Partnerzy serwisu:

Nie będzie wagonów rowerowych w PKP IC. Przynajmniej na razie

Jakub Rösler 02.12.2022 2,8k

Nie będzie wagonów rowerowych w PKP IC. Przynajmniej na razie
fot. MS
PKP Intercity nie planuje w najbliższych latach zakupów kolejnych wagonów do przewozu dużej liczby rowerów lub wagonów stricte rowerowych i to mimo tego, że w ciągu trzech lat prawie dwukrotnie wzrosła liczba rowerzystów, którzy podróżowali pociągami Intercity. Przewoźnik zapowiada też, że naprawa wagonów 609a jest w przygotowaniu, dzięki czemu wagony miałyby wejść do ponownego użytku po 2023 roku.
Przewóz rowerów koleją jest tematem trudnym, ponieważ często budzi skrajne opinie i stanowiska. Mimo to z roku na rok widzimy znaczny wzrost zainteresowania pasażerów możliwością podróży z rowerem, zarówno w pociągach regionalnych, jak i dalekobieżnych. To chociażby dlatego przy każdej większej naprawie okresowej znaczna część pociągów, szczególnie tych należących do przewoźników i samorządów regionalnych, otrzymuje możliwość przewozu większej liczby rowerów.

Jak wygląda sytuacja w PKP Intercity?

Ponadto w tym roku ruszył także specjalny pociąg rowerowy, uruchomiony przez Koleje Dolnośląskie, co było możliwe dzięki zakupowi i modernizacji kilku starych wagonów towarowych. Jak natomiast wygląda kwestia wagonów do przewozu rowerów w PKP Intercity? Wiedzę na ten temat przynosi nam odpowiedź na interpelację posła Franciszka Sterczewskiego.

Remont “stodół” jest w przygotowaniu

Poseł zapytał o naprawę główną wagonów 609a, liczbę oraz rodzaj wagonów zdolnych przewieźć więcej niż 10 rowerów, a także dalsze plany przewoźnika w zakresie zakupów tego typu wagonów. Odpowiedzi udzielił wiceminister Infrastruktury, Andrzej Bittel.

– Realizacja projektu wykonania napraw P5 wagonów 609A jest w przygotowaniu. Procedura udzielenia zamówienia jest w toku. Odbiory wagonów po naprawie P5 są planowane po 2023 roku – przekazał wiceminister, odpowiadając na pytanie o naprawę główną popularnych stodół, a więc wagonów 609A.

PKP Intercity planowało je wyremontować oraz zmodernizować, lecz z powodu znacznego przekroczenia budżetu przewoźnik musiał unieważnić postępowanie na wykonanie tego zadania. W planach spółki było wyposażenie wagonów w specjalne rampy, umożliwiające znacznie łatwiejszy załadunek jednośladów.

58 innych wagonów zdolnych pomieścić 10 i więcej jednośladów

Andrzej Bittel odniósł się także do kwestii liczby wagonów, które są w stanie przewieźć więcej niż 10 rowerów, a które są użytkowane przez PKP Intercity. Bittel wymienił jeszcze dwa typy takich wagonów, a więc 168A oraz 111Arow. Przewoźnik posiada 16 wagonów pierwszego z wymienionych typów, a także 42 wagony 111Arow. Wszystkie 58 wagonów jest sprawnych.

Poseł Sterczewski chciał także poznać plany inwestycyjne przewoźnika dotyczące zakupów wagonów przystosowanych do przewozu większej liczby jednośladów lub wagonów przeznaczonych wyłącznie do przewozu rowerów. W obu przypadkach jednak nie ma pozytywnych wieści, bowiem PKP Intercity nie planuje takich zakupów przynajmniej do 2030 roku.

Między strategią a codziennością

– Zgodnie ze strategią Spółka dąży do zapewnienia w każdym uruchamianym pociągu możliwości przewozu rowerów w specjalnie przystosowanej do tego strefie. Każda kolejna inwestycja taborowa planowana jest z uwzględnieniem szczególnych potrzeb osób podróżujących z rowerami. Wskazać przy tym należy, że PKP Intercity od 2016 roku realizuje zakontraktowane projekty zakupowe, które uwzględniają miejsca do przewozu rowerów, m.in. wagony „COMBO”, nowe wagony z „FPS”, nowe jednostki ED160. W przeszłości zrealizowano zakup 60 EZT (20 x ED250, 20 x ED160, 20 x ED161), które także dysponują specjalnie przygotowanymi pod przewóz rowerów miejscami – przekazał Andrzej Bittel, odpowiadając na pytanie o stanowisko PKP IC wobec przewozu rowerów w pociągach uruchamianych przez spółkę.

Warto w tym miejscu dodać, że większość wymienionego przez Bittela taboru, mimo posiadania miejsc przeznaczonych do przewozu rowerów, nie ułatwia zabierania ich ze sobą. Najczęstszym problemem są wieszaki, których użycie sprawia, że przewóz roweru staje się o wiele trudniejszy i mniej wygodny. Ponadto załadunek maksymalnej liczby rowerów w wyznaczonym do tego miejscu często uniemożliwia normalne przejście z wagonu/członu do kolejnego segmentu składu lub zespołu trakcyjnego. Pisaliśmy o tym chociażby w przypadku zmodernizowanych Edyt, nowych Flirtów III, czy też najnowszych “wagonów rowerowych”, które naszym zdaniem nie powinny być tak nazywane.

Prawie dwukrotny wzrost w trzy lata

Parlamentarzysta z Poznania dopytywał też o to, ile osób podróżowało z rowerem w pociągach PKP Intercity na przestrzeni kilku ostatnich lat.

– PKP Intercity gromadzi dane dotyczące liczby sprzedanych biletów na przewóz rowerów, które przedstawiają się następująco: rok 2019 – 145 586, rok 2020 – 144 034, rok 2021 – 207 846, rok 2022 –270 251 – poinformował wiceminister infrastruktury.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony