Partnerzy serwisu:

Na których stacjach pociągi spóźniają się najczęściej? Punktualność za 2019 rok

Jakub Madrjas 11.02.2020 249

Na których stacjach pociągi spóźniają się najczęściej? Punktualność za 2019 rok
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
Urząd Transportu Kolejowego opublikował dane dotyczące punktualności pociągów w 2019 roku. Mimo łagodnej zimy najsłabszy wynik zanotowano w ostatnim kwartale. Po złagodzeniu przez UTK kryteriów nie było jednak problemów z przekroczeniem wskaźnika 90%. Ciekawe są nowe dane dotyczące opóźnień na poszczególnych stacjach.
Według opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego danych, punktualność pociągów w 2019 roku wyniosła 92,46%. To wynik lepszy, niż w poprzednich latach, ale niemiarodajny - w ciągu roku UTK zmienił bowiem stosowaną od wielu lat definicję opóźnionego pociągu. Wcześniej pociągi pasażerskie przybywające do stacji końcowej do 4 minut i 59 sekund po czasie rozkładowym traktowane były jako punktualne. Po zmianach próg punktualności został podniesiony do 5 minut i 59 sekund. To oczywiście od razu przełożyło się na dużo lepsze statystyki opóźnień

Względem poprzedniego roku lekko zmniejszyła się liczba odwołanych pociągów.W ostatnim kwartale odwołano 3 594 pociągów pasażerskich, a w 2019 roku ogółem 14 045 pociągów. Rok wcześniej było ich łącznie 15 990.

Pogoda była dobra, więc skąd opóźnienia?

Jak wyglądają dane w poszczególnych kwartałach? W każdym kolejnym punktualność była coraz niższa - odpowiednio 93,06%, 92,84%, 92,21% i 91,75% w ostatnim kwartale. To dość zaskakujące, bo końcówka 2019 roku była najcieplejsza od lat, nie było też wielu intensywnych zjawisk pogodowych jak w poprzednich latach. Za największe pojedyncze zdarzenie powodujące opóźnienia UTK uznał pożar stacji przekaźnikowej odpowiedzialnej za kontrolę urządzeń sterowania ruchem kolejowym w Leszczynach w województwie śląskim. W październiku stacja Leszczyny wymieniona została 1461 razy jako przyczyna opóźnienia pociągów (16 października 2019 r. dotyczyło to 123 przejazdów, wcześniej stacja była wskazywana także jako miejsce opóźnień związanych z przebudową urządzeń sterowania ruchem kolejowym).- Koniec roku stanowił poważne wyzwanie organizacyjne dla przewoźników w województwie śląskim Zdarzenie na stacji Leszczyny ilustruje specyfikę transportu kolejowego, gdzie jedna miejscowa sytuacja może przynieść realne konsekwencje dla ruchu kolejowego w całym kraju. Świadczy o tym chociażby znaczny spadek punktualności w październiku. – zwraca uwagę dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego cytowany w komunikacie.

Wpływ na punktualność pasażerskich przewozów kolejowych mają również potrącenia oraz wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych. W IV kwartale dla opóźnień od 120 min. (367 pociągów pasażerskich), 86 razy jako przyczynę opóźnienia wskazano wypadek ze skutkiem śmiertelnym lub kolizję z pojazdem drogowym na przejazdach, 153 razy było to potrącenie osoby postronnej lub dzikiej zwierzyny, natomiast 185 razy - defekt taboru kolejowego.- Zdarzenia niebezpieczne w transporcie kolejowym oraz awarie taboru kolejowego wciąż mają znaczący wpływ na stabilność przewozów kolejowych. Dużym problemem, zwłaszcza w województwie wielkopolskim, są zderzenia z dziką zwierzyną leśną, które potrafią unieruchomić lub uszkodzić pojazdy szynowe – zaznacza prezes Góra.

PKP Intercity z punktualnością powyżej 80%

Tradycyjnie największe opóźnienie notowały jadące nieraz przez cały kraj pociągi PKP Intercity - średnio o czasie przyjechało cztery na pięć pociągów (80,72%). Ostatni kwartał przewoźnik miał lepszy, niż II i III, w których punktualność spadła poniżej 80 procent. Równie tradycyjnym liderem punktualności są kursujące po wydzielonej infrastrukturze Warszawska Kolej Dojazdowa (99,52 %) i SKM Trójmiasto (98,36%). Zły wynik zanotował Leo Express (85,99%), SKPL (90,90%) i Koleje Śląskie (90,07%) a dobry Arriva (96,18%), KW (94,69%), SKM Warszawa (94,05%) i ŁKA (95,14%).

Ciekawe są wyniki dotyczące opóźnień na poszczególnych stacjach. Nigdzie nie było gorzej, niż na przejściach granicznych: na stację Mostiska II punktualnie przyjechało zaledwie 43,5% pociągów, do stacji Petrovice u Karvine 41,3% pociągów, a w Dorohusku punktualność wyniosła 39,6%. W tym kontekście bardzo zły jest wynik stacji Zduńska Wola Karsznice (39,8% punktualności), Inowrocław Rąbinek 36,4% i Tychy Miasto (35,7%). Z większych stacji bardzo źle było jechać do Wronek (30,1%), a z największych - do Opola (14,9%). Pociągi często spóźniały się też w przyjeździe na stację Opoczno Południe na CMK (22,3%).








Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony