Partnerzy serwisu:

Muzeum w Jaworzynie wzbogaciło się o 118-letni wagon pasażerski serii Bi

inf. pras. oprac. jm 02.02.2019 100

arrow
arrow
Muzeum w Jaworzynie wzbogaciło się o 118-letni wagon pasażerski serii Bi
Fot. SMKJ
Muzeum w Jaworzynie wzbogaciło się o 118-letni wagon pasażerski serii Bi
Muzeum w Jaworzynie wzbogaciło się o 118-letni wagon pasażerski serii Bi
Muzeum w Jaworzynie wzbogaciło się o 118-letni wagon pasażerski serii Bi
Muzeum w Jaworzynie wzbogaciło się o 118-letni wagon pasażerski serii Bi
Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej wzbogaciło się o kolejny eksponat przekazany przez spółkę PKP Energetyka. To 118-letni wagon pasażerski serii Bi, który od ponad pół wieku stał w Dąbrowie Górniczej Ząbkowice na terenie podstacji trakcyjnej gdzie początkowo służył jak pomieszczenie warsztatowe a obecnie, jako magazyn.
Jak informuje "Rynek Kolejowy" Łukasz Romaniecki z SMKJ, wagon wyprodukowano w 1901 roku niemieckich zakładach Düsseldorfer Eisenbahnbedarf AG. Po 1945 roku został on przejęty przez Polskie Koleje Państwowe i przydzielono go do Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Krakowie. W kolejnych latach przynależał do DOKP w Katowicach i Wrocławiu. Z opisów na ramie wagonu wynika, iż ostatnia stacją macierzystą wagonu była stacja Nysa.

Z dniem 27 grudnia 1963 roku wagon został skreślony z inwentarza PKP. W roku 1965 wagon ustawiono na terenie Podstacji Trakcyjnej Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. - W roku 2018 po zamieszczeniu na profilu społecznościowym relacji z transportu pozyskanego również cennego pudła wagonowego z Jeleniej Góry, otrzymaliśmy informację, że równie cenny wagon znajduje się w Dąbrowie Górniczej Ząbkowice. Po oględzinach wagonu zdecydowaliśmy się wystąpić do właściciela z wnioskiem o przekazanie wagonu do celów muzealny, na co Zarząd PKP Energetyka wyraził zgodę - informuje.

W najbliższych tygodniach wagon zostanie przemieszczony na teren Jaworzyny Śląskiej gdzie zostanie zabezpieczony oraz poddany dokładnej inwentaryzacji w zakresie braków. Największym kosztem będzie odtworzenie resorów, pozostałe elementy jak koziołki resorowe, zestawy kołowe, widły maźnicze, zderzaki nie stanowią problemu, ponieważ są to elementy znormalizowane i dostępne elementy chociażby z wagonów techniczno-gospodarczych.

- Ciekawostką jest fakt, że wagon ma zachowaną oryginalną tabliczkę znamionową, co jest niezwykle cenne, ponieważ te zazwyczaj znikały z wagonów i bogaciły zbiory kolekcjonerskie. Będzie to nasz pierwszy wagon posiadający tabliczkę znamionową a co za tym idzie pełną historię - podkreśla Romaniecki.

- Jako PKP Energetyka zawsze chętnie wspieramy wszelkie inicjatywy miłośników kolei bo sami nimi jesteśmy. Co dzień pracujemy żeby polska kolej była coraz sprawniejsza i nowocześniejsza, realizując ogromne inwestycje w ramach Krajowego Programu Kolejowego ale ważne są dla nas również takie inicjatywy jak ta. Dziś przekazaliśmy na rzecz Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej zabytkowy wagon, a kilka miesięcy temu PKP Energetyka podarowała odnowiony model pojazdu do utrzymania sieci trakcyjnej SR71-04 do kolekcji historycznego taboru w Parowozowni Skierniewice. Cieszymy się, że przekazujemy kolejny eksponat stanowiący ważny element historii naszej firmy - skomentował dla “Rynku Kolejowego” Marcin Zalewski, pełnomocnik zarządu PKP Energetyka ds. bezpieczeństwa ruchu kolejowego.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony