Partnerzy serwisu:

Nie uda się poprawić przepustowości na Jedwabnym Szlaku? Jedyna oferta za droga

Jakub Madrjas 22.09.2020 40

arrow
arrow
Nie uda się poprawić przepustowości na Jedwabnym Szlaku? Jedyna oferta za droga
fot. Wikimapia
Nie uda się poprawić przepustowości na Jedwabnym Szlaku? Jedyna oferta za droga
Nie uda się poprawić przepustowości na Jedwabnym Szlaku? Jedyna oferta za droga
Komplikuje się inwestycja PKP PLK w poprawę przepustowości na kluczowym przejściu granicznym na Jedwabnym Szlaku. W przetargu została złożona tylko jedna oferta, znacznie przekraczająca kosztorys.
Przejście graniczne Terespol – Brześć – to tędy wjeżdżają do Polski kontenery z Chin. Przejście ma jednak ograniczoną przepustowość – już w kwietniu Cargotor relacjonował, że osiągnięto maksymalne wykorzystanie możliwości obecnego układu torowego 1520 mm. Ruch na Jedwabnym Szlaku dalej dynamicznie rośnie, ale ten wzrost coraz bardziej omija Polskę, m.in. przez port w Królewcu (Kaliningradzie). Jak poinformował operator UTLC ERA, od początku roku przewozy alternatywną wobec polski trasą wzrosły trzykrotnie.

W celu zwiększenia możliwości przejścia odcinka Małaszewicze – Terespol – Brześć – i możliwości przeładunkowych tamtejszych terminali planowanych jest szereg inwestycji. Jedną z nich jest wykonanie jednoodstępowej dwukierunkowej komputerowej blokady liniowej na przejściu granicznym Terespol – Brześć. Po realizacji zamówienia mają zostać osiągnięte parametry zgodne z TSI, w tym przede wszystkim prędkość rozkładowa 100 km/h (w stacji Terespol i na szlaku pomiędzy stacjami) – więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.

Ogłoszone w ubiegłym roku postępowanie zostało unieważnione w maju z powodu braku ofert mieszczących się w kosztorysie. Drugi przetarg ogłoszono w czerwcu tego roku, w trybie projektuj i buduj. Po wielokrotnych pytaniach wykonawców i spowodowanych w tym zmianach w specyfikacji i terminie otwarcia ofert, udało się w końcu otworzyć oferty. Okazało się, że wpłynęła tylko jednak, od czeskiej firmy AŻD Praha.

Opiewa ona na 23,9 mln zł brutto, znacznie przekracza więc kosztorys obliczony na 13,7 mln zł brutto - to praktycznie identyczna sytuacja, jak za pierwszym razem; wówczas kosztorys był taki sam, a jedyna oferta też wpłynęła od AŻD Praha, z tym że była jeszcze droższa (27,3 mln zł). Nie wiadomo jeszcze, czy zamawiający tym razem zdecyduje się podnieść budżet aż o 10 mln zł, żeby zrealizować zamówienie. Co gorsza, ze względu na brak konkurencji, nie można liczyć na obniżenie oferty w wyniku ewentualnej aukcji elektronicznej. 
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony