Partnerzy serwisu:

Najdłuższa seria nowoczesnej Europy...

Marek Synowiecki 04.07.2013 278

Archiwum RK
Zaloguj się
OK
Zapomniałem hasła
Komentarze:
2013-07-04 08:59:55 Autor: Kamil_
---.121.131.201
"(...) i archaicznym systemie przeniesienia napędu, opartym na tzw. wale kułakowym."

Bardzo proszę autora o rozwinięcie tego tematu bo nie wiem jak się napd przenosi za pomoca wału kułakowego.
2013-07-04 09:21:12 Autor: Shamrok
---.210.14.169
Kamil_
http://www.transportszynowy.pl/eztrozruchjazda.html
tu jest wyjasnienie calego tego walu kulakowego
2013-07-04 09:27:30 Autor: x
---.29.172.9
No właśnie. Ja tez nie wiem jak napęd przenosi się wałem kułakowym. I pierwsze słyszę o gumowych flexicoilach.
2013-07-04 10:04:59 Autor: en57-003
---.237.184.51
szkoda,że nie może pozostać starodawna konstrukcja jednostki en 57, czy nie można zmodernizować enki w taki sposób aby poostał orginalny człon z zewnątrz
2013-07-04 11:26:56 Autor: pomorzak
---.77.176.248
Tak dla ścisłości, to "bananami" nazwane są zmodernizowane jednostki należące do SKM Trójmiasto ze względu na malowanie zewnętrzne zawierające żółty kolor.
2013-07-04 11:54:46 Autor: Robert Wyszynski
---.254.26.230
Do tego bardzo ciekawego artykułu warto dodać kilka uwag:

1) Kible na wózkach, mających osobne pionowe i poziome amortyzatory/tłumiki wężykowania (o ile dobrze je nazywam, fachowców poproszę o pomoc, powinni wiedzieć o co mi chodzi) o wiele mniej wężykowały/wężykują, nawet bez gumowych sprężyn w II stopniu. Za to te z "poprzecznymi" tłumikami (znów nie znam fachowej nazwy, ale to świetnie widać z zewnątrz na wózku) wężykowały i wężykują wręcz niesamowicie, nawet na SUPER torach zmodernizowanej E 30 (poza łukami, na których nie wężykowały). Kiedyś - jadąc tak wężykującym kiblem (a kiwało i tłukło jak w piekle) zacząłem się zastanawiać czy dojadę z Brzegu do Opola, ale jakoś się udało...

2) Na podstawie doświadczeń eksploatacyjnych dwóch opolskich kiblo-asynchronów mogę stwierdzić po wielokrotnych jazdach że różnica jest BARDZO DUŻA. Nie znającym się pasażerom pociąg kojarzył się z NOWYM pociągiem: klima działa, gniazdka działają pod każdym fotelem jest jedno (na dwa miejsca), drzwi automatyczne zazwyczaj chodzą, głosowe zapowiadanie stacji jest itp. Wnętrze jest nowoczesne i ładnie skomponowane oraz oświetlone.

3) Nowe asynchro kible do prędkości 120 km/h jadą PŁYNNIE, nawet jeśli siedzimy w przedziale silnikowym i na samy końcu wagonu (przy drzwiach przejściowych) - jak to wygląda w starych kiblach nie muszę przypominać

4) Stąd - podczas gdy kiedyś też miałem mnóstwo wątpliwości czy warto wydawać na taka modernę aż 7-8 mln zł. - dziś przyznaję że WARTO. To prawie nowy pociąg podmiejsko - aglomeracyjny, choć żaden z niego haj spid. Ale poprawa jakości podróży (również w sensie wyciszenia!) jest naprawdę skokowa, a nie pełzająca.

5) Co do pracy warunków i komfortu maszynistów, to się nie wypowiem z oczywistych względów - i tu poproszę o opinie, bo też jestem ich ciekaw.
2013-07-04 12:03:44 Autor: Robert Wyszynski
---.254.26.230
Dodam jeszcze

Punkt 6)

Przyspieszenie jest ok 50% lepsze niż w starym kiblu - do 50-60 km/h chyba ok 0.8 m/s2 albo nawet lepiej. Przy 120 km/h - a tym bardziej przy 100 km/h - występuje spora rezerwa mocy, co przydaje się przy wszelkich podjazdach. Przy mocy ok 1 MW na 3 wagony pociąg mógłby jechać na płaskim ok. 150 km/h (gdyby miał dostosowane wózki).

Moim zdaniem kible asynchrony mogłyby być dopuszczone do 130 km/h (niektóre są!) tzn. nie tylko 4 człony z 8 silnikami, ale także 3 człony z 4 silnikami - nie wiem czemu nie są. Ale może jest tego jakaś przyczyna, której nie jestem świadom. I tu poproszę ekspertów taborowych o wyjaśnienie dlaczego 3 członowe kible A mają V maks 120 km/h, a nie 130 km/h.
2013-07-04 12:56:01 Autor: Wędkarz
---.255.204.150
Wał kułakowy jest podstawą sterowania, a przeniesieniem napędu. No i ten obieg zamknięty w toalecie, czyli spłukana zawartość jest następnie używana... do mycia rąk?
2013-07-04 14:08:28 Autor: esteta
---.115.27.5
szkoda,że nie może pozostać starodawna konstrukcja jednostki en 57, czy nie można
zmodernizować enki w taki sposób aby poostał orginalny człon z zewnątrz [1]
2013-07-04 18:25:59 Autor: md
---
Szanowny Autorze: piszemy "EN57" a nie "EN 57". Taki drobiazg, a rzuca cień na rzetelność całego tekstu.
2013-07-04 19:01:15 Autor: njk
---.238.148.253
pierdoczycie jak nie jest podkuty to śmiga się az milo
2013-07-04 21:47:33 Autor: mathewicforum
---.225.79.109
Oczywiście, że Wał Kułakowy to przekazanie sygnału sterowanie, ale i tak bardzo dobry artykuł. Ciekawy, techniczny i jakże polski, a do tego historyczny. Świetnie widać, gdzie się znajdujemy.

@RW:
Zgadza się, niedawno zmodernizowane jednostki mają lepsze tłumienie, mniej wężykują, no i bardziej płynne przyspieszenie. Jak tu nie kochać EN-57. Gorol ma rację, to jest EZT nieśmiertelny :D.
2013-07-04 22:11:25 Autor: emigrant
---.2.106.183

emigrant
nigdy nie lubiłem tych EZT choć najwięcej nimi jeździłem... jako pasażer oczywiście
2013-07-04 22:24:37 Autor: g0sc123
---.206.65.53
Już wiem, że w życiu nie skorzystam w modernizowanym przez ZNTK MM/Pesę składzie z toalety. Jak pomyślę, że później musiałbym umyć ręce moczem nieszczęśnika korzystającego wcześniej...
Błeee...
2013-07-04 22:24:57 Autor: g0sc123
---.206.65.53
Już wiem, że w życiu nie skorzystam w modernizowanym przez ZNTK MM/Pesę składzie z toalety. Jak pomyślę, że później musiałbym umyć ręce moczem nieszczęśnika korzystającego wcześniej...
Błeee...
2013-07-04 22:43:49 Autor: Sławek
---.63.137.167
Niestety po dość krótkim okresie eksploatacji urok cichości modernizacji pryska, gdy zaczynają potępieńczo skrzypieć sprzęgi międzywagonowe - pewnie się kłania bieżące utrzymanie, a właściwie jego brak. Zaobserwowane zarówno w asynchronicznych modernizacjach dla PR i KŚ.
2013-07-05 11:48:18 Autor: zeus04
---.133.22.13
To się dostało EN57 :) Doczekała się niemal monografii ;)
Mnie osobiście najbardziej zastanawiało to, że równolegle budowano w Polsce bardzo przyzwoite wagony np. od 1964 roku 104A i nie zechciano zaimplementować jego bardzo dobrych rozwiązań np. wózków 4AN do ezt.
Nad zakupem licencji samej EN57 zastanawiano się swego czasu nawet w Czechosłowacji. Technologia silników komutatorowych + rozruch oporowy jest nadal stosowana np. w niedawno zamówionych i będących w trakcie dostawy elektrowozów dla Ukrainy oraz Rosji (prototypy OIDP zbudowano w 2004 i oprócz wymienionych podzespołów zawierają w sobie mnóstwo wysokonapięciowej energoelektroniki i komputerów, tyle że w obwodach pomocniczych). Tyrystory z powodzeniem wypróbowano na EN57 już połowie lat 70'. Podobnie układ automatyki jazdy z cyfrowym przekazywaniem informacji (CPI) tor-pojazd. O wiele nowocześniejsze były budowane od 1974 roku EW58 itd. itp.
2013-07-05 15:11:38 Autor: Maszynista1
---.204.11.206
Wszystko pięknie tylko są dużo bardziej awaryjne. Kibel gdy jest pełny to nie ważne że ktoś jest w środku tylko blokuje drzwi nie wypuszczając pasażera z wc. I jedzie sobie taki bidula w tym kiblu aż do sekcji napraw.
2013-07-05 17:05:18 Autor: Daro73
---.163.50.143
Pierwsze modernizacje kibli dla Kolei Mazowieckich wykonane za pomocą silikonu, wszystkie listwy wykończeniowe przyklejone na zagrzybiały silikon poodpadały po jakimś czasie.Pierwsze modernizacje odziedziczyły wszystkie mankamenty poprzedników. Pozostawiane stare drzwi w zimie nie dawały się otworzyć jak u poprzedników, nic nie dało zamontowanie nowych cichszych okien kiedy w lato i tak trzeba było otworzyć wszystkie okna aby się nie ugotować w środku i sławetne lufciki w EW 60
Pomijam już aspekty techniczne i awaryjność tych pociągów
Dla mnie były to wyrzucone w błoto grube miliony, gdyby od razu pomyślano o klimatyzacji, nowych drzwiach i ogólnej kompatybilności tych problemów by nie było
2013-07-06 18:24:05 Autor: G o r a l
---.30.33.17
"Ma swoich fanów (...)"

Ma, ma ;)
2013-07-17 13:07:36 Autor: mk
---.85-237-191.tkchopin.pl
Pewnie, że ma. Największym fanem jest PKP SKM w Trójmieście.
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony