Partnerzy serwisu:

Modernizacja linii Budapeszt - Belgrad na węgierskim odcinku ma chińskie finansowanie

Michał Szymajda 02.05.2020 3,5k

Modernizacja linii Budapeszt - Belgrad na węgierskim odcinku ma chińskie finansowanie
Zdjęcie ilustracyjneFot. Flickr/Schnitzel_bank
Po wielu perturbacjach w końcu udało się ustalić finansowanie dla modernizacji węgierskiego odcinka linii kolejowej Budapeszt – Belgrad. W 85% będzie pochodzić z chińskich banków.
O porozumieniu między węgierskim rządem a chińskim EximBankiem szef resortu finansów Mihály Varga poinformował 24 kwietnia. Zgodnie z umową chiński bank zagwarantuje pożyczkę, która pokryje 85% kosztów inwestycji, natomiast 15% będzie pokryte za środków budżetowych państwa. Obecnie szacuje się, że inwestycja na Węgrzech będzie kosztować od około 1,7 do nawet 3 mld euro. 

Co istotne, w czerwcu 2019 roku podpisano już kontrakt na modernizację 150-kilometrowego odcinka linii od Budapesztu do przygranicznej stacji Kelebia, z konsorcjum utworzonym przez węgierską spółkę RM International (lider, który zajmie się 50% prac) i dwie chińskie spółki budowlane. Kontrakt wart jest nieco mniej niż 1,7 mld euro, więc rząd, gwarantując sobie wyższą pożyczkę, zdaje sobie sprawę z możliwości wzrostu kosztów budowy. W kontrakcie z 2019 roku zapisano, że prace nie rozpoczną się do czasu zagwarantowania finansowania. Rozmowy w tej sprawie trwały aż do teraz, ze względu na kontrowersje prawne dotyczące tego, czy tak duży projekt, realizowany w państwie należącym do Unii, może być finansowany przez instytucje spoza UE. Warto jednak zaznaczyć, że Serbia - partner projektu - nie jest członkiem Unii Europejskiej i z tego powodu wspólny z Węgrami projekt łatwiej jest jej realizować w porozumieniu z Chinami.

Na węgierskim odcinku linii dobudowany będzie na całej długości drugi tor, a oba będą przygotowane do osiągania prędkości 160 km/h. Pojawię się system ERTMS poziomu 2. Na trasie zmodernizowane zostaną, lub zbudowane od podstaw, przystanki i stacje.

Cała linia Budapeszt – Belgrad liczy 370 kilometrów. Na serbskim odcinku, który również budowany jest przez Chińczyków i za chińskie pieniądze, prace są prowadzone od końca 2017 roku i są już zaawansowane. Mają się zakończyć w grudniu 2022 roku. Cała linia, także na odcinku węgierskim, ma być zmodernizowana do końca 2025 roku. Czas przejazdu między stolicami ma wynieść wówczas 3 i pół godziny. Obecnie taka podróż potrafi trwać nawet 8 godzin.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony