Niemieckie koleje planują gigantyczne inwestycje – łącznie ponad 98 mld euro
Redakcja ⚫ 17.01.2020 ⚫
4,7k

Fot. Pesa
Aż 86 mld euro – tyle chcą wydać Niemcy na infrastrukturę kolejową w ciągu najbliższej dekady. Do tego dochodzi 12,2 mld euro na tabor w ciągu sześciu lat. Średniorocznie inwestycje przekroczą zatem 10 mld euro.
W latach 2020–2029 nakłady na budowę i modernizację systemów sterowania ruchem kolejowym oraz obiektów inżynieryjnych, w tym mostów kolejowych, zwrotnic oraz szyn, wyniosą w Niemczech łącznie 86 mld euro. To w przeliczeniu ok. 364 mld zł – prawie tyle, co roczne wpływy do budżetu Polski (387,7 mld zł w 2019 r.).
Z tej kwoty Deutsche Bahn wyłoży 24 miliardy euro, a rząd federalny dołoży kolejne 62 miliardy euro. W skali roku daje to średnio 8,6 mld euro na inwestycje, czyli aż o 54% więcej niż jeszcze w latach 2015–2019. Dla przypomnienia – budżet federalny Niemiec wyniósł w 2019 roku 343,6 mld euro. Zgodnie z planami prace budowlane mają być jak najmniej uciążliwe dla podróżnych, a modernizacja ma wpłynąć na bardziej optymalne wykorzystanie dostępnych pojazdów.
Oprócz infrastruktury w najbliższych latach niemiecka kolej ma też zainwestować w nowy tabor. Z dostępnych danych wynika, że na ten cel do 2026 r. ma być przeznaczone łącznie 12,2 mld euro – razem z działaniami infrastrukturalnymi inwestycje powinny przekroczyć zatem 10 mld euro rocznie. Z tego za 8,5 mld euro mają być kupione pociągi obsługujące ruch dalekobieżny, zaś 3,7 mld euro ma zostać przeznaczone na nowe pociągi regionalne.
Czy te plany są szansą dla polskich firm? Obiecująca wydaje się np. część planu dotycząca zakupu pociągów regionalnych; dostawę 72 szt. spalinowych zespołów trakcyjnych Link dla Deutsche Bahn na podstawie umowy ramowej podpisanej w 2012 roku finalizuje obecnie Pesa. Produkowane w Bydgoszczy pojazdy spalinowe są przeznaczone do obsługi ruchu regionalnego w wersji dwu i trzy członowej. Obydwa typy pojazdów uzyskały homologację i zostały dopuszczone do ruchu na terenie Niemiec.
– Rynek niemiecki jest bardzo perspektywiczny, ale jednocześnie bardzo wymagający. Dopuszczenie do ruchu i dostawa 72 Linków dla DB potwierdza wysokie kompetencje Pesy, jeśli chodzi o eksport pojazdów szynowych. Prowadzimy rozmowy z DB o dalszej współpracy. Transport kolejowy doskonale wpisuje się w trend ochrony środowiska i troski o klimat, który w Niemczech jest coraz silniejszy – mówi Maciej Grześkowiak, rzecznik prasowy Pesy.
Z tej kwoty Deutsche Bahn wyłoży 24 miliardy euro, a rząd federalny dołoży kolejne 62 miliardy euro. W skali roku daje to średnio 8,6 mld euro na inwestycje, czyli aż o 54% więcej niż jeszcze w latach 2015–2019. Dla przypomnienia – budżet federalny Niemiec wyniósł w 2019 roku 343,6 mld euro. Zgodnie z planami prace budowlane mają być jak najmniej uciążliwe dla podróżnych, a modernizacja ma wpłynąć na bardziej optymalne wykorzystanie dostępnych pojazdów.
Oprócz infrastruktury w najbliższych latach niemiecka kolej ma też zainwestować w nowy tabor. Z dostępnych danych wynika, że na ten cel do 2026 r. ma być przeznaczone łącznie 12,2 mld euro – razem z działaniami infrastrukturalnymi inwestycje powinny przekroczyć zatem 10 mld euro rocznie. Z tego za 8,5 mld euro mają być kupione pociągi obsługujące ruch dalekobieżny, zaś 3,7 mld euro ma zostać przeznaczone na nowe pociągi regionalne.
Czy te plany są szansą dla polskich firm? Obiecująca wydaje się np. część planu dotycząca zakupu pociągów regionalnych; dostawę 72 szt. spalinowych zespołów trakcyjnych Link dla Deutsche Bahn na podstawie umowy ramowej podpisanej w 2012 roku finalizuje obecnie Pesa. Produkowane w Bydgoszczy pojazdy spalinowe są przeznaczone do obsługi ruchu regionalnego w wersji dwu i trzy członowej. Obydwa typy pojazdów uzyskały homologację i zostały dopuszczone do ruchu na terenie Niemiec.
– Rynek niemiecki jest bardzo perspektywiczny, ale jednocześnie bardzo wymagający. Dopuszczenie do ruchu i dostawa 72 Linków dla DB potwierdza wysokie kompetencje Pesy, jeśli chodzi o eksport pojazdów szynowych. Prowadzimy rozmowy z DB o dalszej współpracy. Transport kolejowy doskonale wpisuje się w trend ochrony środowiska i troski o klimat, który w Niemczech jest coraz silniejszy – mówi Maciej Grześkowiak, rzecznik prasowy Pesy.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |