Partnerzy serwisu:

Najbardziej innowacyjny kombajn podtorzowy świata. Co kupiła Grupa PLK?

Jakub Madrjas 06.10.2022 6,9k

Najbardziej innowacyjny kombajn podtorzowy świata. Co kupiła Grupa PLK?
Wiz. Plasser&TheurerProjekt_maszyny_Unimat09-4x4_4S_Dynamic według specyfikacji PPMT
Wczoraj spółki należące do PKP PLK zamówiły w renomowanej firmie Plasser&Theurer szereg maszyn torowych. Jak podkreślano, w nowych maszynach zostanie zastosowanych wiele innowacji – w tym, po raz pierwszy na świecie – georadar w kombajnie podtorzowym.
Cztery spółki wykonawczo-utrzymaniowe z Grupy PKP PLK: PPM-T w Gdańsku, PNUiK w Krakowie, DOLKOM we Wrocławiu oraz ZRK-DOM w Poznaniu zakupiły od firmy Plasser & Theurer łącznie osiem maszyn za 300 milionów złotych. Największą inwestycją jest nowy pociąg do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej RPM 1000, czyli tzw. kombajn do naprawy podtorza. Będzie to dopiero druga taka maszyna w Polsce.

Najnowocześniejszy kombajn podtorzowy świata

Jak poinformował “Rynek Kolejowy” Thomas Schöpf, członek zarządu ds. sprzedaży (CSO) Plasser & Theurer, w pojeździe zostaną zastosowane – po raz pierwszy na świecie – nowe rozwiązania w dziedzinie cyfryzacji, nad którymi firma pracowała od połowy poprzedniej dekady. PLK zamawia więc prototyp; rozwiązania takie uzgodniono podczas dialogu technicznego, w którym zamawiający wielokrotnie pytał o innowacyjne rozwiązania. Z wygraniem samego przetargu, jako jedyny producent takich maszyn, Plasser&Theurer nie miał problemu.

Najważniejszym z tych rozwiązań będzie radarowa penetracja gruntu (ang. ground penetrating radar – georadar), który ma dać obraz właściwości geotechnicznych warstw znajdujących się pod torem i dostarczy dane do określenia grubości warstw podtorza i podsypki i pozwoli w precyzyjny sposób dostosować logistykę i zapotrzebowanie na poszczególne materiały. Z kolei nowy system kontroli zagęszczenia warstwy nośnej podtorza ma zapewnić natychmiastową kontrolę jakości - zamiast stosowanych obecnie ręcznych pomiarów.

Kombajn podtorzowy RPM 1000 będzie przeznaczony jest do potokowej naprawy podtorza i oczyszczania tłucznia z wykorzystaniem kruszywa z recyklingu podsypki tłuczniowej. Kompleksowo za jednym przejściem, naprawia warstwę podtorza i podsypki torowej. Maszyna współpracuje z wagonami typu MFS, które zapewniają nowe materiały sypkie i odprowadzenie z miejsca prac starego materiału nie nadającego się do powtórnego wykorzystania. Długość maszyny RPM 1000 wraz z wagonami MFS wyniesie ponad 500 m - dlatego jest on nazywany fabryką na torach.

PKP PLK podkreśla, że nowy kombajn kilkukrotnie przyspieszy prace. Do tego krótszy czas zabudowy oraz efektywniejsza logistyka materiałów zmniejszają hałas, wytwarzanie pyłu oraz emisję CO2. Znaczna część starego materiału z toru może podlegać recyklingowi, co istotnie redukuje koszty w procesie utrzymania i modernizacji infrastruktury kolejowej.

Nowości również w podbijarce

Jak informuje PLK, druga zamówiona przez PPMT maszyna - uniwersalna podbijarka toru UNIMAT 09-4x4/4S Dynamic jest przeznaczona do pracy na rozjazdach i torach w trybie ciągłym, ze zintegrowanymi zespołami stabilizującymi. Zaletą maszyny jest dynamiczny stabilizator toru (DGS), który pozwala na uzyskanie dodatkowej trwałości geometrii toru oraz wznowienie ruchu na podbijanym odcinku bez ograniczeń.

Kluczowym parametrem maszyny jest dokładność podnoszenia i nasuwania toru w rozjazdach i torach, szczególnie w przypadku linii kolejowych przeznaczonych do jazdy pociągów z prędkościami 160 km/h i większymi. Maszyna z uwagi na większą wydajność oraz możliwość podbijania ciężkich rozjazdów na podrozjazdnicach strunobetonowych, znacznie podniesie jakość, efektywność oraz rozszerzy zakres usług – szczególnie przy pracach inwestycyjnych, gdzie konkurencją są prywatne podmioty działające na rynku.

Maszyna wyróżnia się od większości innych tego typu maszyn dostępnych na rynku dwoma innowacyjnymi funkcjami zamówionymi specjalnie przez PPMT w postaci inercyjnej jednostki pomiarowej (ang. IMU – inertial measuring unit) oraz system monitorowania operacji podbijania – Plasser Tamping Control – podaje PLK.

Wózek IMU umożliwia dokonanie pomiarów przy prędkości 60 km/h, a specjalnie do tego opracowany softwear umożliwia kształtowanie skomplikowanych układów geometrycznych torów. System Plasser Tamping Control wykorzystuje agregat podbijający jako narzędzie do optymalizacji samego procesu podbijania. Zainstalowane na zespole podbijającym czujniki rejestrują prace analizując ją w czasie rzeczywistym. Na podstawie tych danych można określić jakość tłucznia oraz jakość wykonanych robót. Operator maszyny ma „narzędzie” służące optymalizacji parametrów pracy. Zakupiona przez PPMT maszyna UNIMAT 09-4x4/4S Dynamic będzie najnowocześniejszą tego typu podbijarką na polskim rynku - podkreśla PLK.

Kolejne maszyny z nowoczesnymi systemami

Profilarki tłucznia USP 2000 C2 zakupione przez Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie sp. z o.o., Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu sp. z o.o. oraz Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej DOLKOM sp. z o. o. we Wrocławiu są przeznaczone zarówno do prac w torach, jak i rozjazdach w technologii tradycyjnej. To maszyny niezbędne do realizacji kompleksowego procesu podbijania i profilowania tłucznia. Są wyposażone w pług centralny do profilowania tłucznia, szczotkę obrotową do podkładów, stałą szczotkę do czyszczenia przytwierdzeń, pługi boczne do profilowania pryzmy tłucznia oraz zasobnik na tłuczeń.

Spółka DOLKOM sp. z o. o. zakupiła również podbijarkę do prac utrzymania infrastruktury kolejowej UNIMAT 08-4x4/4S i dwa transportery materiałów sypkich typu MFS 120 S.C. Dzięki zastosowaniu sprawdzonych rozwiązań technicznych maszyny te spełniają wytyczne warunków technicznych odbioru robót. W przypadku podbijarki zamówione systemy pozwolą na wykonywanie pomiarów odbiorowych samodzielnie bez angażowania pojazdów diagnostycznych, co dotychczas było koniecznością na liniach dla prędkości przekraczającej 160 km/h. Nowatorskie rozwiązania zastosowane w maszynach – zdalne systemy monitorowania utrzymania i pracy maszyn, podniosą jakość wykonywanych prac.

To nie pierwsze inwestycje Grupy PLK w nowoczesny sprzęt. Choćby podczas międzynarodowych targów InnoTrans, 29 września br., spółka ZRK-DOM Poznań odebrała od firmy Copma Polska sp. z o.o. nowoczesny pojazd dwudrogowy ZDS-5 do montażu i regulacji sieci trakcyjnej. Z kolei w ubiegłym roku na Trako prezentowano nową podbijarkę rozjazdów.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony