Partnerzy serwisu:

Nowa łącznica w Lublinie jeszcze 2021 roku

Rafał Jasiński 21.11.2021 2,6k

Nowa łącznica w Lublinie jeszcze 2021 roku
Fot. fot. Rafał Jasiński
Postępują prace przy budowie toru łączącego linie numer 7 i 68. Realizacja inwestycji usprawni ruch najważniejszymi kolejowymi trasami miasta. Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, przedsięwzięcie powinno zostać ukończone i udostępnione przewoźnikom jeszcze w tym roku.
Lublin jest jednym z najważniejszych węzłów kolejowych województwa lubelskiego. Obok rozchodzących się w każdym kierunku świata linii (nr 7, 30, 67 i 68) w granicach miasta znajdują się krótkie trasy, przeznaczone głównie dla ruchu towarowego. Są to łącznice: jednotorowa niezelektryfikowana nr 561 Adampol – Zadębie o długości ok. 3,4 km oraz jednotorowa i zelektryfikowana nr 562 Zadębie – Lublin Tatary LBT o długości ok. 2,5 km, zapewniające m.in. wjazd na linię nr 30 Łuków – Lublin Północny z największej stacji towarowej miasta z pominięciem stacji Lublin. Ponadto funkcjonują krótkie jednotorowe i zelektryfikowane linie nr 930 Lublin – Lublin Tatary oraz nr 935 Lublin LBA – Lublin LBC.

Ważna łącznica


W najbliższym czasie sieć kolejowa na terenie miasta zostanie uzupełniona o kolejną krótką linię kolejową, łączącą magistralę Lublin – Warszawa oraz tor prowadzący na południe kraju w kierunku Rzeszowa i Przemyśla. Mimo że zgodnie z założeniami nową trasą pojadą głównie pociągi towarowe, to – jak informuje narodowy zarządca linii kolejowych – nastąpi również poprawa obsługi ruchu pasażerskiego w aglomeracji lubelskiej. Ma to wynikać głównie z braku konieczności zmiany kierunku jazdy na stacji Lublin dla pociągów towarowych, co jest procesem czasochłonnym i wymaga wolnych torów oraz przejazdu przez rozjazdy. Wprawdzie obecnie (przynajmniej teoretycznie) jest możliwy przejazd z Warszawy do – na przykład – Stalowej Woli bez zmiany kierunku jazdy w Lublinie, i to zarówno dla pociągów z trakcją elektryczną, jak i spalinową, z wykorzystaniem linii nr 7, 67, 572 i znowu linii nr 7, jednak wiąże się to z dwukrotnym przejazdem przez stację Lublin. Zatem nowa łącznica bez wątpienia usprawni ruch kolejowy na kierunku północ-południe po tzw. Magistrali Wschodniej – ciągu kolejowym łączącym wszystkie miasta wojewódzkie makroregionu Polska Wschodnia. Z uwagi na „uwolnienie” stacji Lublin od części ruchu towarowego łącznica w przyszłości przyczyni się do sprawnego prowadzenia ruchu pasażerskiego w ramach planowanego przedsięwzięcia pn. Lubelska Kolej Aglomeracyjna.

Nowa linia kolejowa została wytyczona po pasie gruntu należącym do PKP S.A. między wspomnianymi głównymi liniami, co bez wątpienia przyczyniło się do szybkiej budowy trasy. Będzie to jednotorowa zelektryfikowana trasa o długości ok. 0,5 km. Prędkość konstrukcyjną ustalono na 60 km/h. Zjazd z łącznicy będzie możliwy na oba tory zarówno linii nr 7, jak i linii nr 68. W ramach inwestycji powstanie dwupoziomowe skrzyżowanie –wiadukt nad ul. Dojazd do ul. Stary Gaj.

Budowa trwa

Prace budowlane, poprzedzane pracami przygotowawczymi, takimi jak usunięcie roślinności z istniejącego nasypu, rozpoczęły się w maju 2021 roku. Aktualnie (stan na początek sierpnia) prowadzone są prace budowlane. – Obecnie przygotowywany jest teren pod nowy tor. Wykonano już warstwę stabilizacyjną, układany jest tłuczeń. Planowane rozpoczęcie układania toru nastąpi pod koniec sierpnia – informuje „Rynek Kolejowy” Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – W trosce o bezpieczeństwo mieszkańców przewidziano przejście pod torami. Ważnym elementem łącznicy będzie wiadukt kolejowy nad ul. Stary Gaj. Powstały już konstrukcje obu obiektów. Gotowe są rozjazdy zapewniające połączenie z linią Lublin – Dęblin – Warszawa oraz z linią do Stalowej Woli i Przeworska – opisuje.

Z własnych obserwacji placu budowy, wykonanych w pierwszych dniach sierpnia, możemy dodać, że na plac budowy przywieziono materiały do budowy toru kolejowego – zgromadzono podkłady kolejowe, szyny oraz podrozdjezdnice. Przy linii nr 68 ustawiono konstrukcje wsporcze dla sieci trakcyjnej oraz oświetlenie. Trwały prace przy wiadukcie mające na celu wzmocnienie oraz odwodnienie skarpy przy obiekcie. Budowany był również rozjazd prowadzący na żeberko ochronne przy linii nr 7.

Inwestycja elementem modernizacji „siódemki”

Prace realizowane są w ramach dokończenia przebudowy odcinka linii nr 7 między Warszawą a Lublinem w ramach projektu: „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin”. Po zejściu z placu budowy poprzedniego wykonawcy (konsorcjum spółek Astaldi S.p.A., Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o., Construzioni Linee Ferroviarie S.p.A., „Zhol zhondeushi Company” LLP) dokończenie zadania na odcinku Nałęczów – Lublin wraz ze stacją Lublin zlecono spółce Trac Tec Construction. Wartość kontraktu między inwestorem a wykonawcą wyniosła 627,696 mln zł (dane z kwietnia 2019 r.). Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. realizowana jest w ramach rozszerzonego projektu modernizacji trasy Lublin – Warszawa współfinansowanego ze środków unijnych POIiŚ – podkreśla Rafał Wilgusiak. W zawartej umowie zawarto zadanie polegające na budowie omawianej łącznicy, której budowa nie była przewidywana w projekcie modernizacji i w kontrakcie z pierwszym wykonawcą. Wartość prac związanych z budową nowej linii kolejowej oszacowano na ok. 20 mln zł.

Pozostałe łącznice

Budowana łącznica dołączy do dwóch wymienionych, położonych we wschodniej części. Obie wykorzystywane w ruchu towarowym trasy zyskały na znaczeniu podczas przedłużającej się modernizacji linii nr 7, kiedy to stały się elementem towarowego korytarza transportowego, łączącego wschodnią część regionu oraz stację Lublin Tatary z resztą kraju. W ramach przygotowań do przebudowy magistrali linia nr 561 została praktycznie odbudowana. W ramach prac zyskała m.in. nową nawierzchnię oraz nowe sterowanie ruchem kolejowym. Remont przeszła również czynna linia nr 562. Mimo uruchomienia przewozów po obu torach linii nr 7 oraz braku przejezdności linii nr 30, przewoźnicy nadal z nich korzystają. – Łącznice nr 561 Zadębie – Adampol oraz nr 562 Adampol – Lublin Tatary zapewniają obsługę pociągów towarowych w rejonie Lublina. Z połączeń korzystają m.in. pociągi PKP Cargo, Lotos Kolej i Orlen Koltrans – kończy Rafał Wilgusiak.

Zatem już za kilka miesięcy po nowej linii kolejowej w Lublinie pojadą pociągi. Bez wątpienia usprawni ona ruch towarowy między najważniejszymi, zmodernizowanymi liniami stolicy województwa lubelskiego. Świetnie wpisuje się w koncepcję Magistrali Wschodniej w zakresie przewozu towarów. Natomiast czy spełni jedno z podstawowych oczekiwań, czyli nastąpi usprawnienie ruchu pociągów osobowych kursujących w ramach Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej? Na odpowiedź na postawione pytanie trzeba będzie jeszcze poczekać. To ostatnie przedsięwzięcie od wielu lat nie może wyjść z etapu pomysłów i wstępnych koncepcji.

Tekst został początkowo opublikowany w miesięczniku Rynek Kolejowy. Zachęcamy do prenumeraty!
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony