Partnerzy serwisu:

Newag kończy dostawy hybryd dla Pomorza Zachodniego

inf. pras oprac. JM 17.12.2021 4,7k

Newag kończy dostawy hybryd dla Pomorza Zachodniego
Fot. Ziemowit Piotr Czerski/Kolej Kołobrzeska
Newag kończy dostawy Impulsów z podwójnym napędem dla Pomorza Zachodniego. Oficjalna prezentacja hybryd - piątej, szóstej i siódmej - zakupionych przez Województwo odbędzie się 22 grudnia na stacji Szczecin Główny. 
Na siedem pojazdów hybrydowych Województwo Zachodniopomorskie przeznaczyło ponad 170 mln zł brutto. Dostawa trzech ostatnich jednostek kończy realizację kontraktu. Będą one obsługiwać połączenia Szczecin – Kołobrzeg – Koszalin oraz Szczecin – Szczecinek.

Jak potwierdził "Rynkowi Kolejowemu" rzecznik Newagu Łukasz Mikołajczyk, odbiory techniczne wszystkich pociągów już się odbyły, a piąta i szósta jednostka zostały już przekazane zamawiającemu. Ostatni, siódmy pojazd, dotrze do Szczecina w niedzielę, a przekazanie formalne planowane jest na wtorek, 21 grudnia.

Feta na dworcu


Potem odbędzie się oficjalna prezentacja. Zaplanowano ją na 22 grudnia (środa) o godz. 11.30 na stacji Szczecin – Główny (peron 1). Kilkadziesiąt minut później hybrydy zabiorą pierwszych pasażerów. Podróż rozpocznie się w świątecznym klimacie pachnących pierników i gorącej czekolady. Słodkości i inne niespodzianki - zapowiada marszałek Olgierd Geblewicz.

- Pomorze Zachodnie to pierwszy region w Polsce, gdzie nie tylko po drogach, ale także po torach jeżdżą pojazdy hybrydowe. Nowoczesne, przyjazne środowisku, wygodne i bezpieczne – podkreśla marszałek województwa Olgierd Geblewicz w komunikacie. – Jesteśmy krajowym liderem w jakości taboru i jakości usług w regionalnych przewozach kolejowych. Z dumą informujemy, że w tym roku na zachodniopomorskich torach pojawiło się aż siedem hybryd. I zapewniamy, że to nie jest nasze ostatnie słowo, jeśli chodzi o nowoczesne pociągi - dodaje.

Województwo Zachodniopomorskie w 2020 r. zamówiło dwie hybrydy, które rozpoczęły służbę w styczniu br. Kursują na trasie ze Szczecina do Kołobrzegu i Koszalina. W umowie z producentem – firmą Newag, zabezpieczono tzw. prawo opcji – możliwość zakupu do 10 kolejnych pojazdów. Województwo skorzystało z tego zapisu, zamawiając jeszcze pięć hybryd. W lipcu przyjechały dwie, w tym „morski pociąg”, który dotarł pod samą latarnię i plażę w Kołobrzegu. Teraz hybrydowy tabor na Pomorzu Zachodnim uzupełniają kolejne trzy. Ich malatura będzie symbolizować ekologiczny, zielony region - podkreśla samorząd. 

Dwunapędowe składy


Dwunapędowe zespoły trakcyjne 36 WEh (o oznaczeniu kolejowym EN63H) będą obsługiwać połączenia na trasach częściowo zelektryfikowanych, m.in. Szczecin – Kołobrzeg – Koszalin oraz Szczecin – Szczecinek. Mogą również kursować do portu lotniczego w Goleniowie. Podwójny napęd to ułatwienie w organizacji przewozów kolejowych, komfort i bezpieczeństwo podróżnych, korzyści dla środowiska. Hybrydy kursują tam, gdzie dotychczas wysyłano tylko spalinówki. Możliwość zmiany źródła zasilania oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń.

Jedna hybryda na torach to rocznie ponad 132 tony dwutlenku węgla mniej! Siedem takich pojazdów oznacza ograniczenie emisji CO2 o prawie 930 ton! A tlenku azotu (NO2) o ponad 3 tony. Do atmosfery trafia również mniej sadzy HS (ponad 600 kg), a oszczędności paliwa przekraczają 500 ton. Odzysk energii elektrycznej wytworzonej w procesie hamowania szacowany jest na 404 GWh (dane uwzględniają eksploatację siedmiu pojazdów przez okres 12 miesięcy) - podkreśla samorząd.

Pełne wyposażenie


Pojazdy są wyposażone w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator, rampy ładunkowe dla wózków itd. Przewidziano w nich 150 miejsc siedzących plus 160 stojących oraz przestrzeń do przewozu rowerów.

Hybrydowy napęd tworzą cztery elektryczne silniki trakcyjne o łącznej mocy 1600 kW zasilane z sieci elektrycznej za pomocą odbieraka prądu oraz jednostka napędowa składająca się z dwóch silników spalinowych i generatorów prądu, która zasila silniki elektryczne na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Pojazdy wyposażone są w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa ruchu, a ich maksymalna prędkość to: 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (silniki diesla).




PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Newag
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony