Partnerzy serwisu:

Na pierwszym odcinku Rail Baltiki można jeździć 160 km/h. Przewoźnicy jeżdżą wolniej

Michał Szymajda 20.05.2021 12,1k

Na pierwszym odcinku Rail Baltiki można jeździć 160 km/h. Przewoźnicy jeżdżą wolniej
Darty PKP Intercity na stacji Białystokfot. M. Szymajda
Od marca pociągi mogą kursować z prędkością 160 km/h pomiędzy Warszawą Rembertowem przez Zielonkę do Wołomina (linia Warszawa – Białystok). Odcinek jest jednak zbyt krótki, aby przewoźnicy rozpędzali swoje pociągi do tej prędkości.
Jak dowiedzieliśmy się od PKP Polskich Linii Kolejowych, prędkość do 160 km/h na odcinku Warszawa Rembertów – Wołomin Słoneczna – z wyjątkiem dwóch odcinków, ze względu na geometrię torów, obowiązuje od marcowej korekty rozkładu jazdy pociągów. Zarządca linii kolejowych podkreśla, że wprowadzenie wyższej prędkości łączyło się z uzyskaniem zezwoleń od Urzędu Transportu Kolejowego. Z odcinka linii 449 i 6 gdzie można jeździć 160 km/h korzystają dwa przewoźnicy pasażerscy – Koleje Mazowiecki i PKP Intercity. Ten pierwszy nie rozpędza się do tej prędkości z uwagi na konieczność zatrzymań na kilku przystankach. PKP Intercity, które przejeżdża odcinek bez zatrzymania, też niechętnie spogląda na jazdę z prędkością 160 km/h na tym fragmencie torów. Dlaczego?

– Odcinki Wołomin – Zielonka i Warszawa Rembertów – Warszawa Antoninów stanowią zbyt krótką trasę, by prędkość 160 km/h przyniosła efekt skrócenia czasu przejazdu. Dlatego z założenia jazda z 130 km/h jest stosowana dla większości pociągów w relacji Warszawa – Białystok i będzie stosowana do czasu podniesienia prędkości na tym szlaku przez zarządcę infrastruktury – powiedziała Agnieszka Serbeńska z biura prasowego PKP Intercity. To zrozumiałe, ponieważ nagłe przyspieszenia i zwolnienia na prawie 9-kilometrowym, podzielonym odcinku oznaczają duże strata energii i nikłą korzyść dla pasażera. Kiedy prędkość 160 km/h będzie osiągana na kolejnym fragmencie Rail Baltiki?


​Grafika: openrailwaymap.org
– Podniesienie prędkości na odcinku Wołomin Słoneczna – Tłuszcz będzie miała miejsce po zakończeniu modernizacji układu zasilania, budowie i uzyskaniu pozwoleń UTK dla podstacji trakcyjnych Dobczyn, Szewnica oraz Sadowne Węgrowskie. Planowany termin zakończenia tych zadań to pierwszy kwartał 2022 r. – napisał Karol Jakubowski z PKP PLK.

Według informacji „Rynku Kolejowego” obecnie jedynie IC Orzeszkowa jeździ na wspomnianym odcinku z prędkością 160 km/h.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony