Partnerzy serwisu:

Kujawy: Umowa na projekt dla 112 km Węglówki

inf. pras. 11.10.2019 69

Kujawy: Umowa na projekt dla 112 km Węglówki
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe
PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują na Kujawach ponad 110 km Węglówki, linii ze Śląska do portów bałtyckich. Poprawi się komfort dostępu i obsługi pasażerskiej. Sprawniejszy będzie przewóz towarów z południa do nadbałtyckich portów. Planowane jest oddzielenie ruchu pasażerskiego i towarowego. Podpisana została umowa za ponad 21 mln zł na przygotowanie dokumentacji projektowej.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z konsorcjum firm BBF Sp. z o.o. (lider), IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. oraz IDOM Consulting, Engineering, Architecture, S.A.U. umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla realizacji zadania „Prace w ciągu C-E 65 na odcinku Zduńska Wola – Inowrocław – Tczew: LCS Inowrocław” wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego. Wartość umowy 21,3 mln zł netto. Dokumentacja ma być gotowa przed końcem 2021 r. Realizacja przewidziana jest na lata 2022–2026.

Kolej na lepsze podróże pociągiem

Dzięki inwestycji znacznie poprawi się dostęp mieszkańców regionu do kolei. Modernizacja obejmie 112 km Węglówki, linii kolejowej nr 131, między Dąbiem nad Nerem a Złotnikami Kujawskimi oraz 20 km przylegających linii. Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h, a na odcinku od Jaksic do Złotnik Kujawskich nawet 200 km/h. PLK przebudują 12 stacji: Dąbie nad Nerem, Ponętów, Lipie Góry, Babiak, Zaryń, Piotrków Kujawski, Chełmce, Karczyn, Inowrocław Rąbinek, Inowrocław, Jaksice, Złotniki Kujawskie. Perony zostaną wyposażone w nowe wiaty, ławki, funkcjonalne i energooszczędne oświetlenie oraz czytelne oznakowanie. Dostęp do pociągów będzie przygotowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Sprawniejszy przewóz towarów

Przewóz ładunków stanie się szybszy i sprawniejszy. Pociągi towarowe będą mogły przyśpieszyć do 120 km/h. Usprawni to przewóz ładunków nie tylko w regionie, ale także z południowych okręgów przemysłowych do portów nad Bałtykiem. To istotne, ponieważ odcinek linii nr 131 jest częścią magistrali kolejowej C-E 65, należącej do VI Europejskiego Korytarza Transportowego, łączącego państwa nadbałtyckie z krajami położonymi nad Morzem Adriatyckim i na Bałkanach.
Przebudowa obiektów inżynieryjnych umożliwi przystosowanie linii do przejazdu cięższych składów towarowych, o nacisku do 221 kN na oś.

Na odcinku Inowrocław – Złotniki Kujawskie przewidziano budowę 4 skrzyżowań dwupoziomowych. Takie rozwiązania, podobnie jak modernizacja przejazdów, zwiększą poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym.
Najpierw dokumentacja, a później prace, na modernizowanej linii będą dotyczyć aż 114 obiektów, w tym 15 wiaduktów 17 mostów i 3 przejść pod torami. Sprawny ruch pociągów zapewni nowy system sterowania ruchem kolejowym. Zaplanowano nowe Lokalne Centrum Sterowania Inowrocław, wyposażone w nowoczesne systemy i sprzęt komputerowy.

Podróż koleją nawet 200 km/h

W ramach umowy wykonawca przygotuje koncepcję przebudowy stacji Jaksice i Złotniki Kujawskie dla prędkości pociągów pasażerskich do 200 km/h. Powstanie też koncepcja separacji ruchu pasażerskiego i towarowego na odcinku Inowrocław – Nowa Wieś Wielka oraz budowy dwóch dodatkowych torów na odcinku Jaksice – Złotniki Kujawskie. Trzecia koncepcja będzie dotyczyć przebudowy węzła Inowrocław w celu separacji ruchu pasażerskiego i towarowego oraz umożliwienia przejazdu pociągów pasażerskich na trasie Toruń – Inowrocław – Bydgoszcz bez konieczności zmiany kierunku jazdy.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony