Można zaczynać projektowanie rewitalizacji linii kolejowej do Łomży
inf. pras., oprac. ms. ⚫ 20.11.2020 ⚫
61

Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
PKP PLK zapewnia, ze po latach możliwa będzie podróż koleją na trasie Śniadowo – Łomża. Zarządca infrastruktury kolejowej podpisał umowę za 3,3 mln zł na dokumentację projektową remontu linii 49 ze Śniadowa do Łomży. Zadanie jest dofinansowane z RPO Województwa Podlaskiego.
Powrót pociągów pasażerskich do Łomży po ponad 30 latach, dostęp do kolei dla wszystkich podróżnych z wygodnych, zmodernizowanych stacji – to podstawowe efekty planowanego remontu linii ze Śniadowa do Łomży. Wykonawcą projektu jest konsorcjum firm, którego liderem jest Biuro Realizacji Inwestycji Koltech Inwestor.
– Przygotowanie dokumentacji, która zbliża do odbudowy połączenia kolejowego w województwie podlaskim, ze Śniadowa do Łomży pokazuje, że dla PKP Polskich Linii Kolejowych ważne są zarówno inwestycje na trasach międzynarodowych, jak i regionalnych. Konsekwentnie zwiększamy dostępność kolei w regionach, co realnie poprawia warunki życia mieszkańców – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
– Z pewnością remont linii ze Śniadowa do Łomży da impet do rozwoju dla tej części naszego województwa. Region łomżyński bardzo potrzebuje połączenia kolejowego. Dlatego mogę w imieniu zarządu województwa wyrazić zadowolenie, że został uczyniony bardzo ważny krok na drodze do realizacji inwestycji, która będzie finansowana ze środków unijnych w ramach nowego programu regionalnego – powiedział Artur Kosicki, marszałek województwa podlaskiego.
Wykonawca przygotuje dokumentację projektową, aktualizację studium wykonalności oraz wniosek o dofinansowanie budowy ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2021-2027. Dokumentacja projektowa będzie gotowa w II kwartale 2023 r. Realizacja robót budowlanych planowana jest w nowej perspektywie finansowej.
Jakie są założenia modernizacji linii 49?
Zgodnie z założeniami projektu, na 17-kilometrowej trasie planowana jest budowa nowych torów i rozjazdów. Przewiduje się montaż komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, które zapewnią bezpieczny przejazd pociągów.
Przebudowana zostanie stacja w Łomży. Z myślą o potrzebach mieszkańców zaprojektowany zostanie specjalny tzw. multimodalny peron, obsługujący połączenia kolejowe i autobusowe. Modernizacja pozwoli na zwiększenie przepustowości linii, by mogło kursować więcej pociągów z większą prędkością. Zakładana maksymalna prędkość pociągów pasażerskich to 100 km/h, lecz analizowany będzie także wariant dla prędkości 120 km/h. Poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zwiększy przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych.
Realizacja inwestycji korzystnie wpłynie na możliwość rozwoju transportu towarowego - po nowych torach do Łomży dojadą cięższe i dłuższe składy z ładunkami – do 600 m.
Być może powstanie nowa łącznica w Śniadowie
Wykonawca dokumentacji rozważy również rozszerzony wariant inwestycji – przebudowę układu torowego na stacji w Śniadowie, w celu zapewnienia lepszych możliwości ruchu pociągów. Analizowana będzie budowa łącznicy kolejowej, która skróci czas podróży, gdyż umożliwi bezpośredni przejazd pociągów z Łomży w kierunku Białegostoku, bez zmiany kierunku jazdy na stacji w Śniadowie. Wykonawca przygotuje pełną dokumentację, niezbędną do rozpoczęcia robót.
Przyszła realizacja inwestycji planowana jest w ramach środków RPO Województwa Podlaskiego na lata 2021-2027. Wniosek na realizację robót na odcinku z Łomży do Śniadowa, a dalej także do Łap, złożył w sierpniu samorząd województwa w ramach programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus do 2028 roku. Miasto Łomża zostało wskazane w Uchwale Rady Ministrów nr 151/2019 w sprawie ustanowienia programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus do 2028 roku, jako miejscowość z populacją powyżej 10 tys. osób, która nie posiada dostępu do kolei pasażerskiej.
– Przygotowanie dokumentacji, która zbliża do odbudowy połączenia kolejowego w województwie podlaskim, ze Śniadowa do Łomży pokazuje, że dla PKP Polskich Linii Kolejowych ważne są zarówno inwestycje na trasach międzynarodowych, jak i regionalnych. Konsekwentnie zwiększamy dostępność kolei w regionach, co realnie poprawia warunki życia mieszkańców – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
– Z pewnością remont linii ze Śniadowa do Łomży da impet do rozwoju dla tej części naszego województwa. Region łomżyński bardzo potrzebuje połączenia kolejowego. Dlatego mogę w imieniu zarządu województwa wyrazić zadowolenie, że został uczyniony bardzo ważny krok na drodze do realizacji inwestycji, która będzie finansowana ze środków unijnych w ramach nowego programu regionalnego – powiedział Artur Kosicki, marszałek województwa podlaskiego.
Wykonawca przygotuje dokumentację projektową, aktualizację studium wykonalności oraz wniosek o dofinansowanie budowy ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2021-2027. Dokumentacja projektowa będzie gotowa w II kwartale 2023 r. Realizacja robót budowlanych planowana jest w nowej perspektywie finansowej.
Jakie są założenia modernizacji linii 49?
Zgodnie z założeniami projektu, na 17-kilometrowej trasie planowana jest budowa nowych torów i rozjazdów. Przewiduje się montaż komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, które zapewnią bezpieczny przejazd pociągów.
Przebudowana zostanie stacja w Łomży. Z myślą o potrzebach mieszkańców zaprojektowany zostanie specjalny tzw. multimodalny peron, obsługujący połączenia kolejowe i autobusowe. Modernizacja pozwoli na zwiększenie przepustowości linii, by mogło kursować więcej pociągów z większą prędkością. Zakładana maksymalna prędkość pociągów pasażerskich to 100 km/h, lecz analizowany będzie także wariant dla prędkości 120 km/h. Poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zwiększy przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych.
Realizacja inwestycji korzystnie wpłynie na możliwość rozwoju transportu towarowego - po nowych torach do Łomży dojadą cięższe i dłuższe składy z ładunkami – do 600 m.
Być może powstanie nowa łącznica w Śniadowie
Wykonawca dokumentacji rozważy również rozszerzony wariant inwestycji – przebudowę układu torowego na stacji w Śniadowie, w celu zapewnienia lepszych możliwości ruchu pociągów. Analizowana będzie budowa łącznicy kolejowej, która skróci czas podróży, gdyż umożliwi bezpośredni przejazd pociągów z Łomży w kierunku Białegostoku, bez zmiany kierunku jazdy na stacji w Śniadowie. Wykonawca przygotuje pełną dokumentację, niezbędną do rozpoczęcia robót.
Przyszła realizacja inwestycji planowana jest w ramach środków RPO Województwa Podlaskiego na lata 2021-2027. Wniosek na realizację robót na odcinku z Łomży do Śniadowa, a dalej także do Łap, złożył w sierpniu samorząd województwa w ramach programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus do 2028 roku. Miasto Łomża zostało wskazane w Uchwale Rady Ministrów nr 151/2019 w sprawie ustanowienia programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus do 2028 roku, jako miejscowość z populacją powyżej 10 tys. osób, która nie posiada dostępu do kolei pasażerskiej.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |