, we wrześniu 2023 roku. Winę za opóźnienie ponosi Covid (w pierwszych miesiącach pandemii nawet 40% załogi była na zwolnieniu lub izolacji), ale ÖBB wyraża się ze zrozumieniem o problemach Siemensa, dotyczyły bowiem nie tylko branży kolejowej, ale całej gospodarki.

Pierwsze trasy zapowiedziane do obsługi przez nowe Nightjety to Wiedeń – Wenecja, Wiedeń – Rzym i Wiedeń – Mediolan.

Za nowe 33 zestawy od Siemensa Koleje Austriackie zapłacą 700 milionów euro.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony